افزایش تنوع در آبزی‌پروری استان بوشهر/ پرورش صدف توسعه می‌یابد

اقتصاد ایران: بوشهر- استان بوشهر در مسیر آبزی‌پروری نوین قرار گرفته و پرورش صدف یکی از اهداف مهم برای توسعه اشتغال و درآمدزایی در این استان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر با توجه به همجواری با خلیج فارس دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه اقتصادی است که تاکنون از بخشی از این ظرفیت‌ها استفاده شده ولی بخش بیشتری از این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

در استفاده از ظرفیت‌های خلیج فارس، اقدامات زیادی در حوزه تجارت دریایی و مبادلات تجاری از طریق دریا گرفته و در حوزه تولید و صادرات نفت و گاز و پتروشیمی نیز سال‌ها است که فعالیت‌ها گسترش یافته است.

صید و صیادی یکی دیگر از ظرفیت‌های خلیج فارس است که طی سال‌های اخیر آبزی پروری نیز به آن اضافه شده و استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های آبزی‌پروری کشور محسوب می‌شود.

بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز این استان جایگاه خوبی دارد و سرمایه‌گذاران در حال توسعه فعالیت‌های پرورشی هستند.

پرورش آبزیان در استان بوشهر به همین جا ختم نشده و آبزی‌پروری نوین جان گرفته و به غیر از ماهی و میگو که از گذشته تاکنون انجام می‌شده، پرورش صدف، جلبک، آرتمیا و… در استان بوشهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طرح‌های متعددی برای پرورش آبزیان در استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته که تولید صدف خوراکی یکی از مهمترین طرح‌ها است که در سال جاری توسعه آن رقم خورده است.

طبق آمارهای اخیر، تولید جهانی صدف به میلیون‌ها تن می‌رسد و این صنعت به دلیل تقاضای بالا در بازارهای جهانی همچنان در حال رشد است.

از مزیت‌های بوشهر در پرورش صدف می‌توان به شرایط اقلیمی مناسب، دسترسی به آب‌های خلیج فارس، تجربه و دانش محلی، بازار مصرف و… اشاره کرد.

استان بوشهر دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که برای پرورش صدف مناسب است. این استان به آب‌های غنی خلیج فارس دسترسی دارد که منابع غذایی مناسبی برای صدف‌ها فراهم می‌کند.

وجود تجربه و دانش محلی در زمینه پرورش آبزیان می‌تواند به بهبود کیفیت و کمیت تولید کمک کند. دولت‌ها معمولاً برای توسعه صنایع آبزی‌پروری، از جمله پرورش صدف، برنامه‌ها و حمایت‌هایی را ارائه می‌دهند.

نزدیکی به بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌تواند مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان بوشهری ایجاد کند و با توجه به این عوامل، پرورش صدف در بوشهر می‌تواند به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب مورد توجه قرار گیرد.

توسعه پرورش صدف در استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان بوشهر در حال حاضر قطب آبزی پروری کشور است و به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین سبد آبزیان دارد.

عقیل امینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر بیان کرد: با اجرای طرح‌های جدید، میزان تولید ماهی و میگوی پرورشی در استان بوشهر افزایش می‌یابد.

افزایش تنوع در آبزی‌پروری استان بوشهر/ پرورش صدف توسعه می‌یابد

وی ادامه داد: در هفته دولت امسال شاهد افتتاح و اجرایی شدن طرح‌های پرورش آبزیان با سرمایه‌گذاری ۹۸۸ میلیارد تومان هستیم که زمینه‌ساز توسعه اشتغال در این بخش خواهد بود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: پرورش صدف دریایی یکی از ظرفیت‌های مهم برای استان در جوار خلیج فارس است که با تلاش صورت گرفته پرورش آن در استان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه پرورش صدف دارای نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی است خاطرنشان کرد: از سرمایه‌گذارانی که در زمینه پرورش صدف دریایی در سواحل استان بوشهر فعالیت دارند همراهی می‌شود.

توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آبزی پروری از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان بوشهر است که مدیریت استان عزم جدی برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاران در این زمینه دارد.

محمدهادی رستمیان بوشهر از افتتاح بزرگترین سایت پرورش صدف در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: این سایت در شهرستان دیلم افتتاح شده است که هزار و ۳۰۰ قفس پرورشی در سطح یک هکتار را شامل می‌شود.

وی از تولید سالانه ۲۰ تن صدف خوراکی در این طرح پرورشی خبر داد و گفت: توسعه اشتغال در حوزه آبزی پروری استان بوشهر با جدیت دنبال می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: استان بوشهر در تولید آبزیان دارای جایگاه مهمی در کشور است و با توسعه طرح‌های آبزی‌پروری، شاهد ایجاد اشتغال پایدار، درآمدزایی، توسعه صادرات و ارزآوری خواهیم بود.

پرورش صدف یکی از فعالیت‌های مهم در صنعت آبزی‌پروری است که اهمیت زیادی در تأمین غذا، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی دارد. در ادامه به بررسی اهمیت پرورش صدف، میزان تولید آن در جهان و مزیت‌های استان بوشهر در این زمینه می‌پردازیم.

پرورش صدف از اهمیت بسیار زیادی در عرصه اقتصادی برخوردار است که از جمله آنها تأمین غذا است؛ صدف‌ها منبع غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و نقش مهمی در تأمین تغذیه جامعه دارند.

اشتغال از دیگر مزیت‌های پرورش آبزیان است؛ این صنعت می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کند، به ویژه در مناطق ساحلی که استعداد بیشتری برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری دارند.

پرورش صدف می‌تواند به افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی جوامع محلی کمک کند و در حفاظت از محیط زیست نیز اثرگذار است. همچنین صدف‌ها می‌توانند به تصفیه آب و حفظ اکوسیستم‌های آبی کمک کنند.

تولید صدف در سطح جهانی به سرعت در حال افزایش است. کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صدف در جهان هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ