رشد ۲۲۴ درصدی واردات کِشنده در ۵ ماه سال جاری

اقتصاد ایران: واردات کشنده‌ها به‌جای آن‌که به نوسازی ناوگان بینجامد، در راستای توسعه آن بود. چراکه به‌ازای خودروهای وارداتی، خودرویی از ناوگان خارج و اسقاط نشد

واردات کشنده‌های کارکرده برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل

مهرماه سال ۱۳۹۹ مصوبه و شرایط واردات کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی منتشر شد و معاون فنی گمرک ایران نیز شرایط واردات کامیون‌های سه‌سال کارکرده را به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام کرد که صرفا از طریق کارت بازرگانی معتبر امکان‌پذیر بود. بعد از آن اما سن واردات این خودروها تا ۵سال افزایش یافت و در مصوبه‌ای دیگر به خودروهای ۱۰ساله هم اشاره شد. اما واردات کشنده‌ها به‌جای آن‌که به نوسازی ناوگان بینجامد، در راستای توسعه آن بود. چراکه به‌ازای خودروهای وارداتی، خودرویی از ناوگان خارج و اسقاط نشد.

رشد واردات کشنده‌ها در ۵ماه امسال

رئیس گمرک ایران اعلام کرد: «در پنج‌ماهه سال جاری ۴هزار و ۹۷۱ دستگاه کامیون و کشنده جاده‌ای به ارزش ۵۳۴میلیون دلار از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. محمد رضوانی‌فر با اعلام این خبر افزود: «واردات کامیون و کشنده جاده‌ای در ۵ماه سال جاری به لحاظ تعداد ۲۲۴درصد و از حیث ارزش ۱۹۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.» رضوانی‌فر درخصوص واردات کامیون و کشنده جاده‌ای در پنج‌ماهه سال گذشته، اظهار داشت: «در این مدت، تعداد ۱۵۳۲ دستگاه کامیون و کشنده جاده‌ای به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.»

واردات ۲۰۸۵ کشنده در مردادماه

از این تعداد حدود ۲۸۸۶ دستگاه مربوط به واردات این خودروها تا پایان تیرماه سال جاری می‌شود که به گفته رضوانی‌فر، این واردات به ارزش ۳۱۶میلیون دلار از گمرکات کشور انجام شده است. بر این اساس، ۲۰۸۵ دستگاه از این خودروها در مردادماه سال جاری وارد شده است که نشان می‌دهد واردات این خودروها در پنجمین ماه سال تقریبا با چهار ماه ابتدایی سال جاری برابری می‌کند.

واردات کامیون و کشنده جاده‌ای در چهارماهه امسال نسبت نیز به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۱۱۴درصد و از حیث ارزش ۱۰۷درصد افزایش نشان می‌دهد. ترخیص قطعی کامیون و کشنده‌های جاده‌ای در چهارماهه سال گذشته ۱۲۶۱ دستگاه و به ارزش ۱۴۷میلیون دلار بوده است

ورود ۳۳هزار کشنده به کشور

با آن‌که مصوبه واردات کشنده در مهر ماه ۱۳۹۹ تصویب و ابلاغ شده اما به دلیل تمام مشکلاتی که بر سر راه ترخیص و شماره‌گذاری این خودروها وجود داشت، عملا تا تابستان سال بعد از آن یعنی ۱۴۰۰ هیچ کشنده‌ای وارد کشور نشد. حتی بعد از آن نیز به دلیل بلاتکلیفی در خدمات پس از فروش و هزینه‌های ترخیص این خودروها، شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی بسیار کند انجام می‌شود. با این‌حال، رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرده است که در دولت سیزدهم ۲۴هزار و ۱۵۰ دستگاه کشنده در جهت نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان جاده‌ای کشور وارد شده است.

رضوانی‌فر در همین راستا عنوان کرده است که هم‌زمان با ابلاغ آخرین مصوبه واردات این کشنده‌ها در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، در ۱۰ ماه سال گذشته (۱۴۰۲) ۵هزار و ۱۶۰ دستگاه کشنده به ارزش حدود ۶۴۰میلیون دلار وارد کشور شده است. البته این آمار جدا از حدود ۵هزار دستگاهی است که در سال جاری وارد شده است. یعنی در این سال‌ها حدود ۳۳هزار دستگاه کامیون‌ و کشنده به گمرک کشور رسیده است.

گرچه ارقام و اعداد اعلام‌شده از واردات کشنده‌ها در هر بازه زمانی نشان از سرعت واردات و نرخ رو به‌ رشد ترخیص و شماره‌گذاری این خودروها دارد، اما درنهایت گزارش‌ها از بازار خودروهای تجاری سنگین نشان از آن دارد که ورود کشنده‌ها و کامیون‌های کارکرده به کشور آن‌طور که انتظار می‌رفته، کارساز نبوده و نتوانسته است تغییری در وضعیت ناوگان داخلی کشور ایجاد کند. این آمارها تنها مربوط به واردات و ترخیص از گمرکات کشور است، درحالی‌که ورود این خودروها به ناوگان داخلی اتفاق نیفتاده و دست متقاضی و خریدار واقعی از این خودروها کوتاه است.

انتشار مشخصات وانت‌نیسان اکستند زامیاد

شرکت زامیاد به‌تازگی کاتالوگ رسمی وانت‌نیسان اکستند را منتشر کرده است. در کاتالوگ نیسان اکستند، این خودرو با پیشرانه M۲۴ پلاس با حجم ۲.۴ لیتری تولید خواهد شد که توان تولید ۹۴ اسب‌بخار نیرو و ۱۸۷نیوتون‌متر گشتاور با استاندارد آلایندگی یورو۵ را داراست. در این پیشرانه از دریچه گاز برقی استفاده می‌شود.

همچنین به‌منظور ارتقای کیفی وانت‌نیسان با موتور جدید، مسیر برگشت سوخت از ریل به باک حذف شده است. این تغییرات موجب می‌شود موتور M۲۴ پلاس، در قیاس با موتور Z۲۴ کنترل دقیق‌تری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که درنهایت با کاهش مصرف سوخت به ارتقای موتور از استاندارد یورو۴ به یورو۵ انجامیده است.

نیروی تولیدشده توسط پیشرانه به‌وسیله یک گیربکس ۵+۱ دستی به محور عقب خودرو منتقل می‌شود و سرعت خودرو نیز روی ۹۰کیلومتر در ساعت محدود شده است. سیستم ترمز نیسان اکستند هم دیسکی و کاسه‌ای بوده و ترمز دستی به‌صورت مکانیکی روی گاردان سوار شده است.

بزرگ‌ترین تفاوت نیسان اکستند با نسخه قبلی به اندازه خودرو بازمی‌گردد. چراکه این خودرو ۱۳سانتی‌متر بزرگ‌تر از نسخه پیشین نیسان است. نیسان اکستند با طول ۵۰۱۰ میلیمتر، عرض ۱۷۳۰ و ارتفاع ۱۷۰۰میلی‌متری، ۲۱۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد. ظرفیت مجاز حمل بار نیسان اکستند ۲۰۵۵ کیلوگرم ذکر شده است و جا برای دو سرنشین فراهم می‌کند که یعنی هر طرف یک صندلی قرار دارد و دیگر خبری از صندلی یک‌تکه نیست. اما با توجه به پوشش فومی دَر کنسول، در صورت استفاده راننده از فضای کابین برای استراحت (خواب)، یکپارچگی صندلی‌ها مشابه طرح قدیم نیسان (صندلی نیمکتی) فراهم می‌شود. نیسان اکستند به امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، چراغ رانندگی در روز، مه‌شکن عقب، ایموبلایزر، صندلی قابل‌تنطیم راننده در چهار جهت و سیستم تنطیم ارتفاع چراغ جلو مجهز است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ