خبرهای خوش برای ورزش سنتی ایران/ چوگان چگونه المپیکی می‌شود؟

اقتصاد ایران: رئیس فدراسیون چوگان معتقد است مسیر کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۸ برای چوگان ایران در گام نخست کسب عنوان در مسابقات مقدماتی زون E است و در گام بعد در مسابقات نهایی جهانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رشته ورزشی چوگان به عنوان یک رشته کهن ایرانی این روزها با تبدیل شدن به یک ورزش جهانی نگاه‌ها را نسبت به خود تغییر داده است. به شکلی که امروزه در ۷۷ کشور جهان به صورت جدی این ورزش دنبال می‌شود.

بی شک جای خالی این رشته جذاب و کاملاً ایرانی در بازی‌های المپیک خالی است اما با به پایان رسیدن بازی‌های المپیک پاریس خبرهای خوش حال کننده‌ای به گوش رسیده که نویدبخش روزهای بهتر برای چوگان است.

بر اساس خبرهای اعلام شده قرار است چند رشته ورزشی در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس اضافه شوند که رشته چوگان هم یکی از آنهاست. چوگان برای اولین بار در المپیک ۱۹۰۰ پاریس حضور داشت و آخرین بازی چوگان در المپیک نیز در ۱۹۳۶ در برلین انجام شد و پس از آن دیگر شاهد حضور این رشته در رویداد مهمی چون المپیک نبودیم.

اصغر ناظری، رئیس فدراسیون چوگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص حضور این رشته بعد از حدود یک قرن در بازی‌های المپیک اظهار کرد: ما هم این خبر را شنیدیم که احتمالاً چوگان در المپیک آینده جزو مسابقات قرار گیرد و قطعاً حضور در آن مایه افتخار است، با این حال هنوز روند حضور در آن روشن نشده است.

ناظری افزود: تا المپیک آتی مسابقات بین‌المللی مختلفی انجام خواهد شد که فعلاً تمرکز ما روی آنهاست. از جمله مسابقات مقدماتی زون E، که ایران عضو این زون است و مسابقات نهایی آنکه در کشورهای عربستان و امارات (در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶) برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین مسابقات جهانی چوگان مانژی که در آمریکا برگزار خواهد شد و کسب مقام توسط تیم ملی در این بازی‌ها از اهداف کوتاه مدت فدراسیون چوگان است و قطعاً کسب امتیاز بالا در این رویدادها در کسب سهمیه تأثیرگذار خواهد بود.

ناظری در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید نیاز اصلی برای کسب سهمیه چه مواردی است که نیازمند حمایت بیشتر دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است؟ گفت: حضور و کسب مقام جهانی نیازمند همت ملی است. قطعاً برای دست یافتن به مقام‌های جهانی و حضور در عرصه بین المللی دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌توانند یاریگر فدراسیون چوگان باشند. گام اصلی در این زمینه فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای تسهیل این امر است. زیر ساخت‌هایی چون زمین‌های چمن مطلوب و با کیفیت، اسب‌های چوگانی و مربیان مجرب بین المللی از الویت‌های حضور در چنین عرصه‌هایی است که نیازمند پشتیبانی ارگان‌های مربوطه است.

خبرهای خوش برای ورزش سنتی ایران/ چوگان چگونه المپیکی می‌شود؟

رئیس فدراسیون چوگان در ادامه در مورد مسیر کسب سهمیه هم برای این رشته کهن ایرانی نیز توضیح داد: چوگان برخلاف بسیاری از رشته‌های دیگر مسابقات قاره‌ای ندارد و مسابقاتش بر اساس زون‌بندی فدراسیون جهانی برگزار می‌شود. مسیر کسب سهمیه در گام نخست کسب عنوان در مسابقات مقدماتی زون E است و در گام بعد در مسابقات نهایی جهانی است و قاعدتاً هر کشور واجد یک سهمیه خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مذاکره برای هدایت تیم ملی با «ارل لزلی هربرت» به کجا ختم شد؟ گفت: آقای هربرت از مربیان مجرب چوگان در سطح بین المللی هستند و فدراسیون چوگان با بررسی پیشینه ایشان اقدام به دعوت از او کرد و در یک دوره آزمایشی از دانش او استفاده کرد. آقای هربرت احتمالاً مجدداً برای آموزش چوگان به ایران خواهند آمد و فدراسیون چوگان با توجه مسابقات بین المللی پیش رو، در صدد است از دیگر مربیان کارآزموده بین المللی نیز بهره گیرد تا ضمن توسعه کیفی چوگان حضوری شایسته در عرصه‌های جهانی داشته باشد.

ناظری در پایان با اشاره به برگزاری رقابت‌های لیگ ملی هم عنوان کرد: به لطف خدا و همت همکارانم در فدراسیون چوگان و همچنین بازیکنان و مالکین عزیز امسال در دومین سال برگزاری لیگ ملی چوگان شاهد نظم در برگزاری این لیگ هستیم. دومین لیگ ملی چوگان طی ۲۶ هفته از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این لیگ شامل ۱۷ هفته بازی‌های آقایان و ۹ هفته بازی‌های بانوان خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ