هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی هر دانشجوی دانشگاه سراسری برای دولت

اقتصاد ایران: تبریز- عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: هر دانشجوی دانشگاه‌های سراسری در طول چهار سال تحصیل حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه جاری برای دولت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز سه شنبه نشست خبری حسین نوروزی رئیس دانشگاه آموزش عالی سراج تبریز و جابر صادقی عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باحضور خبرنگاران در تبریز برگزار شد.

نوروزی با بیان اینکه این دانشگاه از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون ۲۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۰ رشته در مقطع کارشناسی دانشجو داریم.

وی با بیان اینکه علی رغم مشکلات متعدد برای مؤسسات آموزش عالی توانستیم سرپا باشیم، گفت: ما الهام بخش مؤسسات دیگر هستیم. بار آموزشی موسساتی که تعطیل می‌شوند روی دوش ما می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۰۰ دانشجو داریم، گفت: بحث کیفیت آموزشی و سطح علمی اساتید برایمان اهمیت فراوانی دارد. به دنبال ارتباط دانشگاه با صنعت هستیم. ورودی برخی مؤسسات برابر با اخراجی‌های آموزشی این دانشگاه است چراکه با دانشجویان شوخی نداریم و اگر دانشجویی توان علمی بالایی نداشته باشد از این دانشگاه اخراج می‌شود. در جهت پایه گذاری و افزایش کیفیت آموزشی تلاش می‌کنیم. متأسفانه برخی دانشگاه‌ها به راحتی مدرک می‌دهند و این آفت است.

هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی هر دانشجوی دانشگاه سراسری برای دولت

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه مؤسسات آموزش عالی مظلوم واقع شده‌اند، گفت: ۱۰ درصد دانشجویان کل کشور در مؤسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.

جابر صادقی با اشاره به اینکه ۲۸۰ هزار نفر دانشجو در ۲۸۲ دانشگاه فعال غیرانتفاعی کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۳۵۴ مؤسسه آموزش عالی در کشور داشتیم ولی برخی از مؤسسات تعطیل شد. ۹ مؤسسه در استان آذربایجان شرقی فعال بوده ولی در این استان تعداد مؤسسه کم است.

وی با بیان اینکه ریالی از دولت کمک نگرفته‌ایم، گفت: این درحالی است که هر دانشجوی دانشگاه‌های سراسری در طول چهار سال تحصیل حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه جاری برای دولت دارد. ۶۰ درصد تربیت دانشجویان کشور توسط غیردولتی‌ها انجام می‌شود و آنها نقش مهمی در توسعه علمی کشور دارند.

هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی هر دانشجوی دانشگاه سراسری برای دولت

صادقی به بروکراسی اداری و قوانین دست و پا گیر اشاره کرد و گفت: این عوامل مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کنند. باید این فرصت داده شود. ما مثل بخش خصوصی و اقتصادی نیستیم و بخشی از بار علمی کشور بر دوش ما است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه سراج جزو چهار مؤسسه برتر کشور انتخاب شد، گفت: در دنیا دانشگاه‌های برتر خصوصی هستند. باید برای مؤسسات آموزشی منابع تعریف شود.

صادقی در خصوص مبالغ شهریه‌های دانشگاهی نیز گفت: مبلغ ناچیزی برای آموزش می‌گیریم، مدارس ابتدایی در شهر تبریز به صورت میانگین ۲۲ میلیون تومان برای هر دانش آموز از والدین پول دریافت می‌کنند درحالیکه در مقطع کارشناسی ما برای هر ترم ۶ میلیون تومان دریافتی از دانشجو داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ