افشاگری بی‌سابقه مقام قطری درباره پروژه براندازی نظام سوریه

اقتصاد ایران: نخست‌وزیر سابق قطر فاش کرد که بندر بن سلطان برای براندازی نظام بشار اسد در سوریه بودجه‌ای ۲ هزار میلیارد دلاری را دریافت کرد که برخی کشورها در تأمین آن مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با گذشت ۱۳ سال از جنگی که آمریکا و دولت‌های غربی و اروپایی با همراهی برخی مزدوران منطقه‌ای خود جهت ایجاد انحراف در انقلاب‌های مردمی کشورهای منطقه و کشاندن آن به سمت سوریه ایجاد کردند، بخشی دیگر از ابعاد پشت پرده این جنگ جهانی افشا شد.

حمد بن جاسم نخست وزیر وقت قطر در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره ابعاد پشت پرده این کودتای نظامی، از نقش آفرینی مستقیم دولت عربستان و آمریکا در آن پرده برداشت و برخی دست‌های آغشته به خون صدها هزار نفر از مردم سوریه را برملا ساخت. اظهاراتی که نشان می‌دهد جنگی که به تخریب و ویرانی سوریه منجر شده و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشاند و میلیون‌ها شهروند سوری را آواره کرد، نه یک انقلاب، بلکه کودتایی نظامی بود که در ادامه به جنگی تروریستی علیه سوریه منتهی شد.

حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که بندر بن سلطان رئیس اسبق سرویس اطلاعات عربستان و سفیر اسبق عربستان در آمریکا در زمان تصدی سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان سعودی، پرونده پایان دادن به حاکمیت بشار اسد در سوریه را در اختیار گرفت.

نخست‌وزیر سابق قطر ادامه داد: بندر طرح خود را برای انجام این مأموریت آغاز کرد تا بتواند ظرف مدت چند ماه حاکمیت سوریه را تغییر دهد. آنها و طبعاً ما می‌خواستیم انقلابی را در سوریه به راه بیندازیم که نتیجه آن از بین رفتن حاکمیت بشار اسد باشد.

بن جاسم ابراز داشت که بن سلطان برای این کار بودجه هنگفتی را درخواست کرد و در مجموع از جاهای مختلف برای وی حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار جمع آوری شد.

وی ادامه داد: ما در چند ماه اولیه بحران، مسئولیت این پرونده را بر عهده داشتیم، اما وقتی بندر روی کار آمد، خواست تا مدیریت اوضاع را در اختیار خود بگیرد؛ به این ترتیب بین ما و بندر بن سلطان اختلافاتی در مورد نحوه مدیریت این موضوع ایجاد شد.

حمد بن جاسم تصریح کرد: بندر بودجه هنگفتی را درخواست کرد و دولت‌های زیادی در این بودجه مشارکت کردند، اما قطر در آن زمان مشارکتی در تأمین این بودجه نداشت. در همین رابطه نشستی در ریاض برگزار شد که وزرای خارجه و اطلاعات و دفاع کشورهای قطر، عربستان و آمریکا و به نظرم ترکیه و امارات - اگر اشتباه نکنم- در آن مشارکت داشتند. ممکن است کشورهای عضو شورای همکاری نیز باشند که البته مطمئن نیستم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ