تحقق ۶۵ درصدی تعهد تولید طرح نگهداشت و افزایش تولید

اقتصاد ایران: یک مقام مسئول گفت: پارسال با راه‌اندازی ۲۵ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیری با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، ۶۵ درصد تعهد طرح نگهداشت و افزایش تولید محقق شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ابراهیم پیرامون بیان کرد: عملیات اجرایی طرح نگهداشت و افزایش تولید موسوم به ۲۸ مخزن از سال ۱۳۹۷ آغاز و طی آن قرارداد ۲۵ پروژه طرح در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با پیمانکاران داخلی امضا شد. برخی از این پروژه‌ها به دو شرکت و برخی دیگر به یک شرکت واگذار شدند. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه نفت و گاز صبا اروند موسوم به SPV در نظر گرفته شد تا این طرح بزرگ نگهداشت و افزایش تولید به‌صورت EPD و EPC اجرا شود.

وی با اشاره به امضا نشدن پیمان در دو پروژه پازنان و قلعه‌نار گفت: پروژه‌های پازنان و قلعه‌نار با وجود اینکه جزو این طرح قرار داشتند، اما به مرحله امضای قرارداد و اجرا نرسیدند.

معاون مدیر در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این طرح بنا بود پس از واگذاری، اجرای حدود ۱۰۰ پروژه در بخش رو سطحی و حفاری و تعمیر حدود ۳۵۰ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیری در بخش زیرسطحی، برای افزایش و نگهداشت تولید در مخازن منتخب اجرا شود.

پیرامون با اشاره به پیشرفت ۳۱ درصدی کل این طرح تاکنون و خاتمه ۹ پیمان به‌دلیل توانا نبودن پیمانکاران با توجه به شرایط پیمان، همچنین تکمیل و راه‌اندازی سه پروژه میدان‌های کبود، نرگسی و مخزن لالی آسماری گفت: هم‌اکنون ۱۳ پروژه فعال در این طرح وجود دارد، اکنون نیز در حال گرفتن تصمیم‌هایی هستیم که برخی دیگر از این پروژه‌ها را فسخ کنیم، زیرا پیشرفت و فعالیت مطلوبی ندارند.

حفاری و تعمیر ۸۷ حلقه چاه در طرح ۲۸ مخزن

وی به اهمیت اجرای باقیمانده طرح ۲۸ مخزن تأکید کرد و ادامه داد: اجرای طرح ۲۸ مخزن تاکنون، به حفر ۸۷ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیری منجر شده، بدین ترتیب که از مجموع ۲۲۲ حلقه چاه توسعه‌ای و ۱۳۱ چاه تعمیری اولیه موجود در این طرح، حدود ۸۷ حلقه چاه جدید حفاری و یا تعمیر شد و تاکنون حدود ۶۰ حلقه از آن‌ها راه‌اندازی و تولیدی شده است.

معاون مدیر در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از حفر ۷۵ حلقه چاه توسعه‌ای تازه در اجرای طرح ۲۸ مخزن خبر داد و تصریح کرد: برخی از این چاه‌ها در میدان‌های دورافتاده و دارای شرایط سخت مخزنی مانند میدان نفتی سولابدر و لالی آسماری حفر شده‌اند که حفاری در این میدان‌ها مشکل‌های خاصی داشت.

پیرامون با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های خاتمه‌یافته در این طرح به روال جاری مناطق نفت‌خیز بازگردانده شده‌اند، بیان کرد: هم‌اکنون این طرح با داشتن ۱۵ دکل حفاری فعال در هفت میدان، مشغول ادامه حفر چاه‌های توسعه‌ای و تعمیری است و از طرفی فرایند حفاری در دو پروژه بالارود و لالی بنگستان تاکنون آغاز نشده است.

وی با اشاره به دستاوردهای این پروژه در سال ۱۴۰۲ گفت: پارسال ۲۵ حلقه چاه راه‌اندازی و آماده تولید شد که بخش زیادی از آن‌ها هم‌اکنون عملیاتی هستند و امکان تولید نفت با دبی ۳۵ هزار بشکه نفت را به سبد تولید مناطق نفت‌خیز جنوب افزوده‌اند.

معاون مدیر در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تحقق ۶۵ درصدی تعهد تولید طرح نگهداشت و افزایش تولید با وجود خوش‌بینانه و غیرواقعی‌بودن این تعهد در سال گذشته خبر داد و افزود: بعضی از چاه‌هایی که به مرحله راه‌اندازی رسیدند، به‌دلیل ضعف و محدودیت در تأسیسات رو سطحی هم‌اکنون امکان تولیدی‌شدن ندارند، اما اگر مشکل‌های رو سطحی و تأسیساتی آن‌ها برطرف شود، می‌توانیم این چاه‌ها را به توان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب بیفزاییم.

۱۶ حلقه چاه توسعه‌ای عملیاتی شد

پیرامون با اشاره به احداث و راه‌اندازی ۱۶ حلقه چاه در پایان سال قبل با بهره‌گیری از نصب سریع خط لوله، تسهیلات سرچاهی و اسیدکاری بیان کرد: پارسال ۱۶ حلقه چاه توسعه‌ای در مناطق نفت‌خیز جنوب عملیاتی شدند که خود اقدامی کم‌نظیر در زمینه چاه‌های توسعه‌ای بود.

وی درباره راه‌اندازی ۵ حلقه چاه توسعه‌ای در پروژه‌های گچساران، مارون و اهواز گفت: امسال ۵ حلقه چاه توسعه‌ای راه‌اندازی شد که ۴ حلقه آن در گچساران و یک حلقه چاه دیگر در مارون واقع شده است. افزون بر آن، یک حلقه چاه تزریق پساب با شماره ۵۲۳ در پروژه اهواز ۱۴ نیز راه‌اندازی شد و در اختیار شرکت بهره‌برداری کارون قرار گرفت؛ این چاه با توان تزریق بالایی که دارد، می‌تواند مقدار قابل توجهی (در حدود ۱۰ هزار بشکه در روز) از پساب‌های نمک‌زدایی را به مخزن تزریق کند و سبب جلوگیری از مشکل‌های زیست‌محیطی ناشی از پساب واحدهای نمک‌زدایی شود.

معاون مدیر در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اقدام‌های در حال اجرا برای افزایش توان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: هم‌اکنون حدود ۱۰ حلقه از چاه‌هایی که حفاری یا تعمیر شدند در مرحله راه‌اندازی قرار دارند تا با نصب خطوط لوله جریانی، تسهیلات سرچاهی و انجام دیگر اقدام‌های مورد نیاز، طی دو تا سه ماه آینده وارد مدار تولید شوند، از این میان ۵ حلقه چاه در مارون، ۴ حلقه در گچساران و یک حلقه چاه در اهواز است.

پیرامون بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امسال دو پروژه سیاه‌مکان و سولابدر تکمیل و راه‌اندازی می‌شوند. در پروژه سیاه‌مکان در نظر داریم با راه‌اندازی پروژه رو سطحی، سه حلقه چاه حفاری‌شده آن را تولیدی کنیم. افزون بر آن، بخش رو سطحی پروژه سولابدر امسال تکمیل خواهد شد که با راه‌اندازی کامل این دو پروژه، چاه‌های حفاری‌شده در این میدان‌ها وارد مدار تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: بخش زیرسطحی پروژه اهواز ۱۴ در حال اتمام است و فقط یک چاه دیگر برای حفاری در این پروژه وجود دارد که عملیات آن به‌زودی آغاز می‌شود که با تکمیل آن، درکل تعداد ۶ حلقه چاه توسعه‌ای، یک حلقه چاه تعمیری و یک حلقه چاه پساب در این پروژه حفاری و راه‌اندازی شده است.

افزایش ۱۱ هزار بشکه‌ای نفت با راه‌اندازی ۴ حلقه چاه

معاون مدیر در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه دبی چاه‌های حفاری‌شده در اهواز حدود دو برابر مقادیر پیش‌بینی بوده است، تصریح کرد: تاکنون از چهار حلقه چاه راه‌اندازی‌شده، افزایش تولیدی حدود ۱۱ هزار بشکه نفت در روز در سبد مناطق نفت‌خیز جنوب حاصل شده است.

پیرامون گفت: در آزمایش‌هایی که برای جریان‌دهی چاه‌های حفاری‌شده مخزن لالی آسماری که ابتدا نسبت به تولیدی‌شدن آن‌ها خوش‌بین نبودیم، انجام شد، دریافتیم این چاه‌ها با دبی‌های بسیار خوب، توان تولیدی‌شدن دارند، ازاین‌رو برخی از آن‌ها را با اتصال موقت به سیستم‌های فرآورشی منطقه متصل کردیم و برخی دیگر پس از احداث تسهیلات و خطوط لوله جریانی تولیدی می‌شوند.

وی بیان کرد: بخش‌هایی از پروژه اهواز ۱۴ راه‌اندازی شده و بخش‌های مهم دیگر آن نیز امسال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. این پروژه یکی از طرح‌های حائز اهمیت برای مناطق نفت‌خیز جنوب است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان سال بخش عمده آن تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ