۱۱۲ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد/ اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو تا آخر سال

اقتصاد ایران: رئیس انجمن مراکز اسقاط با اشاره به اسقاط ۱۱۲ هزار خودروی فرسوده برای اسقاط طی ۴ ماه، گفت: اگر روال به همین شکل پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

محمودی مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار کرد: پس از ابلاغ آئین نامه اسقاط خودروهای فرسوده، سرعت اسقاط خودرو در کشور افزایش یافت به گونه‌ای که تا یکم مرداد ماه حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کردند که از این میزان کارهای مربوط به اسقاط ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو انجام شد.

وی افزود: البته در بخش موتورسیکلت‌های فرسوده بسیار ضعیف هستیم و تعداد اسقاط بسیار کم بوده و می‌توان گفت نزدیک به صفر بوده است. در بخش کامیون‌های فرسوده هم فقط در حد چند هزار دستگاه بود. بنابراین ۹۰ درصد ثبت نامی ها برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در مورد میزان اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته صرفاً ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد در حالی که تا یکم مرداد ماه ۱۲۰ هزار دستگاه داشتیم بنابراین اگر روال به همین شکل پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

وی درباره اینکه طبق برنامه هفتم چند هزار خودرو باید در سال اسقاط شود؟ افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود بنابراین با توجه به اینکه در سال اول برنامه قرار داریم اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو مطلوب به نظر می‌رسد.

مشهدی شریف در مورد طرح‌های اسقاط خودرو هم گفت: برای اسقاط چند طرح داریم که یک طرح مربوط به طرح جایگزینی خودروسازان است و دیگری هم طرحی است که مراکز اسقاط ۴۰ درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده می‌پردازند.

چند خودروی فرسوده داریم؟

به گزارش مهر، تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکیل می‌دهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودروها به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد.

۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است.

از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوس‌های درون شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است.

۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد در کشور، فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوس‌های برون شهری را تشکیل می‌دهد. همچنین از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل می‌دهد. ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد می‌کند که ۳۲ درصد از این خودروها یعنی ۱۱ هزار خودرو دولتی، فرسوده است.

غارت منابع ملی/ بهای پروار شدن خودروها، ناترازی بنزین است

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ