«کامالا هریس» به‌دنبال توافق هسته‌ای جدیدی با ایران است

اقتصاد ایران: یکی از مقامات اسبق کاخ سفید و کارشناس مسائل خاورمیانه مدعی است که در صورت پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به‌دنبال توافق هسته‌ای جدیدی با تهران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس‌نیوز، جوئل روبین، کارشناس مسائل سیاست خاورمیانه که در دوران ریاست جمهور باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان معاون مشاور وزیر امور خارجه در امور اجرایی هم فعالیت می‌کرد، مدعی است که در صورت پیروزی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، او با تهران به توافقی مشابه برجام دست خواهد یافت.

روبین که در مذاکرات برجام نیز نقش‌آفرینی کرده بود، مدعی شد: دوران اینکه فکر کنیم توافق هسته‌ایِ قدیمی قابل احیاست، گذشته است. پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ایش از محدودیت‌های قبلی عبور کرده است و در نتیجه، هدف باید یک توافق هسته‌ای محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد که توانایی تسریع دستیابی به سلاح هسته‌ای را تحدید و مدیریت کند.

وی مدعی شد: بهترین راه برای این کار، یک توافق هسته‌ای محکم و قابل راستی‌آزمایی است. هر رئیس جمهور واقع‌بینی به‌دنبال چنین توافقی خواهد رفت و کامالا هریس، رئیس جمهوری بالقوه با چنین رویکرد واقع‌بینانه‌ای است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا رسید.

جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌های میانه‌رو مخالف این توافق و مدعی بودند که این توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیش از حد ضعیف است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا، در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌طرفه از برجام خارج شد. با این حال، متحدان باراک اوباما همواره گفته‌اند که این توافق برای آنچه «محدود ساختن تهدید ناشی از قابلیت‌های هسته‌ای ایران» خوانده شده، الزامی است.

روبین در ادامه بدون اشاره به تاکید دائمی ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور، مدعی شد: برای محدود کردن بلندپروازی هسته‌ای ایران، باید راهی وجود داشته باشد.

هریس در جریان کارزار کوتاه انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰ مدعی شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، توافق با ایران را احیا خواهد کرد؛ این ادعا در حالی بود که او پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آن سال، به عنوان معاون وی منصوب شد و هم‌اکنون نیز پس از کناره‌گیری بایدن از نامزدی دموکرات‌ها، به طور رسمی به عنوان نامزد این حزب، رقیب انتخاباتی ترامپ محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ