خواسته جدید نتانیاهو که مذاکرات را به بن بست کشاند

اقتصاد ایران: مسئولان امنیتی آگاه از روند مذاکرات اخیر در قاهره به روزنامه‌ای عبری گفتند که نتانیاهو هربار که مذاکرات شاهد پیشرفت بود، سنگ جدید جلوی آن انداخت و این بار نیز او بندی را مطرح کرده است که از قبل رد شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دور دوم مذاکرات بین مقاومت فلسطین در غزه و رژیم اسرائیل با میانجی کشورهایی مصر، قطر و آمریکا به میزبانی قاهره بعد از دوحه، این هفته به پایان رسید؛ مذاکراتی که با توجه به دور اول آن در قطر و اظهارات آمریکایی‌ها و سایر میانجی‌ها به نظر می‌رسید به سرانجامی خواهد رسید و خروجی‌ خواهد داشت. ولی برخلاف این انتظار مذاکرات نتایجی به همراه نداشت و گزارش‌های رسانه‌‌ای و اظهارات مقامات رژیم اسرائیل، گره کار را در نتانیاهو می‌بینند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت  امروز سه شنبه در مطلبی به نقل از دو تن از منابع امنیتی در رژیم اسرائیل که از روند مذاکرات آگاه بودند، نوشت، نتانیاهو زمان را در مذاکرات پیرامون آتش بس و تبادل اسرا بین رژیم اسرائیل و جنبش حماس، بیهوده اتلاف می‌کند؛ چرا که او تیم مذاکرات را این هفته مکلف کرد که طی نشست قاهره که هفته جاری برگزار شد، پیشنهادی در ارتباط با محور «نتساریم» ارائه کند. این همان پیشنهادی است که حماس و میانجی‌ها در گذشته رد کردند.

بنا به این گزارش، پیشنهاد مذکور خواهان حفر کانال‌های [آبی] پهنی در اطراف نتساریم است به گونه‌ای که مانع از عبور خودروها شده و آن دسته از خودروهایی را که از جنوب نوار غزه به سمت شمال عزیمت می‌کنند، به سمت نوار حائل امنیتی اسرائیل واقع در داخل نوار غزه هدایت می‌کند. این نوار حائل تا دیوار حائل در مرز غزه (در شرق) امتداد پیدا می‌کند و صهیونیست ها نام «احاطه کننده» بر آن نهاده‌اند و اینجا می‌توان خودروها را قبل از ورود به شمال غزه بازرسی کرد.

این روزنامه نوشت، این پیشنهاد نتانیاهو  به دلیل متعددی از دستور کار نشست‌های مذاکرات خارج شده است؛ از جمله اینکه اجرای آن، مدت زمان زیادی را می‌طلبد و منطقه مذکور را که به خاطر آن، این نوار حائل ایجاد می‌شود، ویران می‌کند و منجر به ازدحام زیاد در روند حرکت فلسطینیان می‌شود و از سوی دیگر، حماس و میانجی‌ها به طور کلی با این پیشنهاد مخالفت می‌کنند.

یدیعوت آحارونوت نوشت: تیم مذاکره کننده به نتانیاهو گفته است که به شدت با این پیشنهاد مخالف است، ولی با این حال، شخص نتانیاهو بر انتقال این پینشهاد به واسطه‌ها که انتظار می‌رود، آن را رد کنند، پافشاری کند.

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم اسرائیل، بر این پیشنهاد اصرار می‌کرد و در ماه مارس گذشته، موضع خود در ارتباط با سلاح‌هایی را که ممکن است فلسطینیان به شمال منتقل کنند، تغییر داد؛  برای اینکه این منطقه پر از سلاح‌هایی است که زیر زمین جاسازی و مخفی شده است و ارتش رفته رفته، [موضع] عقب نشینی نظامیان خود از محور نتساریم را تأیید می‌کند.

بنیامین نتانیاهو بعد از فشارهای شدید به او قبل از آماده کردن طرح پینشهادی ارائه شده در بیست و هفتم مه، با عقب نشینی رژیم اسرائیل در موضوع بازرسی از خودرها یا باقی ماندن نیروها و هر چیزی که مشخصا ممکن بود حماس با آن موافقت نکند، موافقت کرد و مقرر شد که حماس اعلام کند کسانی که به شمال نوار غزه منتقل می شوند، افراد غیرمسلح هستند.

ولی به دنبال موافقت حماس با بیشتر بندهای مربوط به پیشنهاد آتش بس 27 مه، نتانیاهو به تیم مذاکره کننده خود دستور دارد که اعلام کند نحوه اطمینان از عدم عبور افراد مسلح با موافقت طرف‌های میانجی در مذاکرات مقرر خواهد شد که این مسئله منجر به این شد که موضوع مجددا مورد مذاکره قرار گیرد.

روزنامه مذکور به نقل از منابع امنیتی بلندپایه خود نوشت که دفتر نتانیاهو تصمیم گرفته به مسئله حفر کانال‌های آبی در اطراف محور نتساریم و نیز بازرسی در نوار حائل حول این منطقه بازگشته است که این کار منجر به تداوم مذاکرات برای ماه‌ها طولانی شود، بدون اینکه هدف محقق شود.

این مسئولان همچنین گفته‌اند: هنگامی که به راه حلی برای این بندمی‌رسیم، نتانیاهو سریعا مانع جدیدی می‌تراشد و  این گونه است که مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت و این وضع همان زمانی است که حماس پاسخ خود را به پیشنهاد بیست وهفتم ماه مه ارائه کرد و ما باور کردیم که پاسخ حماس خوب است و اجازه پیشروی به سمت یک توافق را می‌دهد ولی همان لحظه پیام توضیحی از سوی نتانیاهو به دست ما رسید و ما را مجبور کرد که آن را در نشست رم مطرح کنیم که این مسئله باعث شد مذکرات وارد یک گرداب عمیقی شود.

یکی از مسئولان امنیتی اسرائیلی به یدیعوت آحارونوت گفته است: من نمی‌دانم سنوار (رئیس جدید حماس) به دنبال چیست؛ وزرایی [در کابینه اسرائیل] وجود دارند و معتقدند که او فقط به دنبال جنگ منطقه‌ای است و توافق برای او خوب نیست. من از آنچه این باور و اعتقاد بدان استناد می‌کند، مطمئن نیستم ولی مطمئن هستم که سنوار هنگامی که به توافق تبادل اسرا در ماه نوامبر گذشته دست یافته، خوش بین بود؛ آن زمانی بود که معتقد بود اسرائیل هرگز  درگیری را از سر نخواهد گرفت و هنگامی که شنید اسرائیل درگیری را از سر خواهد گرفت؛ ناراحت بود. در آن موقع مشخص بود که آتش بس دائمی اولویت اول است. به نظرم الان هم وضعیت به همان نحو است».

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ