هشدار درباره شیوع فزاینده دیابت در ایران/ محرومیت 70 درصد ایرانی‌ها از داروهای دیابت دنیا

اقتصاد ایران: دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، در همایش اقتصاد سلامت هشدار داد که آمار مبتلایان به دیابت در ایران از 2 میلیون نفر در سال 2007 به حدود 7 میلیون نفر رسیده است. وی با اشاره به بی‌علامت بودن این بیماری و عواقب جبران‌ناپذیر تأخیر در کنترل آن، تأکید کرد که دیابت به تدریج اکثر اعضای حیاتی بدن را درگیر می‌کند. همچنین دکتر شکوفه نیکفر، استاد اقتصاد و مدیریت دارو، به هزینه‌های بالای درمان دیابت و دسترسی محدود مردم ایران به داروهای پیشرفته اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر علیرضا استقامتی در همایش اقتصاد سلامت گفت: آمار دیابت در کل دنیا بالاست و بر اساس برآوردهایی که در سال 2021 انجام شده، بیش از 540 میلیون نفر در دنیا دچار دیابت هستند که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این آمار در سال 2045 به حدود 800 میلیون نفر می‌رسد. در منطقه‌ ما نیز دیابت روبه افزایش است و می‌طلبد که بیمه‌ها و دستگاه‌های متولی سلامت، فکری به حال این آمار فزاینده کنند. به گفته وی، آمار مبتلایان به دیابت در ایران در سال 2007 حدود دو میلیون نفر بود و عدم توجه به هشدارها، ما را به اینجا رسانده و سبب شده آمارها به حدود 7 میلیون نفر برسد.


استقامتی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مبتلایان به این بیماری دیابت نوع دو دارند، عنوان کرد: افراد بسیاری حتی از دیابت‌شان اطلاعی ندارند و تعداد زیادی هم دچار پیش دیابت هستند یعنی در مرز خطر ابتلا به دیابت که باید برای آنها نیز درمان‌هایی در نظر گرفته شود. از آنجا که متوسط ترند دیابت در دنیا رو به بالا است، اهمیت مدیریت در این بخش را بیش از همیشه نشان می‌دهد چرا که اگر فکری به حال آن نشود، در چند سال آینده اکثر بودجه حوزه سلامت باید برای دیابت هزینه شود.‌


این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه شایع‌ترین علامت دیابت بی‌علامت بودن آن است، افزود: بی‌علامت بودن سبب می‌شود فرد مبتلا چکاپ‌های مورد نظر را انجام ندهد به همین دلیل وقتی به دکتر مراجعه می‌کند که یکی از اعضای بدنش به خاطر دیابت درگیر شده و تازه آن زمان متوجه می‌شود که دیابت دارد.

عواقب جبران‌ناپذیر تأخیر در کنترل دیابت

به گفته این پزشک متخصص، آنچه که دیابت را به بحث مهم حوزه سلامت تبدیل می‌کند این است که دیابت کم‌کم قلب، کلیه، کبد و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و هیچ عضو مهمی در بدن باقی نمی‌ماند که دیابت آن را درگیر نکرده باشد .‌درمان دارویی باید به‌موقع انجام شود و هر یک سال دیر فهمیدن شروع دیابت در فرد مبتلا، درمان را به اندازه سه سال از زندگی او به تأخیر می‌اندازد.


 وی با تأکید بر مزایای داروهای نسل جدید، ادامه داد: عدم پایبندی به درمان و تداوم آن هم می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. هزینه‌های درمان، نگرانی از تزریق‌های متعدد، عدم سهولت دسترسی به برخی از داروها و عوارض ناشی از برخی شیوه‌های درمانی می‌تواند بر پایبندی بیماران به درمان‌شان تأثیرگذار باشد. داروهای جدید، انسولین‌های ترکیبی هستند که می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌های بیماران را کم کند. هر چقدر درمان به‌روزتر و به‌موقع‌تر باشد، اثرش روی بیمار بیشتر است.


وی با اشاره به هزینه‌های بالای انسولین‌های نسل جدید بیان کرد: برخی در برابر انسولین‌های نسل جدید که کمی گران‌تر از داروهای نسل قدیم است واکنش نشان می‌دهند؛ اما نکته این است که هزینه بیماری‌های قلبی، دیالیز، بستری شدن و غیره بسیار گران‌تر از این داروها تمام می‌شود و هزینه‌ای که این عوارض دیابت به بیمه‌ها و شرکت‌های دارویی و در مجموع به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد می‌کنند، بسیار بیشتر است.

 80 درصد هزینه دیابت ناشی از مشکلات جانبی این بیماری است

در ادامه این همایش دکتر شکوفه نیکفر، استاد اقتصاد و مدیریت داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی از دیابت حرف می‌زنیم با یک بیماری طولانی روبه‌رو هستیم که سال‌ها با بیمار همراه است و اگر درمان آن به درستی انجام نشود هم به بدن بیمار آسیب می‌زند و هم بر هزینه‌های درمان می‌افزاید.


وی با اشاره به اینکه در کشور ما مردم به 70 درصد داروهای دیابت ساخته شده در دنیا دسترسی ندارند، گفت: 80 درصد هزینه دیابت ناشی از مشکلات جانبی این بیماری است و در حال حاضر عواملی مانند مشکلات زیست محیطی و استفاده از محصولات کربوهیدراتی وارداتی می‌تواند در ایجاد چاقی و افزایش آمار ابتلا به دیابت تأثیرگذار باشد.

همچنین در دنیا 11درصد هرم جمعیتی بین سن 40 تا 50 سال است اما این موضوع در کشور ما بحرانی‌تر است و 20 درصد از جمعیت کشور ما در این بازه سنی قرار دارد، یعنی متولدین دهه 60 ما در سنی هستند که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و احتمال درگیر شدن به دیابت در آنها بالاست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ