آمار شفافی از مددجویان تحت حمایت خیریه‌های اصفهان وجود ندارد

اقتصاد ایران: اصفهان-کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اکثریت خیریه‌ها و گروه‌های مردمی مانند حباب از بیرون زیبا به نظر می‌رسند اما عملکرد درست و شفافی به ویژه در تعداد آمار مددجویان خود ندارند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- تناسب وجود خیریه‌ها با آمار مددجویان و نیازمندان فعلی یکی از ابهاماتی است که امروزه در بین کارشناسان و مردم مطرح است که چرا با وجود این مراکز خیّر همچنان آمار مددجویان از جمله کودکان کار روند نزولی نداشته است. در واقع سوالاتی در این حوزه مطرح است مربوط به عدم شفافیت آمار درستی از مددجویان و همچنین ظرفیت مناطق کم برخوردار است که چرا اکثریت گروه‌های مردمی و خیریه‌ها به مناطق کم برخوردار شهری سرازیر می‌شوند؟ آیا هر منطقه ظرفیت مشخصی ندارد؟ مگر در یک منطقه شهری چه میزان آسیب اجتماعی وجود دارد؟

حال برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی را با سعید یوسفی فعال حوزه کودکان کار و کارشناس مسائل اجتماعی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

آیا آمار دقیقی از مددجویان و حتی کودکان کار موجود هست؟

اغلب خیریه‌ها آمار دقیق و درستی از تعداد مددجویان ندارند و حتی پرونده‌ای هم در این باب وجود ندارد. به طور مثال در آمار کودکان تحت پوشش اختلاف وجود دارد و این تعداد مدام در حال تغییر است.

این امر تنها با تماس به یکی از خیریه‌ها و یا انجمن‌های مردمی برای جویا شدن از تعداد آمار آنها قابل لمس است که اگر نذر غذایی داشته باشید، به شما آمار ۱۰۰ نفر می‌دهند و هفته بعد برای نذر لوازم‌التحریر، تعداد ۳۰۰ نفر را اعلام می‌کنند. در واقع نسبت به درخواست‌ها آمار آن خیریه تغییر می‌کند و این موضوع کاملاً غلط است.

چرا اکثریت گروه‌های مردمی و خیریه‌ها به مناطق کم برخوردار شهری سرازیر می‌شوند؟

یکی از دلایل مهمی که گروه‌های مردمی و خیریه‌ها به مناطق کم برخوردار سرازیر می‌شوند، وجود بستر مناسب برای تبلیغات آنهاست و از هر تصویری در محله استفاده می‌کنند تا احساسات مخاطبان خود را جریحه‌دار کنند.

آیا هر منطقه یک ظرفیتی ندارد؟ مگر در یک منطقه شهری چه میزان آسیب اجتماعی وجود دارد؟

یکی از ضعف‌های بزرگ در امر کمک رسانی به محرومان، عدم شفاف بودن هست که بخش عمده آن نبود آمار دقیق از تعداد افراد تحت پوشش است.

وجود این آمار غلط را که اغلب از روی عمد هست موجب تبدیل شرایط کسب و کار می‌شود. به طور مثال اگر یک مجموعه‌ای از کودکان آسیب دیده حمایت می‌کند صرفاً باید تمام تلاشش را بکند تا این کودکان را از چرخه آسیب خارج کند.

اما نه تنها این اقدام صورت نمی‌گیرد بلکه خود عامل افزایش این آسیب می‌شود به این موضوع فکر کنید اگر یک مجموعه‌ای مددجویانش را توانمند کند و از چرخه حمایت خارج کند، مسلماً خود نیز بیکار می‌شود و مخاطبان از آنها حمایت مالی نمی‌کنند پس این چرخه هیچگاه به طور جد قطع نمی‌شود.

عملکرد خیریه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکثریت خیریه‌ها و گروه‌های مردمی مانند حباب از بیرون خیلی قشنگ و زیبا به نظر می‌رسند و فضای مجازی جذابی هم دارند اما در باطن موضوع چیز دیگری است و حتی پوچ هستند و صرفاً به بزرگ نمایی در فضای مجازی اکتفا می‌کنند. با توجه به شرایط حال حاضر جامعه و کاهش سرمایه مردم بیشتر این خیریه‌ها و گروه‌های مردمی از ارگان‌های مختلف حمایت می‌شوند این حمایت‌ها در شاخه‌های مختلف است.

اما آن روی سکه مشاهده شده مدیر مجموعه تمامی این حمایت‌ها را به اسم خود عنوان می‌کند و اسمی از دستگاه اجرایی که حمایت کرده نمی‌آورد که این خود نیز از پایه غلط است. دلیل آن هم واضح هست که آمار و رزومه خود را مقابل خیرین و دستگاه‌های دیگر دولت و در فضای مجازی نشان دهند.

عدم وجود آمار دقیق مددجویان و خیریه‌ها چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

داشتن آمار دقیق از تعداد مددجویان بخش مهم و حیاتی یک مجموعه مردمی است که متأسفانه اکثریت خیریه‌ها و مجموعه‌های مردمی در این موضوع مهم کم کاری می‌کنند و حتی ممکن است که مددجویی هم تحت پوشش نداشته باشند.

اکثریت خیریه‌ها عادت بدی پیدا کردند که در مقابل خیرین همیشه سرشان پایین است و آه و نداری راه می‌اندازند اما همان مسئول خیریه در جلسات و مقابل مدیران دولتی طوری عرض اندام می‌کنند که گویی مشکلات تمام شهر را حل کردند.

و از همه بدتر با نداشتن برنامه و هدف‌های بلند مدت و صرفاً با روی آوردن به برنامه‌های زود بازده مانند توزیع غذا و بسته‌های معیشتی مداوم و بی‌هدف سعی بر حل معضلات ریشه‌ای دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ