تکنیک هایی ساده برای پاک کردن انواع لکه‌ها

اقتصاد ایران: باید بدانید که اکثر لکه‌ها قابلیت پاک شدن دارند؛ اما باید ترفند پاک کردن هر لکه را به خوبی بلد باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، باید بدانید که اکثر لکه‌ها قابلیت پاک شدن دارند؛ اما باید ترفند پاک کردن هر لکه را به خوبی بلد باشید.

در این مقاله قصد داریم با آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس ساده‌ترین ترفندهای تمیز کردن انواع لک از لباس را با شما به اشتراک بگذاریم. 

5 نکته مهم در آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس

در همین ابتدا این چند نکته مهم و اصولی را برای برطرف کردن لکه‌ها در نظر داشته باشید:

  • دو طرف پارچه لکه‌دار را روی هم نکشید.
  • هر ماده شوینده‌ای را روی پارچه لکه‌دار تست نکنید.
  • نگذارید از زمان لکه‌دار شدن پارچه مدت زیادی بگذرد.
  • ابتدا روی یک بخش کوچک پارچه لکه‌دار مواد شوینده را امتحان کنید.
  • نوع ماده‌ای را که سبب لکه‌دار شدن پارچه شده است، به خوبی شناسایی کنید.

چطور لکه عرق را پاک کنیم؟

اولین آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس را با پاک کردن لکه عرق شروع می‌کنیم. لکه‌های باقی‌مانده روی لباس در اثر تعریق همواره مشکل اساسی افراد هستند. اگر این لکه‌ها خوب پاک نشوند، جلوه و بوی بدی به لباستان خواهند داد. برخی لباس‌ها به دلیل نوع جنس خاص، رطوبت حاصل از تعریق را جذب می‌کنند و این رطوبت به راحتی از روی پارچه و لباس پاک نمی‌شود.

ممکن است لکه‌های زرد یا سفید رنگ را روی کمر شلوار خود یا نواحی زیر بغل مشاهده کرده یا حتی روی یقه لباس این لکه‌ها را ببینید. برای از بین بردن لکه‌ی عرق علاوه بر این باید بوی نامطبوع را هم به نحوی برطرف کنید. همچنین هشدار می‌دهیم که استفاده از شوینده‌های نامناسب سبب از بین رفتن بافت پارچه و یا باز شدن تار و پود پارچه شده و لباس و پارچه را کهنه می‌کند؛ بنابراین باید از مواد مناسب استفاده کرد.

برای حل این مشکل، استفاده از جوش شیرین سریع‌ترین راهی است که می‌توان پیشنهاد کرد. جالب است بدانید که جوش شیرین خاصیت از بین بردن بوی نامطبوع را دارد.

ابتدا مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده سپس با فرچه‌ای نرم مانند مسواک بلا استفاده روی پارچه و قسمت لکه‌دار بکشید و کمی صبر کنید. (حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه)؛ سپس با شوینده‌ای مانند صابون، پارچه یا لباس را شستشو دهید.

  • نکته: محلول آب و جوش شیرین را به مدت طولانی روی پارچه و لباس قرار ندهید؛ چرا که سبب تخریب پارچه یا از دست رفتن رنگ آن خواهد شد.
  • نکته: اگر لباس شما رنگ سفید دارد، بهتر است که به مقدار زمان بیشتری (حداکثر ۳۰ دقیقه) محلول را روی لباس قرار دهید.
  • نکته: برای نتیجه بهتر روی لباس‌های سفید لکه‌دار به دلیل تعریق، می‌توانید مقداری لیموی ترش هم روی محلول جوش شیرین و آب اضافه کنید.

چطور لکه شکلات را پاک کنیم؟

شکلات و کاکائو مصرف روزانه هر فردی هستند. اگر به هنگام مصرف شکلات یا کاکائو مقداری از آن روی لباس‌تان ریخت، قبل از پخش شدن و ورود آن به تارهای پارچه آن را داخل فریزر قرار دهید. با بسته شدن کاکائو و شکلات می‌توانید به راحتی از روی لباس یا پارچه‌تان بردارید؛ اما اگر قبل از این اقدام شکلات آب شد، مقداری مایع ظرفشویی+ آمونیاک یا سرکه را در آب (آب گرم) ترکیب کرده و با اسفنج یا پارچه تمیز روی قسمت آغشته به کاکائو و شکلات بکشید و اجازه دهید این قسمت کاملاً خشک شود.

  • نکته: قبل از این عمل، پشت پارچه یک شی یا پارچه دیگر قرار دهید که لکه از روی لباس و پارچه به قسمت پشتی انتقال پیدا نکند.
  • نکته: از این محلول برای اجسام دیگر و در ابعاد دیگر هم می‌توانید استفاده کنید. مثلاً برای پاک کردن فرشی که لکه شکلات دارد یا مبلی که کاکائویی شده.
  • نکته: حتماً از پارچه تمیز برای کشیدن روی پارچه لکه‌دار شکلاتی استفاده کنید.

چطور لکه روغن و چربی را پاک کنیم؟

در این قسمت از آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس، ترفند پاک کردن لکه روغن و چربی را بررسی خواهیم کرد. شاید بتوان لکه‌های روغن و چربی را از قوی‌ترین لکه‌های موجود دانست؛ ولی حتی برای رفع این لکه‌ها هم راه‌حل وجود دارد. برای پاک کردن لکه روغن و چربی چند روش را می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم:

  1. پاک کردن لکه روغن و چربی با استفاده از سرکه: ابتدا سرکه و آب (ترجیحاً آب گرم) را با هم ترکیب کنید و با استفاده از اسفنج یا پارچه تمیز روی لکه روغن یا چربی بکشید.
  2. رفع لکه روغن و چربی با جوش شیرین: همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم؛ جوش شیرین از موادی است که خاصیت پاک‌کنندگی بالا و رفع بو دارد. بنابراین مقداری جوش شیرین را با کمی مایع ظرفشویی ترکیب کرده و برای بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی لکه قرار دهید. برای آغشته کردن این محلول با پارچه یا لباس لکه شده، می‌توانید از مسواک کمک بگیرید.
  • نکته: در نظر داشته باشید که بعد از مدت زمان تعیین‌شده حتماً لباس یا پارچه خود را با شوینده‌ای مناسب مانند صابون یا پودر شستشو دهید.

چطور لکه خون را پاک کنیم؟

لکه خون می‌تواند به علل مختلف روی پارچه، لباس و... باقی بماند. در این بخش به آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس به خصوص لکه خون می‌پردازیم.

بیشترین علتی که به واسطه آن با لکه خون مواجه می‌شویم، هنگام قاعدگی است. در این دوران روی تخت خواب، ملحفه یا لباس‌های زیر ممکن است لکه خون ببینیم.

  • نکته: لازم به ذکر است که حتماً برای پاک کردن لکه خون از آب سرد استفاده شود.

پیشنهاد می‌شود که از ترکیب آب سرد با مواد ذکر شده استفاده کنید:

  1. جوش شیرین
  2. پاک کننده‌هایی بر پایه آنزیم
  3. شوینده‌های شیمیایی و سفیدکننده‌ها
  4. محلول هیدروژن پراکسید (این محلول را از فروشگاه‌ها یا خشکشویی‌ها تهیه کنید.)
  • نکته: از مواد در دسترس‌تر هم می‌توانید کمک بگیرید. مثل صابون‌هایی با PH بالا؛ ولی باز هم با آب سرد.
  • نکته: آب گرم سبب نفوذ خون به تارهای داخلی می‌شود. به همین دلیل لکه خون کاملاً پاک نشده و رد خون باقی می‌ماند.
  • نکته: روی لباس و پارچه‌های رنگی از مواد شیمیایی سفیدکننده استفاده نکنید؛ زیرا رنگ پارچه از دست خواهد رفت.

چطور لکه سس را پاک کنیم؟

وقتی لباس سفید یا رنگی پوشیدید ساندویچ و پیتزا نخورید! نه نه! اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم. سس‌ها در دسته‌های مختلف و با غذاهای مختلف قابل استفاده هستند و امروزه به دلیل برگزاری جلسه‌های مهم کاری یا دوستانه در رستوران‌ها ،کافه‌ها و چنین مکان‌هایی، امکان آغشته شدن لباستان به انواع سس‌ها وجود دارد؛ اما نیازی نیست برای این جلسات حتماً از لباس‌های تیره استفاده کنید یا نگران باشید که هنگام غذا خوردن لباستان با این مواد لکه بگیرد. چرا که این راهکارها به راحتی مشکل شما را حل می‌کنند:

راهکارهای لازم برای پاک کردن لکه سس

  1. از محلول آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید و با اسفنج یا دستمال تمیز روی لکه بکشید.
  2. جوش شیرین پای ثابت از بین بردن لکه‌هاست. از محلول آبگرم و جوش شیرین هم می‌توانید استفاده کنید.
  3. اگر شرایطش را دارید پیشنهاد می‌کنیم در وهله اول با پودر لباسشویی و آب گرم لباس‌تان را بشویید.
  4. اگر لکه سس روی لباستان خیلی لکه قوی است با استفاده از فوم ریش تراشی هم می‌توانید این لکه را از بین ببرید. ابتدا مقداری از فوم را روی قسمت لکه‌دار ریخته بعد با استفاده از دستمال تمیز آن را پاک کنید و سپس آبکشی کنید.
  5. آخرین راهکاری که در این مقاله می‌توانیم پیشنهاد کنیم استفاده از سرکه یا شوینده‌های سفیدکننده هستند؛ ولی برای این دسته از مواد که PH بالایی دارند، حتماً در نظر داشته باشید که لباستان رنگی نباشد. چرا که سرکه یا شوینده‌های سفید کننده رنگ لباس را از بین می‌برند یا در حد چشمگیری کمرنگ می‌کنند، بنابراین حتماً نوع ماده پاک‌کننده را با نوع لباس، جنس و رنگ آن تطابق دهید.

چطور لکه چای و قهوه را پاک کنیم؟

چای و قهوه از نوشیدنی‌های اجتناب‌ناپذیر هستند. به خصوص که امروزه با ترکیبات مختلفی نظیر آیس کافی‌ها و ترکیبات چای با شیر و... نیز به مصرف می‌رسند. ممکن است هنگام حمل لیوان یا استکان چای و قهوه، مقداری از آن روی لباس‌تان بریزد؛ ولی نگران نباشید. ما آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس به خصوص لکه‌های چای و قهوه را به شما ارائه می‌دهیم:

باید توجه داشته باشید که احتمالاً شما در این دو موقعیت قرار دارید؛ یا در منزل هستید و فرصت کافی برای شستشوی لباس‌تان را دارید که در این شرایط توصیه می‌کنیم با مواد شوینده مثل آب گرم و پودر و مایع لباسشویی و ترکیبات این چنینی لباس خود را بشویید و اجازه دهید خشک شود؛ ولی اگر فرصت لازم برای شستشوی لباس را ندارید از هر نوع ماده شوینده مثل شوینده دست، ظرف یا صابون‌های جیبی می‌توانید استفاده کنید.

یکی از این مواد را با آب گرم ترکیب کرده و با پارچه تمیز یا اسفنج روی لباستان به آرامی بکشید. سعی کنید با شدت پارچه یا اسفنج را روی لباس نکشید؛ زیرا لکه پراکندگی بیشتری ایجاد می‌کند.

چطور لکه مواد آرایشی را پاک کنیم؟

در روتین روزانه اغلب بانوان، استفاده از مواد آرایشی در وجود دارد؛ ولی در فصول خاص مانند تابستان، امکان پراکندگی بیشتر این مواد آرایشی و اصطلاحا آب شدن آن‌ها بیشتر است. به خصوص برای کرم پودرها. به همین منظور چند راهکار مفید و کارآمد در رابطه با پاک کردن لکه‌های مواد آرایشی را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  1. اگر لکه تازه ایجاد شده، خیلی سریع پنبه را به میسلار واتر خود آغشته کرده و روی قسمت مورد نظر بکشید.
  2. همچنین می‌توانید پارچه یا پنبه‌ای را به مایع شوینده آغشته کرده و روی قسمت لکه شده بکشید. سعی کنید در هنگام پاک کردن لکه‌ها، سبب پراکندگی آنها نشوید.
  3. از یک شیء تیز مانند چاقو برای برداشتن کرم، رژ یا مواد این چنینی استفاده کنید؛ ولی مجدد در ادامه باید با شوینده مناسب لکه‌ی سطحی باقی مانده را تمیز کنید.
  4. محلول جوش شیرین و آب گرم برای لکه‌های کهنه، کارآمدی بیشتری دارند.
  5. در نهایت از مواد سفید کننده (وایتکس) هم می‌توانید استفاده کنید؛ ولی خاطرنشان می‌کنیم که روی لباس‌های رنگی یا سیاه از این ماده استفاده نکنید چرا که سبب از دست رفتن رنگ لباس خواهد شد.

چطور لکه چمن را پاک کنیم؟

اگر روی چمن نشسته باشید یا در زمین چمن فوتبال بازی کرده باشید و یا به هر دلیل دیگری لباس و شلوار شما با سبزه‌های چمن لک گرفته باشد، توصیه می‌کنیم این بخش را از دست ندهید. بهترین راه حل‌ها را برایتان ذکر کرده‌ایم.

  1. اگر لکه ایجاد شده هنوز تازه است، با یک پنبه خیس روی لکه بکشید. احتمالاً خیلی سریع برطرف خواهد شد.
  2. اگر آلودگی در ناحیه وسیع‌تری قرار دارد با استفاده از پراکسید هیدروژن یا پودرهای شستشوی لباس، به تمیز کردن این لکه‌ها بپردازید.
  3. جوش شیرین هم راهکار مفید و کارآمدی است که اگر با آب گرم ترکیب شود یک محلول بسیار قوی و مناسب را ایجاد می‌کند و سبب رفع انواع لکه‌ها می‌شود.

چطور لکه جوهر را پاک کنیم؟

اگر دانشجو هستید یا دانش آموز، استاد هستید یا معلم؛ به وفور با این نوع لکه‌ها مواجه می‌شوید و این بخش از آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس برای شما ضروری خواهد بود. جوهر نوع خاصی از لکه است که روش پاک کردن آن هم به شیوه‌های خاص‌تری صورت می‌گیرد؛ ولی در ابتدا باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • نکته: به هیچ عنوان اجازه ندهید از مدت زمان جوهری شدن لباس‌تان تایم زیادی بگذرد. چون جوهر به تارها نفوذ کرده و سخت پاک می‌شود.
  • نکته: به هیچ وجه با دست روی قسمت جوهری‌شده نکشید. این کار سبب پراکنده شدن جوهر و مجدداً نفوذ آن به داخل تار و پودهای پارچه می‌شود.
  • نکته: همان ابتدا لباس را نشویید. ابتدا سعی کنید قسمت جوهری‌شده را با استفاده از موادی که در ادامه ذکر می‌کنیم کمرنگ کرده و سپس به شستشوی لباس و پارچه بپردازید. زیرا شستشو در وهله اول نه تنها لکه را پاک نمی‌کند؛ بلکه جوهر را ثابت و ماندگارتر می‌کند.

راهکارهای لازم برای پاک کردن لکه جوهر

  • تافت مو: مقداری تافت را روی پارچه زده و سپس روی قسمت جوهری شده بکشید.
  • استون و الکل: با استفاده از استون و الکل لکه را کمرنگ‌تر کنید؛ ولی مستقیماً روی پارچه استون و الکل نریزید. آن را روی پارچه‌ای تمیز ریخته و سپس لباس‌تان را با آن پاک کنید.
  • جوش شیرین :ترکیب جوش شیرین و آب گرم همواره راهکاری مفید است.
  • خمیر دندان
  • شیر
  • سرکه

بعد از اینکه با این مواد، مقدار جوهر را کاهش دادید و کمرنگ کردید با استفاده از پودرهای شستشو دهنده یا صابون لباس را شسته و خشک کنید.

آیا پاک‌کردن لکه وایتکس امکان‌پذیر است؟

خیر، ولی روش‌هایی برای کاهش پخش شدن و عمق لکه وجود دارد. می‌توانید از الکل یا جوش شیرین برای کاهش میزان پراکندگی یا رنگ قرمزی وایتکس استفاده کنید. پنبه‌ای را به الکل یا محلول جوش شیرین و آب گرم آغشته کرده و سپس روی قسمت وایتکس شده به‌آرامی بکشید.

سخن پایانی

انسان‌ها به دلیل فعالیت‌های مختلف همواره در تکاپو هستند و طبیعتاً این چالش‌ها سبب به وجود آمدن انواع لکه‌ها روی لباس‌ها می‌شوند و این مشکل کاملاً طبیعیست. در این مقاله سعی کردیم به ساده‌ترین و با دسترس‌ترین مواد، به آموزش پاک کردن انواع لکه‌ها از لباس بپردازیم و راه‌های موجود را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم تجربه جدیدی دارید حتماً با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ