آسیب حاد کلیه سلامت مغز را تهدید می کند

اقتصاد ایران: در پژوهش های جدید محققان دریافتند که خطر ابتلا به انواع زوال عقل در افرادی که آسیب حاد کلیه را تجربه کرده بودند، ۴۹ درصد بیشتر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از مِدیکال اِکسپرس، پژوهش جدید پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا (یکی از دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی اروپا واقع در سوئد) نشان می‌دهد آسیب حاد کلیه با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

آسیب حاد کلیه (بدتر شدن ناگهانی عملکرد کلیه)، در افراد مسن نسبتاً شایع است و با افزایش ناخوشی و مرگ‌ومیر همراه است. مطالعات قبلی احتمال ارتباط بین آسیب حاد کلیه و آسیب مغزی را نشان داده‌اند.

در پژوهش جدید، پژوهشگران ارتباط بین آسیب حاد کلیه و انواع مختلف زوال عقل را بررسی کردند. آنان اطلاعات مربوط به بیش از ۳۰۰ هزار فرد بالای ۶۵ سال را که در پروژه اندازه‌گیری کراتینین استکهلم (SCREAM) ثبت شده بود، تجزیه‌وتحلیل کردند. حدود یک نفر از هر چهار شرکت‌کننده حداقل یک دوره آسیب حاد کلیه را در ۱۲سال پس از شرکت در این پروژه تجربه کرده و ۱۶ درصد از آنان مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده بودند.

خطر ابتلا به انواع زوال عقل در افرادی که آسیب حاد کلیه را تجربه کرده بودند، ۴۹ درصد بیشتر بود. پژوهشگران با بررسی انواع زوال عقل به طور جداگانه دریافتند خطر ابتلا به زوال عقل اجسام لویی یا زوال عقل ناشی از بیماری پارکینسون ۸۸ درصد، زوال عقل عروقی ۴۷ درصد و بیماری آلزایمر ۳۱ درصد است. افزایش خطر در افراد مبتلا به آسیب شدید کلیوی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، بیشتر بود.

هونگ ژو (Hong Xu)، یکی از پژوهشگران، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد آسیب حاد کلیه فقط بر عملکرد کلیه تأثیر نمی‌گذارد؛ بلکه ممکن است پیامدهایی گسترده‌تر به‌خصوص برای سلامت مغز داشته باشد.

شناسایی آسیب حاد کلیه به عنوان یک عامل ایجاد زوال عقل ممکن است به مداخله زودتر، اقدامات پیشگیرانه و مراقبت بهتر از بیمار منجر شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ