عارف: خودروسازان مردم را با پیش‌فروش‌ سرکار می‌گذارند

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهو خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیش فروش‌هایشان سرکار می‌گذارند، در حالی که وظیفه ما است که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار بدهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا عارف، معاون اول رئیس جمهور ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و شرایط پیش فروش خودرو افزود: متأسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده، ظلم در حق صنعت بوده است.

محمدرضا عارف روز سه شنبه ششم شهریور ۱۴۰۳ در مراسم تکریم عباس علی آبادی وزیر سابق صمت و معارفه سید محمد اتابک، وزیرجدید صمت، با انتقاد از وضعیت خودروسازی افزود: در حالی که خودروهای داخلی ما مصرف بالایی دارند، بحث درباره آزاد سازی نرخ سوخت معنایی ندارد، متأسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده است، ظلم در حق صنعت بوده است، خودروسازان بارها وعده دادند که کیفیت خودروها اصلاح خواهد شد اما واقعیت این است که بهبودی اتفاق نیفتاده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیش فروش‌هایشان سرکار می‌گذارند، در حالی که وظیفه ما است که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار داده و نیاز آنها را تأمین کنیم.

عارف در این مراسم با تشکر از مهندس عباس علی آبادی، وزیر صمت در دولت سیزدهم گفت: ایشان در هر مسئولیتی که برعهده داشته‌اند، منشأ خیر و برکت بوده‌اند که امیدواریم با ادامه فعالیت در وزارت نیرو نیز تحولی جدی در حوزه‌های برق و آب که صنعت ما در هر دو بخش با مشکل روبروست ایجاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در دو روز گذشته، در آئین تکریم و معارفه وزرای جهاد کشاورزی و صمت شرکت کردم انتخاب این دو وزارتخانه اتفاقی نبود و معتقدم که آنها مهمترین وزارتخانه‌هایی هستند که می‌توانند شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» را تحقق بخشند، آنها وزارتخانه‌های پیشرو در بحث تولید ثروت هستند.

وی گفت: «جهش تولید» یعنی «تولید ثروت»، اما فعالیت چهاردهه گذشته مدیران ما نشان می‌دهد که نه تنها در تولید ثروت توفیق چندانی نداشته‌ایم، بلکه در مصرف ثروت پیشتاز بوده‌ایم و این مصرف با تکیه بر منابع محدودی که در اختیار داشتیم صورت گرفته است، اما در دولت چهاردهم با نگاه به اسناد بالادستی و خصوصاً برنامه هفتم توسعه تلاش می‌کنیم هم تولید ثروت صورت گیرد و هم به شاخص‌های مهمی مانند شاخص رشد و کاهش بیکاری برسیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: البته همه این پیشرفت‌ها، بدون مشارکت مردم و تنها با نگاه دولتی رخ نخواهد داد و این در حالی است که سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بهانه‌های تنگ نظرانه در زمینه حضور بخش خصوصی و حضور مردم را برداشته است.

عارف ادامه داد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که در اسناد بالادستی و خصوصاً برنامه هفتم توسعه، هیچ کمبودی برای برنامه ریزی و پیشرفت نداریم و حتی شاید با تورم قانون و سند هم روبرو هستیم اما چرا در سه دهه گذشته به آن تحولی که باید رخ می‌داد نرسیده‌ایم و چرا به جایگاه اول منطقه در سال ۱۴۰۴ که قرار بود در اختیار ایران باشد نرسیده‌ایم؟

وی با بیان جایگاه‌های نامناسب ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی، شاخص رقابت پذیری صنعتی، آزادسازی اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار، شاخص نوآوری جهانی و … گفت: در این دولت تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر با اجرای برنامه هفتم توسعه که همزمان با آغاز فعالیت دولت و مجلس است، به اهداف مورد نظر برسیم.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به وزیر صمت گفت: رشد متوسط صنعت در ۵ سال اخیر ۲.۹ درصد بوده که باید به هشت و نیم درصد برسد، رشد متوسط سالانه معدن ۲/۸ درصد بوده که باید به ۱۳ درصد برسد، در بخش تجارت نیز ۴ درصد بوده که باید به ۲۳ درصد برسد.

وی همچنین خطاب به مهندس علی آبادی وزیرسابق صمت و وزیر کنونی نیرو گفت: واقعیت این است که در تابستان با ۶ یا هفت ساعت قطعی برق روبروهستیم که این مسئله در مجموعه‌های تولیدی، ضرر و زیان بسیاری را ایجاد می‌کند که نمونه‌اش در صنعت ذوب فلزات است، در حالی که ما توقع رشد هشت درصدی داریم اما صنعت ما باید در بهترین ساعات تعطیل شود ودر اینجا تنها بحث عدم النفع نیست بلکه بحث ضرر مجموعه‌های تولیدی بسیار جدی است که در این زمینه باید کارهای زیربنایی و اصولی صورت گیرد.

عارف با بیان اینکه آنچه در وزارت صمت اتفاق افتاده است ادغام نبوده، بلکه الحاق بوده است گفت: از وزیر صمت می‌خواهیم که برای ایجاد یک ساختار چابک با نگاه به بخش خصوصی برنامه ریزی کنند.

وی خواستار توجه بر اهمیت تحقیق و توسعه، پایش موانع تولید، رفع موانع توسعه صادرات، بهبود وضعیت بازار خودرو، گذر از خام فروشی محصولات، گذر از مونتاژ به نوآوری، دانش بنیان کردن صنایع، ارتقا رقابت پذیری صنعت و معدن، هوشمند سازی صنایع و افزایش بهره وری، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله کوانتوم و هوش مصنوعی در صنعت، افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی و عدالت صنعتی از طریق آمایش سرزمینی شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه خواستار آن شد که وزارت صنعت برنامه سالانه خود برای رسیدن به اهداف تعیین شده را ارائه کند.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند از وزیر صمت خواست تا در مدیریت‌های میانی و بالاتر از آن، از حضور جوانان و خانم‌ها استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر چه راهبرد اصلی ما رقابت جهانی است اما در قدم اول باید حداقل در بین ۱۴ یا ۱۵ کشور منطقه در جایگاه خوبی قرار گیریم.

در ابتدای این جلسه، مهندس علی آبادی وزیر سابق صمت و وزیر جدید نیرو، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در مدت مسئولیت وی در این وزارتخانه خطاب به وزیرجدید صمت گفت: مطمئناً در این وزارتخانه به شما خوش نخواهد گذشت چون وظیفه سنگینی برعهده شما گذاشته شده است اما شیرینی موفقیت‌ها به شما کمک می‌کند که خستگی‌ها را فراموش کنید.
سید محمد اتابک، وزیر جدید صمت نیز در این جلسه با تشکر از رأی مجلس به تمامی وزرای دولت چهاردهم گفت: با این رأی تاریخ ساز، یک وفاق ملی شکل گرفت.

وزیر صمت با انتقاد از قطعی برق و ضرر گسترده آن به حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم که مهندس علی آبادی که خودشان از خانواده صنعت و وزارت صمت و فردی دانشمند هستن، د توجه ویژه ای به بهبود زیرساخت‌های تولید و خصوصاً برق صنایع سنگین داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعهد می‌کنم که فضای سالم و امنی برای تمامی کسانی که دانش و سرمایه اشان را در اختیار کشور قرار دهند ایجاد کنیم گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم که صنعتگران، معدنکاران و تجار بتوانند به ما اعتماد کرده و در اقتصاد مشارکت کنند.
مهندس اتابک در ادامه با تاکید بر اینکه مقابله با فساد، استفاده از همکاران قوی و امین و حمایت از کارکنان شریف و امین، رویکرد اصلی این وزراتخانه است گفت: برنامه‌ای که قصد اجرای آن را داریم در ۹ راهبرد و ۷۶ برنامه عملیاتی، طراحی شده که از برنامه پیشرفت هفتم کشور اقتباس شده و تلاش می‌کنیم که آن را محقق کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ