بذرپاش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم را تشریح کرد

اقتصاد ایران: وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها، جدایی خانم مالواجرد از این وزارتخانه بر پایه درخواست ایشان بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، گفت: بخشی از تحقق هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی به بخش مسکن و این وزارتخانه بستگی دارد. همچنین حوزه ترانزیت و کریدورها و فعال‌سازی اقتصاد کشور که یکی از ارکان مهم حمل و نقل است نیز به همین وزارتخانه ارتباط دارد و وزارت راه و شهرسازی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به نام گذاری دولت چهاردهم به نام «وفاق ملی» خاطرنشان کرد: معاونان اینجانب از زمان آقای دکتر آخوندی، مهندس اسلامی، مرحوم قاسمی در مسئولیت‌های خود حضور داشتند و به این مسأله افتخار می‌کنم.

وی تصریح کرد: برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها، جدایی خانم صادق مالواجرد از این وزارتخانه بر پایه عزل نبوده بلکه به درخواست ایشان بوده است و در این مسیر برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و وزیر راه و شهرسازی به کمک رئیس جمهوری به لحاظ معنوی و برای رفع موانع نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه همکاران ما در ایام مختلف سال مانند نوروز، حج و اربعین مشغول خدمت‌رسانی هستند، حمایت رئیس جمهوری ضامن پیشرفت کارها در بسیاری از امور است.

بذرپاش در ادامه به تشریح گزارشی از عملکرد دوره مسئولیت خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی پرداخت و گفت: طبق آمار رسمی، مسکن از رشد منفی ۶.۹ در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷.۱ در سال در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی ۱۳.۹ در سال ۹۹ به مثبت ۳.۴ در سال ۱۴۰۳ رسید.

وی افزود: ۱۰۰ هزار قطعه زمین شامل ۵۰ هزار قطعه در شهر و ۵۰ هزار قطعه در روستاها تأمین شد و در مدار ساخت قرار گرفت و از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود ۱۳۸ هزار واحد امسال تحویل مردم شد.

وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد: احداث ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که عملیات اجرایی سه شهر شروع شد و در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که سرمایه بانک مسکن به عنوان نهاد مولد مسکن در کشور ۱۰۰ همت افزایش یابد که هنوز موفق به افزایش سرمایه این بانک نشدیم.

بذرپاش گفت: سامانه خودنویس برای ساماندهی بازار اجاره مسکن راه اندازی شد که تا کنون از ثبت ۸۵۰ هزار قرارداد عبور کرده است. همچنین قانون مالیات بر خانه‌های خالی که تصویب آن به قبل از انقلاب باز می‌گردد، اجرایی نشده بود که این اقدام برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرا شد. ضمناً قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن برای اولین بار در دوران دولت سیزدهم توسط مجلس شورای اسلامی و قوانین الزام به تنظیم سند رسمی به تصویب رسید.

وی افزود: در زمینه بافت فرسوده با صدور ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ رکورد جدیدی در کشور به ثبت رسید که جز با همکاری شهرداری‌ها انجام نمی‌شد.

وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه گزارشی از اقدامات حوزه حمل و نقل ارائه و اظهار کرد: در بخش حمل و نقل کلان پروژه ایران راه در این بخش تعریف شد و مجموع پروژه‌های سخت افزاری و نرم افزاری ذیل کلان پروژه ایران راه اجرایی شد. در همین راستا رکورد ترانزیت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ درصد رشد کرد و به ۱۷.۷ میلیون تن رسید.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۳۲۷ کیلومتر آزادراه، ۳۵۸۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی، بیش از ۷۴۲۵ کیلومتر راه روستایی و ۸۵۱ کیلومتر راه‌آهن به بهره برداری رسید. همچنین ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد و ۳۸۸۶ واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.

بذرپاش با بیان اینکه عملیات ساخت فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از محل استجازه رهبری آغاز شد که می‌تواند در دولت چهاردهم به بهره برداری برسد، گفت: در حوزه بنادر و دریانوردی نیز ظرفیت اسمی بنادر به ۲۹۶ میلیون تن و ظرفیت کانتینری به ۷۰۰ هزار TEU افزایش یافت. همچنین احیای خلیج گرگان، لایروبی کانال آشوراده و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبری انجام شد.

وی در ادامه به برگزاری کمیسیون‌های مشترک با کشورهای سوریه، امارات، ترکیه و آذربایجان اشاره کرد و افزود: در این دوره ستاد مراکز لجستیک کشور و ستاد ملی ترانزیت تعیین تکلیف شدند و دبیرخانه این ستادها در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وزیر سابق راه و شهرسازی یادآور شد: آئین نامه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این وزارتخانه، ابلاغ و ۱۰ کنسرسیوم تشکیل شد که امیدواریم این اقدام نیز ادامه یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ