نشانه‌ها رفع حصر در دولت پزشکیان پررنگ‌تر شد

اقتصاد ایران: «پزشکیان در حال مذاکره برای رفع حصر است.» این خبری است که از دیروز در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

اعتماد: «پزشکیان در حال مذاکره برای رفع حصر است.» این خبری است که از دیروز در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. منشا خبر هم ظاهرا به مصاحبه‌ای از غلامحسین کرباسچی بازمی‌گردد که در گفت‌وگو با هم‌میهن و مبتنی بر شنیده‌های خود اعلام کرد: «‌پیگیری رییس‌جمهوری به نتایج مثبتی انجامیده است.» بلافاصله پس از انتشار این خبر اما بازارهای واکنش‌ها و ارزیابی‌های تحلیلی درباره موضوع حسابی گرم شد. 

گروهی از تحلیلگران با تحسین رویکرد پزشکیان که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از دادن وعده در زمینه رفع حصر خودداری کرد اما بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات، مذاکرات با نهادهای مسوول را برای پایان دادن به این مانع آغاز کرد به استقبال موضوع رفتند. گروه دیگری از تحلیلگران رفع حصر را یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای تحقق وفاق ملی، انسجام اجتماعی و مشارکت عمومی ارزیابی کردند، اما این برای نخستین‌بار نیست که مسعود پزشکیان موضوع رفع حصر را مرتبط با بحث انسجام اجتماعی می‌داند.

مسعود پزشکیان در سال 96 و در برهه‌ای که در شمایل نایب‌رییس مجلس دهم فعالیت می‌کرد به این موضوع واکنش نشان داده، رفع حصر را موجب ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌داند و با یادآوری مسوولیت رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی و وعده‌های ایشان در زمینه رفع حصر، تاکید دارد که روحانی باید کمک کند این گره باز شود. پزشکیان همچنین با نقد رفتارهایی که علیه سیدمحمد خاتمی می‌شود، رییس دولت اصلاحات را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور ارزیابی می‌کند و برخوردهای نامناسب با لیدر اصلاحات را زیر سوال می‌برد.

با گذشت 7 سال از آن اظهارنظر، مسعود پزشکیان که این‌بار خود در قامت رییس‌جمهور ایرانیان، رییس شورای عالی امنیت ملی و حافظ قانون اساسی فعالیت می‌کند، دست به کار شده تا در فضایی به دور از حاشیه‌های عمومی، زمینه رفع حصر و بازگشت حاکمیت قانون را فراهم سازد. اساسا این ویژگی دولت پزشکیان است که تلاش می‌کند معادلات ناگشوده را در بستر حاشیه‌ها بلکه از دل گفت‌وگوهای تخصصی با مسوولان عالیرتبه حل و فصل کند. نمونه این نوع کنشگری در ماجرای معرفی کابینه و مهم‌تر از آن رای اعتماد مجلس اصولگرا به کابینه کاملا هویدا شد. این‌بار اما پزشکیان دست به کار حل معادله‌ای شده است که طی 15 سال اخیر بخش قبل توجهی از حاشیه‌های سیاسی و اجتماعی کشور را شکل داده است.

ضمن تشکر از تلاش‌ها برای رفع حصر اما رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم

در این میان واکنش مهدی کروبی به خبر رفع حصرش هم بازخوردهای بسیاری در فضای عمومی کشور ایجاد کرد. مهدی کروبی ضمن تشکر از تلاش رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه برای رفع حصر، گفته است که امیدوارم رفع حصر به زودی انجام شود اما به ‌شرطی که با رفع حصر میرحسین موسوی همزمان باشد.

پیام ویژه مهدی کروبی به اژه‌ای و پزشکیان؛ ضمن تشکر از تلاش‌ها برای رفع حصر اما رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم. حسین کروبی در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی مبنی بر اینکه خبرهای خوبی درباره رفع حصر در جریان است، گفت: باید بگویم که در هفته گذشته یک پیغامی از طرف آقای پزشکیان رییس‌جمهور و آقای اژه‌ای رییس قوه قضاییه داده شد که دنبال رفع حصر آقای کروبی هستیم و موافقت‌هایی شده است. لذا پیرو این پیغام، ما نظر آقای کروبی را خواستیم که یک چنین چیزی گفته شده است.

به گفته او؛ «کروبی گفته که من و آقای موسوی سال ۸۸ به نتیجه انتخابات معترض بودیم و اعتراض ما هم باعث شد که من و آقای موسوی را به خاطر آقای احمدی‌نژاد، نزدیک به ۱۵ سال در حصر قرار دادند. در این مدت هم نه محاکمه‌ای انجام شد و نه  حکم قضایی صادر شد و به صورت غیرقانونی جفت ما را در حصر قرار دادند.

آقای کروبی گفت ضمن تشکر از آقای محسنی اژه‌ای و آقای پزشکیان که دنبال رفع حصر من بودند، ولی لازم است خدمت این دوستان بگویم که ما هر دو همزمان حصر شدیم و اگر قرار شود روزی رفع حصر شود ما هر دو باید رفع حصر شویم. لذا امیدوارم ان‌شاءالله این کار به زودی انجام شود ولی با همدیگر باشد. من رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم. پیغام آقای کروبی را من به همراه مادرم حضورا خدمت آقای اژه‌ای و برای آقای پزشکیان هم از طریق دوستان‌شان ابلاغ کردیم و امیدواریم که این حصر هرچه زودتر اما هر دو با هم رفع شود.» 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ