ثبت کوه الوند گلپایگان در فهرست آثار طبیعی کشور

اقتصاد ایران: گلپایگان- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان از ثبت کوه الوند در این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای حفاظت میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی مجموعه رشته کوه الوند به شماره ۱۲۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این میراث طبیعی که مربوط به دوران دوم زمین شناسی است در ارتفاعات شمال غربی شهر گلپایگان قرار دارد و این اثر به عنوان یک اثر طبیعی مهم نزد مردم محلی مورد توجه و اهمیت قرار داشته است.

این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، پوشش گیاهی مورد اهمیت قراردارد و ضرورت حفاظت از آن اهمیت دوچندانی دارد.

در این زمینه مصطفی قانونی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تهیه پرونده این اثر از سال ۱۳۹۷ در دستور کار میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان گلپایگان قرار گرفت و با همکاری و همیاری انجمن وردپاتکان گلپایگان به ثمر نشست.

وی افزود: گلپایگان با ۳۱ اثر ثبتی تاریخی وطبیعی ،۳ اثر ثبتی میراث ناملموس وعنوان شهرملی منبت در شمال غرب استان اصفهان قراردارد.

همچنین محسن جمالی پژوهشگر و باستان شناس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کوهستان الوند گلپایگان به عنوان یکی از مهمترین کوهستان‌های شهر گلپایگان محسوب می‌شود. بلندترین قله این کوهستان به ارتفاع ۳۱۳۸ متر مقصد بسیاری از کوهپیمایان و کوهنوردان است. در این کوهستان جاذبه‌های طبیعی فرهنگی و تاریخی زیادی وجود دارد که همه آنها موجب ثبت این کوه در فهرست میراث ملی طبیعی ایران شده است. وجود چشمه سارهای فراوان در دره‌های منتهی به این کوهستان موجب به وجود آمدن باغات و بیشه زارهای فراوانی شده است مهم‌ترین چشمه این کوه چشمه موسوم به چشمه خضر است.

جمالی افزود: گونه‌های متنوع و منحصر به فرد گیاهی و جانوری بر غنای محیط زیستی این اثر افزوده است.
انواع گیاهان دارویی و درختچه‌ای این کوهستان وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به انجیر کوهی، سماق کوهی، بنه، بادام کوهی، ریواس آویشن تره کوهی و غیره اشاره کنیم.

وی ادامه داد: وجود چندین بقعه متبرکه در دره‌ها و دامنه‌های این کوهستان از جمله بقعه باب شیخ و بقعه دره شهیدان موجب شده تا ارادتمندان به اهل بیت مکرراً از این کوهستان بازدید کنند.

این باستان شناس تصریح کرد: در یکی از دره‌های این کوهستان معدن قدیمی به نام معدن دره نقره وجود دارد. چندین سنگ نگاره و همچنین کتیبه‌های اسلامی در دامنه‌های این کوهستان شناسایی شده است همچنین رخی از راه‌های باستانی نیز از کناره‌های این کوهستان عبور می‌کند که این راه‌های باستانی موجب ساخت چندین قلعه و کاروانسرا در دامنه‌های کوه الوند شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ