ماکرون تشکیل دولت توسط جناح پیروز انتخابات را رد کرد

اقتصاد ایران: رئیس جمهور فرانسه طی بیانیه‌ای تشکیل دولت توسط جناح چپ که پیروز انتخابات زودهنگام اخیر بوده است را به بهانه به خطر افتادن ثبات کشور رد کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، فرانسه هفته هاست که به دنبال تشکیل دولت جدید است. حالا امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تشکیل دولت توسط پیروز انتخابات یعنی ائتلاف چپ فرانسه را رد کرده است. ماکرون در توجیه این اقدام خود گفت که نگران ثبات کشور است.

ماکرون در هفته‌های اخیر چندین دور متوالی مذاکرات برای انتخابات نخست وزیر جدید برگزار کرده است. وی روز دوشنبه پس از دیدار با مارین لوپن، رهبر راست‌گرایان افراطی و سایر رهبران سیاسی فرانسه ادعای جناح چپ در مورد تشکیل دولت جدید را رد کرد.

این در حالی است که ائتلاف چپ‌گرایان در انتخابات ماه ژوئیه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد اما نتوانست اکثریت مطلق را کسب کرده و به تنهایی دولت تشکیل دهد.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که ماکرون روز سه‌شنبه نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد اما وی در بیانیه‌ای گفت که روز سه‌شنبه نیز مذاکرات را ادامه خواهد داد و خواستار همکاری احزاب شد.

حالا در نامه‌ای از کاخ الیزه آمده است، دولتی که صرفاً بر برنامه و احزاب جبهه مردمی جدید (NFP) متکی باشد، مستقیماً با رأی عدم اعتماد مجلس ملی سرنگون می شود. ماکرون در توجیه این اقدام خود گفت: مسئولیت من این است که کشورش نه مسدود و نه ضعیف شود. به گفته وی در اینجا مسئله ثبات نهادی کشور مطرح است.

در انتخابات زودهنگام پارلمانی حدود هفت هفته پیش در فرانسه ائتلاف چپ بیشترین آراء را کسب کرد و پیش از جناح میانه رو مرکزی ماکرون و ناسیونالیست های دست راستی اطراف کمپ مارین لوپن قرار گرفت، اما هیچ یک از جناح ها نتوانستند اکثریت مطلق را در مجلس ملی به دست آوردند. بنابراین تشکیل دولت دشوار شده است. با این حال، NFP بارها بر ادعای خود نسبت به تشکیل دولت تأکید کرد.

ماکرون می خواهد امروز سه شنبه بار دیگر با گروه پارلمانی و رهبران احزاب دیدار کند. وی اعلام کرده که هدف او گسترده ترین و باثبات ترین حکومت ممکن است. ماکرون پیش از این در روزهای جمعه و دوشنبه با نمایندگان احزاب و پارلمان در این باره صحبت کرده بود.

ماکرون از احزاب مختلف خواست که مسئولیت را بپذیرند. گفتگوها، به ویژه با احزاب مرکزی، ائتلاف های احتمالی را نشان داده است. ماکرون و اردوگاه میانه‌روی او تشکیل نوعی ائتلاف بزرگ را در ذهن دارند.

ماکرون در ادامه این نامه گفت: حزب سوسیالیست، سبزها و کمونیست‌ها هنوز راه‌هایی را برای همکاری با دیگر نیروهای سیاسی پیشنهاد نکرده‌اند. اکنون این کار بر عهده آنهاست. در انجام این کار، ماکرون به صراحت تمام احزاب در ائتلاف چپ به جز حزب چپ La France Insoumise (LFI) را مورد خطاب قرار داد.

پس از اعلام مکرون مبنی رد تشکیل دولت توسط ائتلاف چپ این ائتلاف خشم خود را ابراز کرد. مارین توندلیه، رهبر حزب سبز، اعلامیه ماکرون را مایه شرمساری خوانده و گفت: رئیس جمهور نتایج انتخابات را نادیده می گیرد.

ماتیلد پانوت، رهبر فراکسیون پارلمانی حزب چپ LFI حتی ماکرون را به روند استیضاح تهدید کرد. بهر حال آنچه در آینده در فرانسه اتفاق خواهد افتاد نامشخص است. از آنجایی که بودجه بعدی باید در پاییز تصویب شود، زمان زیادی برای تشکیل دولت وجود ندارد.

پارلمان یا مجمع ملی فرانسه 577 کرسی دارد و ائتلاف چپ‌گرایان موسوم به "جبهه جدید مردمی" بیش از 190 کرسی، ائتلاف راست میانه به رهبری ماکرون حدود 160 کرسی و اجتماعی ملی به رهبری لوپن 140 کرسی کسب کرده‌اند.

جبهه جدید مردمی اعلام کرد که حق دارد دولت را تشکیل دهد اما احزاب راست‌گرا و میانه‌روها با این ادعا مخالفت کرده و هشدار داده‌اند که به آن رای اعتماد نخواهند داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ