عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

اقتصاد ایران: کوموندور یک نژاد بزرگ مجارستانی سفید رنگ از سگ نگهبان دام با پوشش طناب‌دار بلند است. کوموندور‌ها گاهی به دلیل ظاهرشان «سگ جارویی» نامیده می‌شوند.

فرادید: کوموندور یا «سگ مجارستانی» یک نژاد بزرگ مجارستانی سفید رنگ از سگ نگهبان گوسفند با پوشش طناب‌دار بلند است. کوموندور‌ها که گاهی به دلیل ظاهرشان «سگ جارویی» نامیده می‌شوند، یک نژاد سگ قدیمی هستند که معمولاً برای محافظت از حیوانات و سایر اموال استفاده می‌شود.

کوموندور توسط کومان‌ها (چوپانان ترک آسیای مرکزی) به اروپا آورده شد و قدیمی‌ترین نام شناخته شده از آن در «نسخه قدیمی اجدادی» مجارستانی مربوط به سال ۱۵۴۴ است. نژاد کوموندور به عنوان یکی از گنجینه‌های ملی مجارستان معرفی شده است که باید در برابر تغییر محافظت شود.

تاریخچه سگ نژاد کوموندور

کوموندور‌ها توسط کومان ها، ترک زبانان و مردم کوچ نشین که در قرن ۱۲ و ۱۳ در مجارستان ساکن شدند، به مجارستان آورده شدند. نام کوموندور از Koman-dor به معنی «سگ کومان» گرفته شده است. این نژاد از سگ‌های تبتی می‌آید و از آسیا به همراه کومان‌ها که وطنشان ممکن است در نزدیکی رودخانه زرد (دومین رودخانه بزرگ چین) باشد آمده است.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

در اواخر قرن دهم، مغول‌ها شروع به گسترش قلمرو‌های خود به سمت قلمرو کومان‌ها کردند و آن‌ها را مجبور به حرکت به سمت غرب کردند. آن‌ها با فرار از دست مغول‌ها در قرن دوازدهم به مرز‌های مجارستان رسیدند.

کومان‌ها پناهندگی گرفتند و در سال ۱۲۳۹ در زمان «کوتن خان» (بزرگ خاندان کومان – کیپچاک و فرمانده نظامی در اواسظ قرن سیزدهم) در مجارستان ساکن شدند. بقایای کوموندور در گور‌های کومان‌ها پیدا شده است.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

«کومان دور» به معنای «متعلق به کومان ها» یا «سگ کومان ها» است، بنابراین آن را از یک نژاد سگ گله مجارستانی مشابه که بعدا با کوموندور ادغام شد، متمایز می‌کند. نام کوموندور برای اولین بار در سال ۱۵۴۴ در تاریخ پادشاه آستیاگیس توسط پیتر کاکونی به زبان مجارستانی مدرن نوشته شده است.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

بعدها، در سال ۱۶۷۳، آموس کومنیوس در یکی از آثار خود از کوموندور نام می‌برد. امروزه کوموندور یک نژاد نسبتاً رایج در مجارستان است. بسیاری از کوموندو‌ها در طول جنگ جهانی دوم کشته شدند و داستان‌های محلی می‌گویند که دلیل این بود که وقتی آلمان‌ها (و سپس روس‌ها) به مجارستان حمله کردند، آن‌ها برای تسخیر و تصرف یک خانه یا مزرعه اول سگ را می‌کشتند چرا که این سگ‌ها محافظ خانه یا مزرعه بودند.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

ویژگی‌های سگ کوموندور

کوموندور یک نژاد سگ بزرگ است که قد بسیاری از آن‌ها بیش از ۷۶ سانتی متر است. بدن این سگ با یک پوشش سنگین، مات و طنابی پوشیده شده است. آن‌ها دارای بدن و ماهیچه‌های قوی با پا‌های بلند و پشتی کوتاه هستند.

دم دارای یک پیچ خفیف است. نمای بدن از پهلو مستطیلی شکل است. طول بدن کمی بیشتر از قد تا شانه است. کوموندور دارای یک سر پهن است که پوزه آن کمی کوتاهتر از نیمی از طول سر با ساختار دندانی قیچی‌مانند یکنواخت و کامل است. بینی و لب‌ها همیشه سیاه هستند.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

حداقل قد کوموندر‌های ماده ۶۵ سانتی‌متر و قد متوسط ۷۰ سانتی‌متر است. حداقل قد کوموندر‌های نر ۷۰ سانت با میانگین ۸۰ سانتی متر است. هیچ محدودیتی برای قد این سگ مشخص نشده است. وزن ماده کوموندور به طور متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم و نر‌ها به طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم است.

پوشش کوموندور یک پوشش سفید بلند، ضخیم و با شکل طناب‌مانند قابل توجه به طول حدود ۲۰ تا ۲۷ سانتی متر (سنگین‌ترین مقدار خز در دنیای سگ ها) که شبیه به مو‌های طنابی شکل یا «موپ» است. پوشش توله سگ نرم و کرکی است. با این حال، این پوشش مواج است و با بالغ شدن توله سگ تمایل به فر شدن دارد.

یک پوشش کاملا بالغ به طور طبیعی از لایه زیرین نرم و پوشش بیرونی درشت‌تر تشکیل می‌شود تا منگوله‌ها یا طناب‌ها را تشکیل دهند و شکل‌گیری آن حدود دو سال طول می‌کشد. برای جدا کردن طناب‌ها کمک لازم است تا سگ به یک زباله‌دانی بزرگ تبدیل نشود! طول طناب‌ها با رشد پوشش با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

بر خلاف آنچه که تصور می‌شود (زمانی که طناب‌ها به طور کامل شکل می‌گیرند) در این نژاد پوست اندازی بسیار کم است. تنها ریزش قابل توجه موی این سگ زمانی است که هنوز توله است و قبل از تشکیل کامل مو‌های طنابی رخ می‌دهد. کوموندور تنها با یک پوشش سفید به دنیا می‌آید.

به طور سنتی، این پوشش بلند و ضخیم از کوموندور در برابر دندان مرگبار گرگ محافظت می‌کند، زیرا هرگز دندان تیز گرگ به پوشش ضخیم این سگ نفوذ نمی‌کنند. پوشش کوموندور بعد از حمام حدود دو روز و نیم طول می‌کشد تا خشک شود.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

کاربرد کوموندور

این نژاد دارای غریزه طبیعی نگهبانی و توانایی ذاتی برای محافظت از دام است. کوموندور که یک سگ ورزشکار است، سریع و قدرتمند است و به سمت شکارچی می‌پرد تا آن را از بین ببرد یا به زمین بزند. این ویژگی می‌تواند با موفقیت برای محافظت از گوسفندان در برابر گرگ یا خرس استفاده شود.

این سگ یک نژاد سگ بزرگ و قوی است که دارای پوششی ضخیم است. پوشش این سگ از این سگ در برابر حیوانات وحشی، آب و هوا و پوشش گیاهی محافظت می‌کند. این پوشش شبیه گوسفند به نظر می‌رسد، بنابراین می‌تواند به راحتی در یک گله ترکیب شود و خود را استتار کند و در هنگام حمله شکارچیانی مانند گرگ، مزیتی به آن بدهد.

عجیب‌ترین سگ گله که گرگ‌ها حریف آن نمی‌شوند!

کوموندور یکی از نژاد‌های سگ نگهبان دام است که استفاده از آن به عنوان نگهبان گوسفند و بز در ایالات متحده برای محافظت در برابر شکارچیانی مانند کایوت ها، کوگارها، خرس‌ها و سایر شکارچیان افزایش زیادی داشته است.

میانگین طول عمر یک کوموندور حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است. مانند بسیاری از نژاد‌های بزرگ، آن‌ها ممکن است مستعد ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی از جمله دیسپلازی مفصل ران، نفخ و بیماری‌های چشمی باشند.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ