عملیات فردی در کرانۀ باختری؛ راهبرد مؤثر جوانان فلسطینی

اقتصاد ایران: توسعه عملیات فردی توسط جوانان فلسطینی در کرانه باختری به قدری برای صهیونیست‌ها وحشت آور بود که «نتانیاهو» را مجبور ساخت، طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را پس بگیرد و اجرای آن را تا زمانی نامشخص به تعویق اندازد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2015 میلادی هنگامی که کابینه رژیم صهیونیستی قصد داشت طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را اجرایی کند، اقدام شهادت طلبانه یک جوان فلسطینی، روش جدیدی از عملیات شهادت طلبانه را رقم زد که بنیان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را به لرزه در آورد.

«مهند الحلبی»، جوان 20 سالۀ متولد رام الله، واقع در کرانه باختری در عملیاتی شهادت طلبانه در «باب الاسباط» در منطقه قدیمی شهر قدس، 5 صهیونیست را هدف قرار داد که 2 نفر از آنها به هلاکت رسیدند و 3 نفر دیگر نیز دچار مجروحیت با درجات متفاوت شدند.

این اقدام «مهند شفیق محمد حلبی»- در زمانی که شهرک‌نشینان افراطی در حال تدارک برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی بودند- به سرعت بین جوانان فلسطینی تکثیر شده، به یک روش معمول برای مقابله با اشغالگران تبدیل شد که از آنها با عناوینی چون «انتفاضه چاقو»، «انقلاب چاقوها» و «انتفاضه پنجم» یاد کردند، اما با گذر ایام با عنوان «عملیات فردی» نامگذاری شد. توسعه عملیات فردی به قدری برای صهیونیست‌ها وحشت آور بود که «نتانیاهو» را مجبور ساخت، طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را پس بگیرد و اجرای آن را تا زمانی نامشخص به تعویق اندازد.

 ویژگی‌های عملیات فردی 

اقدامات مقاومتی که پیش از شروع عملیات فردی، تحت عنوان عملیات شهادت طلبانه یا بعضاً عملیات انتحاری از آن یاد می‌شد، تفاوت‌های قابل توجهی با عملیات فردی داشتند. در حقیقت عملیات فردی که تا 3 سال، نوع قالب اقدام مقاومتی فلسطینیان به ویژه در کرانۀ باختری و شهر قدس بود، دارای مشخصاتی ویژه بود که آن را از سایر اقدامات مقاومتی انجام شده گذشته، متمایز می‌کرد:

1.  فردی بودن عملیات 

همانگونه که از نام «عملیات فردی» می‌توان برداشت کرد، این نوع عملیات بدون سازماندهی از سوی یک ساختار نظامی و عملیاتی، صرفا توسط یک یا چند فرد طراحی و به مرحله اجرا در می‌آید. مجری عملیات غالبا همان طراح آن است و فرد دیگری در برنامه‌ریزی آن مداخله‌ای ندارد. اگر مداخله یا همکاری شخص دیگری هم در این عملیات وجود داشته باشد، بدون ورود یک ساختار یا سازمان نظامی و مقاومتی است و در حد همکاری با یک دوست صورت گرفته است.

2.  به کارگیری ابزارهای اولیه  

در عملیات‌های فردی عمدتاً عملیات با به کارگیری ابزارهای در دسترس  صورت می‌گیرد. چاقو، اسلحه‌های سبک غیرسازمانی و زیرگیری با ماشین مهمترین ابزارها و شیوه‌های اجرای این عملیات هستند. در حقیقت به کارگیری سلاح های سازمانی یا سنگین یا بمب گذاری با بمب های قدرتمند صورت گیرد.

3. اجرای بدون برنامه ریزی  

عملیات فردی معمولاً برنامه ریزی های پیچیده و چند لایه نداشته، معمولاً در ذهن مجری عملیات برنامه ریزی شده، توسط خود او اجرا می شوند. برخی از مجریان عملیات فردی با استفاده از چاقوهای خانگی، حین عبور از ایست و بازرسی‌های رژیم صهیونیستی، به شکل طبیعی در حین حرکت طبیعی در یک مکان خاص اقدام به اجرای عملیات کرده اند. یا برخی عملیات ها که با برنامه ریزی صورت گرفته اند، برنامه ریزی برای اجرای عملیات در یک لحظه خاص بوده است و از کنترل نیروهای اشغالگر یا جمع آوری اطلاعات کاملاً خالی بوده اند.

4. عدم استمرار درگیری و شهادت مجری عملیات 

«عملیات فردی» به دلیل عدم برخورداری از پشتیبانی و برنامه ریزی چند لایه، در همان دقایق اولیه اجرای عملیات تا زمانی که فرد یا افرادی علیه مجری عملیات وارد عمل شوند با شهادت مجری عملیات به پایان می رسد. درگیری در این عملیات چندان طولانی نیست و کمتر اتفاق افتاده که مجری یا مجریان آن زنده باقی بمانند.

مجموع ویژگی های فوق در این نوع عملیات موجب شده، این عملیات عمدتاً ردپایی از خود برجای نگذاشته، غیر قابل پیش بینی و کشف باشد. همین ویژگی عملیات فردی، دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی را در مقابله با آن عاجز کرده است. صهیونیست ها هنوز هم از توسعه عملیات فردی هراس دارند و افزایش آن در کرانۀ باختری طی ماه های اخیر موجب نگرانی آنها شده است.

 

 وضعیت عملیات فردی در جریان «طوفان الاقصی» 

گزارشی که اندیشکده اردنی «استراتژیکس» در خصوص عملیات فردی ارائه کرده نشان می دهد، عملیات فردی به یک عملیات موازی در کنار جنگ غزه تبدیل شده است. به گونه ای که جغرافیای وسیعی از کرانۀ باختری و شهرهای فلسطین را دربر گرفته است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی حملات نظامی و امنیتی پیش گیرانۀ زیادی را به صورت روزانه صورت می‌دهد و دستگیری های وسیعی را در این مناطق انجام داده است و با توسعه به کارگیری پهپاد، ترورهای زیادی علیه گروه‌های مسلح فلسطینی در شمال کرانۀ باختری انجام داده است.

از زمان شروع عملیات «طوفان الاقصی» در نوار غزه در 7 اکتبر 2023 تا 19 اوت 2024، تعداد 37 عملیات فردی به ثبت رسیده است. این تعداد عملیات شامل 17 شلیک با سلاح گرم، 12 عملیات با چاقو، 5 عملیات زیرگیری و 3 عملیات ترکیبی (استفاده از دو ابزار) بوده اند.

ماه مارس 2024 شاهد بیشترین عملیات فردی یعنی 6 عملیات بوده است. پس از آن، ماه های نوامبر و دسامبر 2023 و آوریل 2024 هر کدام شاهد 5 عملیات فردی بوده اند. در ماه های می و ژوئن 2024 نیز کمترین عملیات فردی، یعنی هر کدام یک عملیات رخ داده است.

مجموع عملیات های انجام شده در 37 نقطه جغرافیایی انجام شده اند که 27 مورد آن در کرانۀ باختری و قدس و 10 مورد دیگر در شهرهای صهیونیست نشین بوده‌اند. نتیجه عملیات های فوق، 24 کشته صهیونیست و دست کم 103 زخمی بوده است. بیشترین عملیات در قدس (9 عملیات) صورت گرفته است. پس از آن 4 عملیات در مرکز کرانۀ باختری و حومه رام الله به وقوع پیوسته است.

از حیث پراکندگی جغرافیایی، عملیات های فردی در کل کرانۀ باختری به یک نسبت متساوی توزیع شده اند. شمال کرانۀ باختری در مناطق نابلس و جنین، 5 عملیات، در قلقیلیه در غرب کرانه، 4 عملیات، در الخلیل و بیت لحم در جنوب کرانه، 2 عملیات و در اریحا و دره های شمالی آن نیز 3 عملیات صورت گرفته است.

در داخل سرزمین های اشغالی نیز در تل آویو، حیفا و اشدود هر کدام 2 عملیات و در بئرالسبع، جنوب نقب، رمله و شهر کرمیئیل هر کدام 1 عملیات رخ داده است.

این گزارش می گوید، جنگ در نوار غزه یک عامل اصلی در توسعه عملیات های فردی نبوده است اما از آن تأثیر پذیرفته است و به تناسب استمرار جنگ در نوار غزه، عملیات فردی نیز استمرار یافته است.

 

 

آنچه داده های فوق نشان می دهد آن است که عملیات فردی به تناسب استمرار حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها توسعه یافته است. اگرچه جنگ در غزه یک عامل اصلی در مسیر آن نبوده است. نکته دوم از این قرار است که عملیات فردی برآمده تصمیم گیری یک فرد است لذا پیش بینی و مقابله با آن به سختی ممکن است.

به همین لحاظ میزان تهدیدی که برای صهیونیست ها ایجاد می کند بسیار بیشتر از حملات سازماندهی شده توسط گروه های فلسطینی است. به همین جهت این احتمال وجود دارد که با به بن بست رسیدن صهیونیست ها در غزه و استمرار فشارهای موجود بر مردم کرانه این نوع عملیات رو به فزونی گذارد. مسئله ای که دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی به شدت در مورد وقوع آن هشدار می دهند. به ویژه طی ماه های اخیر این هشدار در حال افزایش بوده است که وقوع یک انتفاضه در کرانۀ باختری نسبت به زمان های قبل محتمل تر است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ