مهم‌ترین اقدام در جهت محاکمه عاملان جنایت‌های تروریستی

اقتصاد ایران: عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ‏‬برگزاری دادگاه منافقین یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت محاکمه عاملان جنایت‌های تروریستی است.

هیبت الله نژندی منش عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص سازوکارهای طرح شکایت دعاوی در موضوع تروریسم در سطح بین‌المللی بیان کرد: در بحث تروریسم در سطح بین‌المللی سازوکارهای مبتنی بر معاهده، سازوکارهای مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت و مرجع قضائی بین‌المللی وجود دارد که هر کدام ظرفیت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد، کمیته مبارزه با تروریسم را دارد که شاید این مهم‌ترین سازوکاری است که جمهوری اسلامی ایران تعامل خوبی را با این کمیته دارد.

نژندی منش افزود: این کمیته بر اساس قطعنامه ۱۳۷۳ بعد از حملات ۱۱ سپتامبر تأسیس شد و متشکل از تمام ۱۵ عضو شورای امنیت و مسئول تضمین این است که همه کشورها از این قطعنامه تبعیت می‌کنند. این کمیته همچنین در خصوص افزایش ظرفیت کشورها برای مقابله با تروریسم کار می‌کند. بنابراین این کمیته می‌تواند ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریسم باشد.

وی در خصوص طرح دعاوی کشورها گفت: در خصوص مرجع قضائی بین‌المللی نیز می‌توان به دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد، این دیوان در صورتی می‌تواند به دعاوی کشورها علیه یکدیگر در مورد تروریسم رسیدگی کند که خوانده صلاحیت دیوان را پذیرفته باشد یا بعد از طرح دعوا از سوی خواهان نسبت به اعمال صلاحیت دیوان ایرادی وارد نکند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا ایران امکان درخواست پیگیری بین‌المللی و تعیین غرامت دارد و یا خیر، گفت: اگر منظور پیگیری دعاوی بین‌المللی در مورد تروریسم و مطالبه غرامت ناشی از تروریسم باشد، به طور کلی نمی‌توان پاسخ مثبت یا منفی داد. باید هر مورد را جداگانه بررسی کرد و بر اساس شرایط آن اظهار نظر کرد.

نژندی منش با اشاره به اینکه بر اساس آن چه که منتشر و علنی شده است، دعاوی در محاکم داخلی برخی از کشورها صورت گرفته است، گفت: برخی از کشورها متأسفانه بیشتر جانب گروه‌های تروریستی را گرفتند و در عمل نشان دادند که استقلال قضائی وجود ندارد. در این کشورها بیشتر سیاست تعیین کننده بوده تا عدالت و منافع قربانیان تروریسم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره محاکمه عاملان جنایت‌های تروریستی مطرح کرد: علاوه بر اقداماتی که در محاکم داخلی برخی کشورها صورت گرفته است، مهم‌ترین اقدام در جهت محاکمه عاملان تروریستی را می‌توان برگزاری دادگاه رسیدگی به اقدامات تروریستی گروه منافقین در تهران دانست.

وی در پایان گفت: همچنین در مورد برخی از افراد وابسته به گروه منافقین قبلاً درخواست‌هایی از پلیس اینترپل صادر شده و خوشبختانه علیه این افراد اخطار قرمز صادر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ