پرداخت بخشی از معوقات اضافه‌کار و تعرفه‌گذاری پرستاران/ ویرایش دستورالعمل چهارم تعرفه‌گذاری

اقتصاد ایران: معاون پرستاری وزارت بهداشت از پرداخت معوقات اضافه‌کار و تعرفه‌گذاری پرستاران خبرداد و گفت: در حال ویرایش دستورالعمل چهارم تعرفه‌گذاری هستیم تا براساس آن پرستار بتواند در پایان ماه حدود تقریبی تعرفه خود را محاسبه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پرداخت بخش اول جبران مطالبات جامعه پرستاری که امروز از سوی وزیر بهداشت اعلام شد، گفت: معوقاتی که همکاران ما طلب دارند یک بخش مربوط به معوقات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که به طور متوسط ۷ الی ۸ ماه در کشور در این خصوص عقب‌ماندگی داریم.

وی ادامه داد: البته در برخی از دانشگاه‌ها این معوقات حدود دو الی سه ماه است و در برخی از دانشگاه‌ها ۱۴ الی ۱۵ ماه معوقه داریم. موضوع دوم معوقات نیز بحث اضافه کار است. در این زمینه البته شرایط بهتر از معوقات تعرفه‌گذاری است. خیلی از دانشگاه‌ها در زمینه پرداخت اضافه کار به روز هستند، اما در برخی از دانشگاه‌ها به طور متوسط ۴ الی ۵ ماه درخصوص پرداخت اضافه کار معوقه و عقب‌ماندگی داریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این دو مورد جزء اولویت‌های ما است که در حال انجام آن هستیم اما اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار جزء برنامه‌هایی است که با اولویت دنبال می‌کنیم. البته از سال قبل دراین خصوص اقداماتی صورت گرفته بود اما امیدواریم در این ایام بتوانیم یک مصوبه برای اصلاح فرمول اضافه کار داشته باشیم.

عبادی تصریح کرد: فعلا تلاش ما بر این است که دو معوقه در حوزه تعرفه‌گذاری و اضافه‌کار پرداخت کنیم و تقریبا پرداخت‌ها به روز شود و همزمان در کنار آن ضریب ریالی اضافه کار نیز اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه یکی از مطالبات اصلی پرستاران درخصوص اجرای قانون تعرفه‌گذاری، محاسبه خدمات براساس کتاب ارزش‌گذاری نسبی است، گفت: موضوعی که در قانون سال ۸۶ مصوب شد این است که خدمات پرستاری و تعرفه خدمات پرستاری در قالب بسته‌های خدمتی دیده‌اند و قانون صراحت دارد در این زمینه بسته‌های خدمتی اجرا شود. در حوزه پزشکی در کتاب ارزش‌گذاری نسبی دو مدل برای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و سایر گروه‌های پزشکی در نظر گرفته شده است که یک مدل آن فی‌فورسرویس است و یک مدل دیگر بسته‌های خدمتی است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز مجلس وزارت بهداشت را مکلف کرده است که تعداد بسته‌های خدمتی را حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کند یعنی از نظام فی‌فورسرویس تبدیل به بسته خدمتی کند. اگر بخواهیم این درخواست برخی از همکاران درخصوص محاسبه خدمات پرستاری و اجرای قانون تعرفه‌گذاری اجابت شود باید قانون مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. البته در حال حاضر ما در تعرفه‌گذاری از روش ترکیبی استفاده می‌کنیم و در بخشی از حوزه‌ها محاسبه فی‌فورسرویس است مانند کتاب ارزش‌گذاری نسبی. البته این بیشتر شامل خدمات سرپایی است.

عبادی ادامه داد: بخش عمده خدمات نیز به شکل بسته خدمتی محاسبه می‌شود. بنابراین نکته‌ای که برخی از همکاران ما می‌گویند نیاز به تغییر قانون از طریق مجلس دارد که به راحتی قابل انجام نیست و یا اینکه از نظر زمانی، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اما آنچه که ما در این ایام انجام می‌دهیم با مشورت همکاران‌مان در گروه‌های مختلف صنفی است و در حال ویرایش دستورالعمل چهارم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستیم.

وی افزود: براساس این دستورالعمل همکاران می‌توانند در پایان هر ماه خودشان براساس تعداد بیمارانی که به آن‌ها خدمت ارائه کرده‌اند حدود تقریبی تعرفه را محاسبه‌ کنند. در واقع ما به سمت واضح‌سازی و شفاف‌سازی فرمول‌ها در این دستورالعمل هستیم. در دو الی سه بخش مانند اتاق عمل، اورژانس و درمانگاه‌ها ویرایش‌های اساسی انجام شده است که انشاءالله تصویب خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ