«یوم العباس» روایت عشق و دلدادگی مردم عرب به ابوالفضل العباس (ع)

اقتصاد ایران: اهواز - کارگردان و تهیه کننده مستند «یوم العباس» گفت: هدف اصلی این مستند، روایت عشق و دلدادگی مردم عرب به حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

محمدامین سواری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در میان مردم عرب خوزستان، روز هفتم ماه محرم به عنوان «یوم العباس» مطرح است. مردم هرساله در این روز به عزاداری و ابراز عشق و ارادت و بزرگداشت شخصیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌پردازند.

کارگردان مستند یوم العباس بیان کرد: پرداختن به این مساله، انعکاس و بازنمایی آداب عزاداری این خطه، به دلیل نبود شناخت نسبت به آن، برای مخاطب مسأله‌ای جذاب است. از آن جایی که در چند سال اخیر توسط اهالی رسانه به این حرکت مردمی، سنتی رویکرد اعتقادی پرداخته شده، باعث عطش مخاطب نسبت به این رویداد مهم شده است.

وی اضافه کرد: اثر مذکور تحلیلی و به نوعی نقاط برجسته را عنوان می‌کند.

سواری با بیان اینکه در مستند «یوم العباس» تنها به عزاداری مردم عرب در روز هفتم محرم پرداخته نشده است، تصریح کرد: به طور مثال تنها به منطقه عین ۲ اهواز نمی‌پردازیم بلکه سعی کرده‌ایم عشق و ارادت مردم عرب خوزستان در تمام سال را پوشش داده و بازنمایی کنیم.

به گفته تهیه کننده یوم العباس، همچنین سعی شده نشان دهیم شخصیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) در مناسبت‌های اجتماعی، بومی و فرهنگی این خطه دارای محور است لذا می‌توان گفت هدف اصلی مستند مذکور، روایت عشق و دلدادگی مردم عرب به حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

وی با اعلام اینکه مؤلفه‌های فرهنگی که مردم دارند تحت عنوان مقدمات تمدن نوین اسلامی و دفاع از ولایت مطرح است، عنوان کرد: تلاش داشته‌ایم از طریق این نوع بازنمایی، به ارائه اینکه این سنن و آداب بومی که وجود دارد، دارای عمق اعتقادی است نیز اشاره کنیم.

سواری با بیان اینکه مراسم یوم العباس در عین ۲ به مراسم «النعش» یا همان تشییع نمادین حضرت ابوالفضل العباس (ع) معروف بوده و هرساله اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در اثر مذکور، این موضوع را شرح دهیم.

کارگردان و تهیه کننده یوم العباس با اشاره به اینکه مستند مذکور ۴۵ دقیقه‌ای است، گفت: ساخت برنامه ۲ سال زمان برده و انشاالله روز شنبه رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: به روایت‌های مختلف که مربوط به این روز است پرداخته‌ایم و می‌تواند به اینکه ابتدا ریشه قراردادن روز هفتم محرم به عنوان یوم العباس چیست؟ آداب و شعائر خاصی که مردم عرب به ویژه این خطه در یوم العباس دارند و ریشه‌اش از کجاست؟ پاسخ دهد.

سواری بیان کرد: همچنین به ریشه‌های بومی، اجتماعی و فرهنگی مردم عرب که الهام گرفته از شخصیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است اشاره کرده‌ایم.

کارگردان مستند، با بیان اینکه یوم العباس روز شور مردم است اما روز شعور آنها هم است، تصریح کرد: اینکه شخصیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) چگونه بر بصیرت این مردم اثر گذاشته را منعکس کرده‌ایم. این اثر قطعاً می‌تواند به سوالات بسیاری از مخاطبان پاسخ دهد.

به گفته وی، مستند یوم العباس به همت حوزه هنری خوزستان و در مؤسسه فرهنگی مدائن تولید شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ