وضعیت ساختمان‌های ناایمن و گودهای پرخطر در پایتخت اعلام شد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن و گودهای پرخطر پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی نصیری؛ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست خبری با موضوع ارتقای ایمن کالبدی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه با توجه به صنعتی شدن جهان و توسعه شهرنشینی حوادث نیز در حال افزایش است و در این شرایط چیزی که باید کاهش پیدا کند ریسک و تبعات ناشی از حوادث است.

وی با اشاره به اینکه در آخرین بروزرسانی‌ها مشخص شد که شهر تهران 55 مخاطره بحران‌زا دارد، تصریح کرد: 14 مخاطره از جمله زلزله، سیل، آلودگی هوا ، طوفان گردوغبار، حریق، زمین‌لرزه، فرونشست زمین، خشکسالی، قطع آب، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و اختلال یا قطع برق از این تعداد اولویت‌دار هستند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: گسل‌های شمال و جنوب شهر و گسل‌های جنوبی به دلیل مجاورت با بافت‌های فرسوده خطرناک‌تر هستند. بافت‌های فرسوده مهمترین مشکل ناایمنی سازه‌ای در شهر تهران هستند که البته اقداماتی برای نوسازی و رفع مشکلات این بافت‌ها انجام و در حال انجام است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که در زلزله، جلوی خرابی‌ها را بگیریم و یا کاهش دهیم. بنابراین باید اولویت را به پیشگیری داد. در سند بین‌الملل سندای در ژاپن توافق شد که دنیا به سمت کاهش خطر و کاهش ریسک در بحث حوادث و بحران برود.

وی اظهار کرد: تهران 7 رود دره و 866 متر اختلاف ارتفاع دارد که بام آن شهرک قائم در مینی‌سیتی است و قعر آن شهرری است ‌که اختلاف آنها 866 متر است. عبور این روددره‌ها از وسط شهر نشان می‌دهد که با شهری مواجه هستیم که به طور بالقوه پتانسیل سیل دارد.

نصیری بیان کرد: کار دانش پایه اصلی و اساسی یا کمک 20 دانشگاه با محوریت دانشگاه شریف شروع کردیم که تا یک ماه دیگر قابل ارائه است. مدل‌سازی مخاطره زلزله و سیل و ارزیابی ریسک لرزه‌ای ساختمان‌های تهران، ریسک لرزه‌ای شبکه پل‌ها، سیستم‌های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطر نشان کرد: در قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب 158 اقدام و 25 خط تلاش انجام شد. ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان‌های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل‌ها، گودهای رها شده و ساختمان‌های ناایمن از جمله موضوعات مهم این قرارگاه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و بازرسی از اماکنی مانند پاساژ علاءالدین، بیمارستان رسول‌اکرم (ص)، بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی،  شفا یحیائیان، بازار گل امام رضا(ع)، ایمنی بازار بزرگ تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان یاس فاطمی از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی دو بخش کلی مسئله ایمنی کالبدی شهر هستند‌، اضافه کرد: 16 هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم که 5573 ساختمان توسط تیم‌های مشترک مسئول در حوزه ایمنی و بحران مورد بازدید قرار گرفته و 3071 مورد آن ارزیابی شده است که در نتیجه آنها را به 4 دسته ایمن مشروط، ناایمن اندک، ساختمان‌های نیازمند مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای و دسته چهارم ساختمان‌هایی مانند متروپل که نیازمند تخریب و نوسازی هستند تقسیم کردند. 

نصیری ادامه داد: 35 بیمارستان شامل 98 ساختمان، 164 مرکز درمانی، 257 مرکز آموزشی، 28 مسجد و مراکز مذهبی، 5 سینما، 92 پاساژ تجاری، 3 هتل شامل این موارد می‌شوند. در این بررسی در کنار موارد ذکر شده، ساختمان‌های بلندمرتبه که از 6 طبقه به بالا هستند در اولویت قرار گرفتند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه باید در کنار شناسایی پلاسکوهای شهر که توسط آتش‌نشانی در حال انجام است، مترو پل‌ها و ساختمان‌های ناایمن به غیر از بحث حریق نیز شناسایی می‌شدند گفت: شهرداری به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در این کار مشارکت و بودجه‌ای را به این موضوع برای کمک به دولت و وزارت راه اختصاص داد.

ادامه دارد ...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ