شرکت‌های صوری زیر ذره‌بین سازمان ثبت اسناد

اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: افرادی که بیش از پنج شرکت ثبت شده در سازمان ثبت اسناد دارند برای رصد فعالیت اقتصادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می‌شوند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صفدر کشاورز؛ سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری امروز سه‌شنبه 6 شهریور توضیحاتی درباره آزمون سردفتری اسناد رسمی سال 1402 ارائه داد و طی آن اظهار کرد: این آزمون در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار و نتایج آزمون در 9 مرداد در سایت سنجش بارگذاری شد. از 25 هزار و 972 نفر شرکت‌کننده، 11 هزار و 787 نفر آقا و 14 هزار و 785 نفر خانم بودند. مجموع پذیرفته‌شدگان 4 هزار و 418 نفر بودند.

وی افزود: همچنین در آزمون سردفتری اسناد رسمی مربوط به سال 1403 که در دوم شهریورماه برگزار شد، 32 هزار و 136 نفر ثبت‌نام کرده بودند که بیش از 13 هزار نفر آقا و بیش از 18 هزار خانم بودند.

کشاورز گفت: در این فاصله آزمون دفتریاری را داشتیم که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد. از مجموع هزار و 224 نفر دفتریار که از طرف سردفتران برای ابلاغ دفتریاری معرفی شدند، 318 نفر آقا و 828 خانم بودند و 184 نفر پذیرفته شدند که 59 نفر آقا و125 نفر خانم‌ هستند. برای برگزاری آزمون دفتریاری امسال نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات دفتریاری هستیم و آزمون دفتریاری بعد از هماهنگی‌های لازم برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آزمون سردفتری ازدواج و طلاق در سال گذشته برگزار شد و نتایج آن اعلام شد و 324 نفر پذیرفته شدند. آزمون جدید سردفتری ازدواج و طلاق نیز در 20 مهرماه برگزار می‌شود.

وی درباره اعلام نتایج آزمون سردفتری اسناد رسمی امسال که در شهریور ماه برگزار شد، گفت: با توافق انجام شده، نتایج آزمون سردفتری اسناد رسمی امسال ظرف دو ماه اعلام و ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه از رشد 3 درصدی عملکردها در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی از 19 خردادماه امسال خبر داد.

اتصال مشاورین املاک به سامانه کاتب

کشاورز سپس درباره آخرین وضعیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: یکی از اقداماتی که در خصوص این قانون انجام شده، بحث ایجاد و اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد از طریق سکوی کاتب و درج پیش نویس قرارداد و ارسال آن به دفاتر اسناد رسمی جهت تتظیم سند بود که این امکان برای کلیه مشاورین املاکی که دارای پروانه کسب معتبر هستند، فراهم شده و مشاورین املاک می‌توانند از طریق سکوی کاتب وارد شوند و پیش‌نویس قراردادهایی که مردم درخواست کردند را وارد سامانه کنند و آنها را برای تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی راهنمایی کنند. از 15 مرداد ماه اتصال مشاورین املاک سراسر کشور (185 هزار مشاور املاک) به سامانه ثبت الکترونیک اسناد فراهم شده است.

وی ادامه داد: از زمان اتصال مشاورین املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد از 15 مردادماه تاکنون، 11 هزار و 306 پیش نویس در مشاورین املاک تنظیم شده است. همچنین از زمان لازم الاجراشدن قانون یعنی از سوم تیرماه سال جاری تاکنون، بیش از 743 هزار جلد سند مالکیت صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از 734 هزار سند مالکیت صادره، 56 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی‌ ثبت شده و آمار بقیه اسناد صادره را نداریم. احیاناً اسنادی بوده که یا به صورت عادی بوده و یا در مشاورین املاک به ثبت رسیده است.

وی افزود: اسنادی که از سوم تیرماه صادر می‌شود و رنگشان که قبلا آجری بود را به رنگ سبز تغییر دادیم و همچنین  "ضرورت نقل و انتقال به صورت رسمی" را در آن  درج کردیم.

کشاورز با اشاره به پیچیدگی خاص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و تأثیرگذاری چشمگیر بر حوزه املاک، افزود: برای اجرای این قانون شورای راهبری اجرای قانون تحت نظر معاون اول قوه قضاییه با حضور معاونت‌های مختلف قوه قضاییه و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط به صورت هفتگی تشکیل شده است.

کشاورز گفت: براساس این قانون، دفاتر اسناد رسمی مکلف شدند قراردادهای خصوصی افراد را تنظیم کنند.

سازمان ثبت و معضلی به‌نام شرکت‌های صوری

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اخیراً دستورالعمل اجرایی «شناسایی و پیشگیری از تشکیل و فعالیت شرکت‌های صوری» را ابلاغ کرد؛ براساس مستندات موجود چه تعداد شرکت صوری ثبت شده در ایران داریم و سازمان ثبت اسناد برای جلوگیری از ثبت این قبیل شرکت‌ها چه اقدامی انجام می‌دهد؟ گفت: معضل شرکت‌های صوری از سال‌های گذشته وجود داشته است و ابتدا باید سازوکاری برای جلوگیری از ثبت این نوع شرکت‌ها ایجاد شود همچنین باید سازوکاری برای شناسایی آنها وجود داشته باشد که در این راستا شیوه‌نامه‌ای برای تعیین ضوابط به‌منظور عدم ثبت و شناسایی شرکت‌های صوری با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، پلیس فتا و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال تهیه است و به محض نهایی شدن چارچوب ثبت شرکت‌ها تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان ثبت اسناد برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های صوری گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقداماتی را برای شناسایی شرکت‌های صوری از جمله امضای الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی انجام داده است و هر شرکتی که می‌خواهد تأسیس شود حتماً باید امضا و پرداخت الکترونیکی داشته باشد همچنین با توجه به الکترونیکی شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌ها، امکان بررسی زمان پلمی دفاتر قانونی وجود دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، اکنون افرادی که بیش از پنج شرکت ثبت شده در سازمان ثبت اسناد دارند به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رصد فعالیت اقتصادی آنها معرفی می‌شوند. شرکت‌هایی که بیش از پنج سال از زمان تاسیس هیچ صورتجلسه تغییراتی به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ارائه نداده‌اند نیز رصد می شوند زیرا مطابق قانون تجارت، شرکت‌ها هر سال باید ضمن برگزاری مجمع عمومی، ترازنامه مالی خود را نیز به تصویب برسانند؛ چنانچه شرکتی به این تکلیف قانونی عمل نکرده باشد، شناسایی می‌شود.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: اکنون حدود 700 هزار شرکت شناسایی و شناسه حقوقی آنها غیرفعال شده و با این اقدام از فعالیت آنها جلوگیری شده است؛ چنانچه این شرکت‌ها مدارکی دال بر فعالیت دارند اگر صوری نباشند برای رفع مشکل باید پیگیری لازم را داشته باشند تا شناسه حقوقی آنها مجدد فعال شود.

وی یادآور شد: در حوزه فناوری نیز بحث حذف پلمب فیزیکی دفاتر تجاری شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت. با پیشنهاد سازمان ثبت اسناد مطابق برنامه هفتم و سند تحول قضایی مقرر شد پلمب دفاتر به صورت الکترونیکی انجام گیرد و این اتفاق در ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود، بنابراین دفاتر کل و روزنامه شرکت‌ها به صورت الکترونیکی تایید و پلمب می‌شود. از 23 تیرماه که این کار آغاز شده است و قریب به 20 هزار جلد دفتر الکترونیکی توسط همکاران در سراسر کشور تایید، پلمب و انجام گرفته که این امر مزایایی اعم از کاهش هزینه‌ها، کاهش تخلفات، حذف کاغذ، گزارش‌گیری برخط و کاهش دخالت نیروی انسانی را به دنبال داشته است.

کشاورز اضافه کرد: برگزاری و اعلام مزایده‌ها در سامانه ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر اقدامات حوزه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. بنابر قانون برنامه هفتم و تکلیف سند تحول قضایی سازمان ثبت اسناد مکلف شد آگهی‌های مربوط به مزایده‌های پرونده‌های اجرایی را در سامانه ستاد بارگزاری کند و این اتفاق به صورت آزمایشی از شهر تهران آغاز شده است و پس از بررسی و رفع نواقص احتمالی در سراسر کشور این اتفاق انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ