همت عمومی و عزم راسخ برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - معاون وزیر میراث‌فرهنگی گفت: اقدامات در دستور کار، نشان‌دهنده همت عمومی و عزم راسخ برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دارابی عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از برخی غارهای هفت‌گانه دره خرم‌آباد، اظهار داشت: موضوع ثبت جهانی دره خرم‌آباد امروز به‌عنوان یک مطالبه عمومی در لرستان و کشور مطرح است و سهمیه ایران برای طرح در کمیته میراث جهانی برای سال آینده در کشور بلغارستان محسوب می‌شود.

وی افزود: در هفته‌های آینده ارزیابان یونسکو برای بررسی این مهم به لرستان و شهر خرم‌آباد سفر می‌کنند تا ضمن راستی‌آزمایی، بازدید میدانی نیز داشته باشند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: امروز با تلاش همه مسئولان استان و همت شبانه‌روزی همکاران در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، مشکلات و موانع ثبت جهانی رفع می‌شوند تا این فرصت مهم برای لرستان و کشور ایران تحقق یابد.

دارایی، ثبت جهانی را فرصت مناسبی برای معرفی بیشتر داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان به جهان دانست و بیان داشت: با ثبت جهانی دره خرم‌آباد، این اثر متعلق به همه آحاد جامعه بشری بوده و رابطه مستقیم با اشتغال و گردشگری و جذب توریست در کشور دارد.

وی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش مدیران ارشد استان و به‌خصوص استاندار و فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در خصوص همراهی و مساعدت انجام شده، اضافه کرد: مدیران و مسئولان استانی و شهرداری خرم‌آباد همکاری خوبی با همکاران پرتلاش میراث‌فرهنگی لرستان داشته‌اند تا موانع ثبت جهانی یکی پس از دیگری رفع شود.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به وضعیت موجود ساماندهی قلعه «فلک‌الافلاک» و غارهای هفت‌گانه موجود در دره خرم‌آباد نیز، تصریح کرد: وضعیت موجود بسیار مطلوب بوده و به‌عنوان یک کارگاه بزرگ در همه زمینه‌ها فعال است و این مهم نشان‌دهنده همت عمومی و عزم راسخ برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد است.

دارایی، گفت: کشور ایران با داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه میراث ملموس قرار دارد و ما باید برای حفظ و نگهداری آنها و انتقال به آیندگان تلاش کنیم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، افزود: با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم و در حوزه میراث ناملموس نیز با دو رتبه ارتقای جهانی در رتبه پنجم جهان قرار گرفته‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده جایگاه ایران با قدمت هفت هزارساله تاریخی در جهان است.

دارایی، اضافه کرد: آثار تاریخی موجود در کشور نشان‌دهنده هویت و تاریخ کهن این سرزمین است و باید با هویت‌بخشی و معرفی بیشتر آن به جامعه و به‌خصوص نسل جوان، آن را برای آیندگان حفظ و نگهداری کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ