نجات جامعه از جهالت از اهداف قیام عاشورا بود

اقتصاد ایران: گناوه- امام جمعه گناوه گفت: هدف امام حسین (ع) از نهضت خون بار عاشورا، زدودن جهل و نادانی از جامعه آن دوران و نجات مردم بود و این عامل مهم که در زیارت نامه اربعین ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی سه شنبه شب در مراسم سوگواری دهه آخر صفر در مسجد شهید حر خسروی گناوه با تسلیت این ایام با اشاره به فرازهایی از زیارت نامه اربعین حسینی اظهار داشت: فرازهای ابتدای و آغاز زیارتنامه اربعین به معرفی امام (ع) پرداخته می‌شود.

امام جمعه گناوه افزود: یکی از فرازهای زیارت نامه به علت و عامل اصلی به وجود آمدن حادثه کربلا اشاره می‌کند که چه شد تا این حادثه تلخ و جانکاه و جنایت بی نظیر در سال ۶۱ هجرت آن هم به دست کسانی که خود اهل قبله، نماز و قرآن بودند، به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه چه می‌شود که انسان به جایی می‌رسد که بهترین افراد بر روی زمین را به فجیع‌ترین وضعیت به شهادت می‌رساند؟ گفت: حتی کسانی که اندکی از انسانیت بهره برده باشند نیز دست به چنین جنایتی نمی‌زنند که این دشمنان در کربلا انجام دادند.

وی اضافه کرد: بعد از شهادت امام و یاران حضرت، از جنایت‌های دشمنان در واقعه کربلا این بود که به دستور عمر سعد به اسب‌های خود نعل تازه زدند و بر بدن‌های مطهر شهدا تاختند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در این واقعه جهل و نادانی مردم بود که باعث شد تا امام (ع) و یاران حضرت در سرزمین کربلا به شهادت برسند و اهل بیت (ع) به اسارت بروند.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه در واقعه کربلا، لشکریان یزید هم دنیا و هم آخرت خود را فروختند، افزود: جهل و نادانی مردم در جامعه باعث می‌شود تا در افراد جامعه دست به جنایات غیرانسانی بزند.

عدم بصیرت از دلایل وقوع حادثه کربلا بود

وی با اشاره به نمونه‌هایی از جهل مردم در دوران بنی امیه بیان کرد: جهل و جهالت و عدم بصیرت و آگاهی مردم در آن دوران از عوامل مهم در به وجود آمدن حادثه کربلا بود.

امام جمعه گناوه اضافه کرد: هدف امام حسین (ع) از نهضت خون بار عاشورا، زدودن جهل و نادانی از جامعه آن دوران و نجات مردم از این جهل و نادانی بود و این عامل مهم در زیارت نامه اربعین ذکر شده است.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: هرگاه در جامعه‌ای جهل و جهالت حاکم شد، حاکمان آن جامعه می‌توانند از جهالت، عدم تعقل و بصیرت و آگاهی مردم سو استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه عامل دوم در به وجود آمدن حادثه کربلا دنیا طلبی مردم بود که در زیارت نامه اربعین نیز به آن اشاره شده است، گفت: دنیاطلبی، دنیاپرستی و به دنبال جاه و مقام و پست و منصب بودن از عوامل مهمی است که باعث شد تا حادثه کربلا رخ دهد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: دنیا به خودی خود مضموم نیت بلکه مزرعه آخرت است ولی انسان گاهی به وسیله این موارد مورد آزمایش و امتحان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: دنیا طلبی باعث شد تا لشکریان یزید دست به چنین جنایاتی در واقعه کربلا بزنند و دنیا چشم آنها را گرفته بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ