نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم/دلیل مولدکُشی در صنعت دام

اقتصاد ایران: محمودآباد - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت تولید گوشت قرمز در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و نیازی به واردات نداریم.

سید احمدرضا سید علیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت صنعت دام و طیور کشور، اظهار داشت: ظرفیت سالانه ما ۱۱ تن تولید شیر، ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۲.۸ دهم میلیون تن مرغ با جوجه‌ریزی حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن که به‌صورت ماهانه این رقم در کشور ۱۴۵ میلیون قطعه و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم‌مرغ است.

وی ادامه داد: در شرایط نرمال و اقتصادی و پولی مناسب کشور همراه با حمایت از محصولات و تولید کننده در خریداری آن، ما قطعاً نیاز به واردات نداشته یا بخواهیم دام را از چرخه تولید خارج کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اتفاقی که طی سال‌های گذشته افتاد، متأسفانه انباشتگی شدید دام در واحدهای تولیدی بود و حمایت لازم از خرید محصولات دامی و خصوصاً گوشت قرمز رقم نخورد بنابراین مجبور به مولدکشی شدیم.

سیدعلیان تصریح کرد: علت اصلی مولدکشی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها بود که تقریباً نهاده‌ها ۳ برابر شد و در نهایت بخشی از مولدها در صنعت دام از مدار تولید خارج شدند و امیدواریم این شرایط دیگر تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید در شرایط سخت از تولیدکنندگان حمایت کنیم، گفت: خرید از تولیدکننده و ایجاد فضای صادرات به‌صورت مداوم می‌تواند نقطه عطف خوبی باشد و هیچ وقت نیاز به این نخواهیم داشت که شرایط برای تولید سخت و با انباشتگی تولید مواجه شویم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امیدوارم دولت هوشمندانه در شرایط سخت به فکر تولیدکنندگان باشد، ظرفیت تولید گوشت قرمز ما در شرایط خوب یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر ۹۰۰ هزار تن تولید می‌شود.

ظرفیت خالی تولید گوشت قرمز

سیدعلیان عنوان داشت: به هیچ عنوان ما نیاز به واردات گوشت قرمز نداریم و بیشتر ظرفیت‌های خالی ما به دلیل نبود نقدینگی، تسهیلات ارزان قرمز برای تولیدکنندگان یا کمبود نهاده است، ما در این حوزه حدود ۹۰ درصد در طیور و حدود ۸۰ درصد در غیرعلوفه‌ای وابستگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: این وابستگی‌ها گاهاً ما در تحریم و تأمین ارز به موقع دچار مشکل می‌کند که می‌توان با مدیریت شرایط قابل پیش‌بینی داشت و از اتفاقات سال‌های گذشته جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحث مرغ و تخم‌مرغ، در قسمت جوجه‌ریزی، کشتارگاه، بسته‌بندی و صادرات بسیار عالی هستیم، نهاده به فراوانی و علوفه به ارزانی در دسترس است.

سیدعلیان یادآور شد: امسال مشکلی در تأمین نهاده‌ها و علوفه نداشته و تولیدکنندگان با قدرت به کار خود ادامه دهند و در صورت ممکن دولت وارد شده و خرید محصولات و صادرات آن‌ها بسترسازی خواهد کرد.

وی در پایان در خصوص ظرفیت‌های عالی استان مازندران اظهار کرد: در بحث گردشگری کشاورزی می‌توان به خوبی در منطقه عمل کرد اما ذخایر ژنتیکی با ارزشی در مرغ بومی، گاومیش و گاو بومی دارد که از ذخایر نفتی نیز با ارزش‌تر بوده و در نهایت این استان بسیار در این زمینه قدرتمند است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ