در ۴ ماه نخست امسال؛

کاهش ۱۴ درصدی فروش صنایع بورسی

اقتصاد ایران: بررسی روند عملکرد ۴ ماه امسال صنایع بازار سرمایه و همچنین صنایع منتخب بورسی نشان می‌دهد مبلغ فروش صنایع بازار سرمایه در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جدیدترین گزارش‌های آماری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نشان می‌دهد مبلغ فروش صنایع بازار سرمایه در ۴ ماه نخست امسال ۲۵ درصد رشد داشته، به طوری که مبلغ فروش درآمدهای این صنایع از ۲۸۸ همت در فروردین ماه به ۳۶۱ همت در تیر ماه رسیده است.

همچنین مبلغ فروش درآمدهای صنایع بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۳۸۸ و ۴۱۹ همت بوده است. این در حالی است که مبلغ فروش صنایع بازار سرمایه در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

افزون بر این بررسی این گزارش از وضعیت صنعت خودرو و ساخت قطعات هم نشان می‌دهد مبلغ فروش این صنعت در ۴ ماه ابتدای امسال با رشد ۱۲۷ درصدی همراه بوده است. به این ترتیب، مبلغ فروش این صنعت از ۲۲ همت در فروردین ماه ۱۴۰۳ به ۵۰ همت در تیرماه رسیده است. این در حالی است که مبلغ فروش صنعت خودرو در اردیبهشت و خرداد ماه امسال، به ترتیب ۴۷ و ۵۰ درصد بوده است.

مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نیز در این بازه زمانی، ۱۶ درصد رشد داشته است. بر این اساس، مبلغ فروش این صنعت که در فروردین ماه ۵۷ همت بوده در تیرماه به ۶۶ همت افزایش داشته است. همچنین، مبلغ فروش این صنعت در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.

این کاهش عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای «فملی، فولاد، ارفع، احیا، کاوه، هرمزو فخوز» بوده است.

افزون بر این، مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی اما در فروردین و تیرماه بدون تغییر و ۱۳ درصد بوده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه به ترتیب ۱۵ و ۱۷ درصد بوده است.

همچنین مبلغ فروش این صنعت نیز در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته که به نظر می‌رسد، این کاهش عمدتاً ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای «گل‌گهرو کچاد» بوده است.

مبلغ فروش صنعت مواد و محصولات شیمیایی نیز در ۴ ماه ابتدای امسال ۱۲ درصد رشد داشته به طوری که از ۵۹ همت به ۶۶ همت افزایش داشته است.

اعمال محدودیت در مصرف انرژی، میزان تولید این صنایع را تحت تأثیر قرار داده است. از سویی دیگر، روند نزولی میانگین نرخ جهانی فلزات اساسی (فولاد، بیلت، مس و آلومینیوم) منجر به تشدید این مساله شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ