نماینده مجلس: از وزیر ارتباطات خواستیم اختیار و تصمیم نهایی درباره فیلترینگ با مردم باشد

اقتصاد ایران: پوردهقان: «اگر ما متولی تصمیمات و انتخاب مردم شویم، بی‌احترامی به شعور جامعه است. باید موضوع استفاده از اینترنت را در اختیار مردم بگذاریم.»

در میان انواع مسائل و موضوعاتی که انتظار می‌رود دولت چهاردهم در شروع فعالیت خود به آن‌ها بپردازد، موضوع فیلترینگ نیز وجود دارد. فارغ از اینکه در حدود دو سالی که از تشدید محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد، مردم و کسب‌وکارها دچار مشکلات متعددی شده‌اند و رفع این محدودیت‌ها را ضروری می‌دانند، در وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان و برنامه‌های ستار هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم نیز به این موضوع پرداخته شده است.

بیان این مسئله از جانب رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این انتظار را به وجود آورده است که نخستین گام در عرصه فناوری کشور، سر و سامان دادن به وضعیت نابه‌سامان، کند، پر از محدودیت و پراختلال اینترنت باشد.

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات به مجلس کیست؟
ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات به مجلس کیست؟
مطالعه '6

مصطفی پوردهقان، نماینده شهر اردکان در مجلس نیز اعتقاد دارد موضوع فیلترینگ هم مثل مسائل اقتصادی یا موضوعاتی همچون طرح نور و FATF باید در فهرست امور اولویت‌دار دولت قرار بگیرد. پوردهقان درباره مسئله فیلترینگ و درخواست مجلس از دولت جدید درباره این موضوع به روزنامه هم‌میهن گفته است:

از پزشکیان و وزیر ارتباطات – ستار هاشمی – خواستیم که اختیار و تصمیم نهایی در اختیار مردم باشد. به نظر من اگر ما متولی تصمیمات و انتخاب مردم شویم، بی‌احترامی به شعور جامعه است. باید این موضوع – استفاده از اینترنت – را در اختیار مردم بگذاریم.
- مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس

البته او این موضوع را هم ذکر کرده است که در استفاده از اینترنت باید طوری چاره‌اندیشی شود که «فضا به سمت بی‌بندوباری نرود» و اضافه کرده: «این که گفته می‌شود یک نوجوان ۱۵ ساله نباید تمام دسترسی‌ها را داشته باشد، صحیح است.»

با این حال، نماینده مردم اردکان در مجلس اعتقاد دارد تعیین تکلیف کردن برای این که مردم چه استفاده‌ای از اینترنت داشته باشند، درست نیست:

اینکه ما به مردم بگوییم چه چیزی را ببینند یا چه چیزی را نبینند، به کدام پلتفرم بروند یا نروند، این نکاتی است که شعور مردم و شأنیت مردم را پایین می‌آورد. به وزیر ارتباطات گفتیم حتماً باید سامانی در حوزه فیلترینگ صورت گیرد تا فضای کسب‌وکارها، سکوها و پلتفر‌م‌های اینترنتی باز شود.
- مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس

به گفته پوردهقان، موارد فرهنگی و اجتماعی نیز باید از طریق این پلتفرم‌ها تبلیغ شود. او در ادامه به نکته‌ای درباره ایجاد فضای امن اشاره کرد و توضیح داد که در حال حاضر، با وجود فیلترینگ امنیت مردم و کشور به خطر افتاده است. این نماینده مجلس در این خصوص می‌گوید:

باید فضای امنی ایجاد شود تا به امنیت کشور آسیبی وارد نشود. فضای فعلی یک فضای منفعلانه است. یعنی به‌جای این که مردم دسترسی راحتی داشته باشند، از یک سو اینترنت را فیلتر کردیم از سوی دیگر نیز فیلترشکن در کشور به فروش می‌رسد. معلوم است این فضا نارضایتی مردم را به وجود می‌آورد و عده‌ای هم از فروش فیلترشکن درآمدزایی می‌کنند.
- مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس

او در پایان با رویکردی مثبت نسبت به اقدامات دولت چهاردهم در خصوص وضعیت اینترنت اظهار کرده است: «به نظر من دولت پزشکیان به سمت اصلاح این شرایط نامناسب پیش خواهد رفت.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ