ضرورت هم‌گرایی همه دستگاه‌ها برای پیشگامی در هوش مصنوعی

اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بر تأمین زیرساخت‌های حوزه هوش مصنوعی و ایجاد سازوکارهای قانونی و شفاف برای فعالیت در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور پیرو سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری و تاکید مجدد ایشان بر فناوری هوش مصنوعی یادداشتی را پیرامون اهمیت توسعه هوش مصنوعی در کشور در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. در بخشی از این یادداشت افشین تاکید دارد که پیشرفت و ارتقای هوش مصنوعی در کشور نیازمند تأمین زیرساخت‌ها، حمایت از نخبگان و ایجاد سازوکارهای قانونی و شفاف برای فعالیت در این حوزه است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در طول تاریخ عوامل مختلفی بر تعیین ابرقدرت‌های جهانی تأثیرگذار بوده است؛ از میزان وسعت و جمعیت، پشتوانه ذخایر و منابع تا تسلیحات و توانمندی‌های جنگی هر یک در دوره‌ای از تاریخ سهمی در تعیین قدرت حکمرانان داشته‌اند. این روند با انقلاب‌های علمی و در نتیجه آن با انقلاب صنعتی دچار تحول گسترده‌ای شد و رفته‌رفته توان تولیدی و صنعتی بر صحنه قدرت جهانی به ایفای نقش پرداخت. امروزه این فناوری‌های نوین و توانمندی‌های علمی است که نقش‌آفرین این صحنه شده است‌.

با این تفاوت که بر اساس ماهیت پرشتاب فناوری‌های امروز رقابت بر سر پیشتازی در دنیا تنگاتنگ‌تر از آن است که بتوان لحظه‌ای درنگ کرد؛ باید گوش به زنگ بود و از هر فرصت برای شتاب گرفتن بهره‌ برد و چه بسا فرصت‌های سوخت شده گذشته را با توانمندی‌های امروز جبران کرد.

پیدایش هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، دنیا را به شکل متحیرکننده‌ای تحت تأثیر قرار داده است؛ ظرفیت بکر و گسترده این فناوری از مرزها و محدودیت‌های ذهن بشر فراتر رفته و هر روز در حال شگفتی‌سازی با کاربردی جدید است. فناوری آینده‌سازی که به زودی معنا و مفهوم جدیدی را بر حکمرانی جهانی پدیدار خواهد کرد و کسانی موفق خواهند بود که به درستی این ظرفیت را شناسایی کرده و پذیرای آن شده‌اند.

این موضوع در جهان‌بینی رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی مشهود است؛ ایشان بارها در بیاناتشان به اهمیت توجه به توسعه هوش مصنوعی تأکید داشته‌اند و حتی در دیدار با اعضای دولت چهاردهم فرمودند که فقط بهره‌برداری از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف کافی نیست، بلکه باید بتوانیم بر لایه‌های عمیق و متنوع آن مسلط شویم و از پیشگامان آن در جهان باشیم، پیش از آن که دیگران برگ برنده این بازی را در دست بگیرند و همانند کاری که در خصوص انرژی هسته‌ای کردند سایر کشورها را از داشتن آن منع کنند.

زمان آن رسیده که با عزمی جزم جای پای خود را در این رقابت جهانی محکم کنیم و با تمام توان در مسیر توسعه این فناوری نوین گام برداریم. پیشرفت و ارتقای هوش مصنوعی در کشور نیازمند تأمین زیرساخت‌ها، حمایت از نخبگان و ایجاد سازوکارهای قانونی و شفاف برای فعالیت در این حوزه است.

این مهم حاصل نمی‌شود مگر با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه؛ ما نیز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان نهاد متولی توسعه فناوری در کشور در تلاش خواهیم بود تا با همگرایی و هم‌افزایی هرچه بیشتر کلیه فعالیت‌ها و اقدامات بخش دولتی و خصوصی شاهد سرعت گرفتن و تعمیق توسعه این فناوری در کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

به گزارش مهر، روز گذشته رهبر معظم انقلاب در بخشی از فرمایشات خود تاکید کرده بودند که اگر به لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.

رهبر انقلاب در ادامه فرمایشات خود خطاب به دولت تاکید کردند که خودتان باید به فنّاوری‌های عمیق و ژرف این مسئله‌ برسید و لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی را در کشور دنبال کنید. رهبری در بخش دیگر گفتند: «آن کسانی که مسئول این مسائل هستند ان‌شاء‌الله این ها را دنبال کنند. البتّه زمان دولت سیزدهم یک سازمانی تشکیل شد به نام «سازمان ملّی هوش منصوعی»، زیر نظر رئیس‌جمهور که این کار خوبی بود که خب حالا دیگر نصفه‌کاره مانده. اگر چنانچه همان سازمان زیر نظر خود آقای رئیس‌جمهور ادامه‌ی کار بدهد، امید فراوانی وجود دارد که ان‌شاء‌الله این کار به همین شکلی که عرض شد پیش برود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ