مذاکرات آتش بس در غزه به روایت رسانه عبری زبان

اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان، از موفقیت حماس در تقویت جایگاهش در مذاکرات قاهره سخن گفت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه زیمان اسرائیل نسخه عبری زبان روزنامه تایمز آو اسرائیل در یادداشتی اعلام کرد آنچه در قاهره شاهد آن بودیم فقط تقویت جایگاه حماس بود و مشخص شده است که نتانیاهو خواهان پایان جنگ نیست.

بنحاس انباری نویسنده این یادداشت در بخشی از آن پرسید: پیش از هر چیز باید پرسید چرا نتانیاهو نمی‌خواهد گذرگاه رفح را به مصر بازگرداند؟

اولین تفسیر برای این مسئله آن ست که نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست، حضور ایتمار بن گویر و اقدامات تحریک آمیز او در جبل الهیکل (مسجد الاقصی) و تهدید رئیس شاباک بیانگر آن است که ظاهرا ارتباط و هماهنگی تنگاتنگی بین نتانیاهو و بن گویر وجود دارد، به نحوی که نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.

اما باید به مسئله از زاویه دیگری هم نگاه کرد، یکی از از زوایا رابطه ریشه دار قطر (با نوار غزه است) در حالی که تل‌آویو هم نقش آفرینی قطر را حتی به کشورهای توافق‌های ابراهیم هم در رابطه با فردای پایان جنگ در غزه، ترجیح می‌دهد، دلیل آن هم کاملا مشخص است، بسته شدن گذرگاه رفح، نفوذ مصر، کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و حتی عربستان را در غزه متوقف می‌کند و به جز قطر به عنوان تنها بازیگر عربی دیگر هیچ کس در زمین غزه بازی نمی‌کند، اما این حضور قطر نیز باید از طریق اسرائیل و نه از گذرگاه مصری انجام شود.

به اعتقاد این تحلیل‌گر صهیونیست، این به آن معنی است که اسرائیل پذیرفته است که حماس همچنان باقی است و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد، این مسئله وقتی عجیب تر می‌شود که سخنگویانی که به نمایندگی از نتانیاهو اظهار نظر می‌کنند نیز این روزها این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا حماس در مذاکرات حاضر نمی‌شود، این به آن معنی است که آنها هم پذیرفته‌اند که حماس بخش لاینفکی از مذاکرات است.

در ادامه این یادداشت آمده است، مسئله از این هم فراتر رفته است، نتانیاهو جایگاه مذاکراتی حماس را هم بالا برده است، چون از قاهره خبر رسید برای اولین بار هیئت حماس به ریاست خلیل الحیه جانشین یحیی السنوار در اتاق مجاور محل جلسات نشسته بود.

نویسنده ضمن اعتراف به شکست برنامه‌های اسرائیل در نوار غزه آورده است: اگر حماس بدین شکل نقش آفرینی می‌کند پس قطرهم حضور دارد و اگر قطر حضور دار به این معنی است که شبکه الجزیره هم بازی می‌گردد و در سایه نبود جایگزینی برای آنروا به عنوان تنها موسسه منتقل کننده کمک‌های بشر دوستانه به ساکنان غزه پس آنروها هم باز خواهد گشت.

علاوه بر آن (در ادامه شکست برنامه‌های نتانیاهو و اسرائیل) کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طی دو هفته اخیر پیام‌‌هایی را برای اسرائیل ارسال و اعلام کردند ما را جزو برنامه‌های بازسازی غزه قرار ندهید.

علاوه بر آن روز به روز شکاف در ائتلاف منطقه‌ای ایالات متحده برای مقابله با ایران نیز بیشتر می‌شود و ائتلاف ضد ایرانی که قرار بود با اسرائیل و کشورهای اهل تسنن عربی شکل بگیرد از یکدیگر دورتر هم می‌شود.

مصر به ترکیه نزدیک می‌شود و اردن هم خود را به ایران نزدیک کرده است...، در حالی که اسرائیل باید به ثبات ساختار حاکم بر اردن کمک کند، با اقدامات خود در مسجد الاقصی جایگاه حاکمان اردن را متزلزل تر می‌نماید.

در مقابل وحدت جبهه‌ها هر روز قوی تر می‌شود، حماس موفق شد بیانیه مشترک تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله فتح در رام الله را روی سایت خود منتشر کند.

این وحدت جبهه‌ها زمانی شگفت انگیز تر می‌شود که حماس و حزب الله به جامعه خود خبر می‌دهند که خواهان پایان جنگ هستند، از چند ماه پیش مقاله‌ای در سایت حماس منتشر شده که تاکید دارد، این گروه مشکلات مردم غزه را درک می‌کند و به دنبال پایان جنگ است اما اگر این امر راهی به سوی موفقیت پیدا نمی‌کند فقط به این خاطر است که نتانیاهو در حال پیچیده تر کردن اوضاع است.

فردای عملیات حزب الله هم شیخ محمد یزبک رهبر برجسته حزب الله در نشستی با بزرگان جنوب به آنها اطمینان داد که حزب الله قصدی برای ورود به جنگ فراگر ندارد و فقط به حماس در مشکلی که در آن است کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ