پیگیری ویژه مطالبات پرستاران از سوی وزارت بهداشت

اقتصاد ایران: وزیر بهداشت با اشاره به این‌که وزارت بهداشت در رفع مشکلات حوزه پرستاری نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: با پیگیری‌های جدی رئیس جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه، قدم اول برای پرداخت معوقات پرستاران را برداشتیم.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری روز گذشته با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کردند که در این نشست مهم ترین مشکلات حوزه پرستاری مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر بهداشت در این دیدار با بیان این که وزارت بهداشت در رفع مشکلات حوزه پرستاری نگاه ویژه‌ای دارد؛ اظهار کرد: بعد از ابلاغ بودجه پرداخت مطالبات پرستاران، معاون توسعه وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده که این بودجه صرفاً برای پرداخت معوقات پرستاران است و نباید در محل دیگری هزینه شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود دولت و عدم پرداختی به موقع مطالبات از سوی برخی سازمان‌های بیمه گر، افزود: مراکز درمانی با تاخیر در پرداخت هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی روبرو هستند؛ این چرخه اقتصادی معیوب است اما با این وجود در نخستین روزهای کاری با پیگیری‌های جدی رئیس جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه، قدم اول برای پرداخت معوقات پرستاران را برداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: قدم بعدی، تامین بودجه برای باقی مانده معوقات است که باید در سازمان برنامه و بودجه حل شود. دکتر پزشکیان، معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز پیگیر مطالبات پرستاران هستند و 100 درصد از حقوق پرستاران حمایت می‌کنند؛ به همین دلیل به سازمان برنامه و بودجه دستور داده که باید هرچه سریع‌تر مشکلات پرستاران حل شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مطالبات پرستاران مانند برداشتن مالیات در اختیار وزارت بهداشت یا حتی دولت نیست و نیازمند مصوبه مجلس است، یادآور شد: در زمینه حمایت از معیشت جامعه سلامت نیز در کنار پرستاران هستیم و آماده‌ایم با همکاری سازمان نظام پرستاری، این موارد را پیگیری کنیم.

به گفته ظفرقندی بخش مهمی از مطالبات پرستاران، حفظ شان و جایگان پرستاران است؛ اعتقاد داریم پرستاران جایگاه والایی دارند و باید به صورت ویژه دیده شوند. آن‌ها می‌توانند مطالبات قانونی خود را پیگیری کنند، ما هم در وزارت بهداشت کاملاً در کنار پرستاران هستیم و هیچ رویکرد تقابلی وجود ندارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر پرستاران از وضعیت خود رضایت‌مندی نداشته باشند، بیماران هم از خدمات مراکز درمانی رضایت‌مندی نخواهند داشت بنابراین باید تلاش کنیم که مهم ترین هدف خود که رضایتمندی مردم و نیروهای انسانی است، حاصل و ارتقا داده شود.

وی با تاکید بر اهمیت پرداخت مطالبات پرستاران و پیگیری‌های ویژه دولت در این زمینه، گفت: معتقدیم اگر مطالبات پرستاران تأمین نشود، نظام سلامت و مردم آسیب می‌‌بینند. از سوی دیگر باید شان و جایگاه پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این نشست از سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از بزرگترین سمن‌ها در حوزه سلامت یاد کرد و گفت: این سازمان در کنار سایر سازمان‌های مردم نهاد، نقش محوری و کلیدی در دفاع از حقوق پرستاران و مردم ایفا کرده است.

وی با اشاره به عضویت 270 هزار عضو شاغل و بازنشسته در سازمان نظام پرستاری و فعالیت آن‌ها در بیش از یک هزار و 60 بیمارستان کشور، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های آموزشی در وزارت بهداشت، فعالیت 212 دانشکده پرستاری در سطح کشور است که 90 دانشکده تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشکده ها نیز وابسته به وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 6 انجمن علمی و پرستاری، 16مرکز تحقیقاتی مصوب و 35 مجله علمی پژوهشی یاریگر وزارت بهداشت هستند، افزود: شورای عالی سازمان نظام پرستاری دارای 30 عضو است و خوشبختانه با همراهی و همکاری این سازمان به ویژه در دوره ششم با نگاه تحول در رویکرد سازمان، نقش صنفی این سازمان پررنگ تر شده است.

عبادی به اقدامات مثبت صورت گرفته در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از 15 سال، اجرایی شد و امیدواریم لایحه حمایت مادی و معنوی نیز در دوره جدید وزارت بهداشت با مساعدت وزیر بهداشت تدوین و برای تصویب به مجلس ارسال شود.

وی از آماده شدن پیش‌نویس قانون جامع پرستاری با مشارکت سازمان نظام پرستاری خبر داد و افزود: تهیه این قانون در برنامه هفتم به عنوان یک تکلیف بر عهده وزارت بهداشت، سازمان‌های نظام پزشکی و نظام پرستاری گذاشته شده که امیدواریم این قانون نیز تصویب شود.

احمد نجاتیان؛ رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری دو هدف عمده را در اولویت برنامه‌های خود دارد، اظهار کرد: حمایت از حقوق سلامت مردم و حمایت از حقوق صنف از مهم‌ترین اهداف این سازمان است که در این چند سال در کنار وزارت بوده‌ایم.

وی افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت، اقدامات و رویکردهای خوبی در حوزه پرستاری صورت گرفته و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت نیز همین دیدگاه و رویکرد نسبت به جامعه پرستاری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین مدیریت بیمارستان‌ها صورت گیرد تا پرستاران بتوانند نقش خود را در نظام سلامت به خوبی ایفا کنند.

نجاتیان با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه را با دیدگاه پرستاری تحلیل کرده‌ایم، یادآور شد: بر اساس این تحلیل می‌توانیم در اجرای 20 ماده از این برنامه در کنار وزارت بهداشت باشیم تا این وزارتخانه و نظام سلامت به اهداف خود برسد؛ از مهم ترین این برنامه‌ها، کاهش پرداخت از جیب است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: معتقدیم که می‌توان از ظرفیت پرستاران برای کاهش پرداخت از جیب مردم استفاده کرد. همچنین در حوزه پرونده الکترونیک و گردشگری سلامت نیز این سازمان آمادگی کامل برای کمک به اهداف نظام سلامت را دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ