کشف مقبره‌های ۲ هزارساله «اسب و انسان»

اقتصاد ایران: باستان‌شناسان مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان در قزاقستان، در کاوش‌های اخیرشان ۱۳ آرامگاه «گودالی» را در منطقه‌ای در شرق این کشور کشف کرده‌اند.

فرادید: گورهای گودالی کشف‌شده متعلق به مردمان «شیان‌بی» است؛ شیان‌بی‌ها مردمانی کوچ‌نشین و باستانی بودند که در استپ‌های شرقی اوراسیا زندگی می‌کردند. مناطق سکونت آن‌ها شامل بخش‌هایی از مغولستان و شمال شرقی چین امروزی بود.

طبق آنچه در کتاب باستانی «امپراتوری متاخر هان» آمده، شیان‌بی‌ها گروهی منشعب از بربرهای شرقی دونگ‌هو بودند که همراه با قبایل وو‌هوان و شیونگ‌نو به قلمرو کشور هان حمله می‌کردند. اقتصاد شیان‌بی‌ها عمدتاً بر پایه دامداری استوار بود و فعالیت‌های کشاورزی نیز مکمل آن بود.

در فصل کاوش سال ۲۰۲۴، باستان‌شناسان مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان ۱۳ آرامگاه مربوط به شیان‌بی‌ها را در منطقه تائوتکلی در ناحیه کاتون-کاراگای قزاقستان کشف کردند.

این آرامگاه‌ها که قدمتشان حدودا به دو هزار سال قبل می‌رسد، شامل محوطه‌های سنگی با یک گودال تدفین مرکزی هستند. هر گودال حدود یک متر عمق دارد و حاوی یک فرد بالغ است که برخی از آن‌ها همراه با یک اسب دفن شده‌اند.

کشف مقبره‌های 2 هزارساله «اسب و انسان»

باستان‌شناسان همچنین در این آرامگاه‌ها اشیای نذری شامل قطعات سرامیکی، صدف‌ها و مهره‌های ساخته شده از سنگ‌های نیمه‌قیمتی را یافتند.

به گفته مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان: «شیان‌بی‌ها نقش کلیدی در شکل‌گیری و توسعه فرایندهای قوم‌فرهنگی در آسیای مرکزی پس از سقوط امپراتوری هان داشتند. تأثیر آن‌ها در جنبه‌های مختلف توسعه فرهنگی و سیاسی جوامع کوچ‌نشین منطقه، از جمله تشکیل دولت‌های جدید، توسعه سنت‌های نظامی و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، منعکس شده است».

کشف مقبره‌های 2 هزارساله «اسب و انسان»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ