طلای جهانی ۳ هزار دلاری در راه است

اقتصاد ایران: انتظار افزایش بیشتر قیمت طلا به دلیل عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی و کاهش نرخ بهره بعید نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، از زمانی که طلا در اواخر سال ۲۰۲۳ به بالای ۲۰۰۰ دلار در هر اونس رسید، طلا به سطح قبل، بازگشتی نداشته است. علیرغم نوسانات اخیر در بازارهای جهانی با کاهش تجارت حمل ین، فلز زرد همچنان پناهگاه امن باقی مانده است. از سطح حدود ۲۵۰۰ دلار آمریکا در هر اونس که همچنین نشان‌دهنده افزایش ۲۵ درصدی از قیمت ۲۰۰۰ دلار آمریکا در ژانویه است، تغییر چندانی نکرده است.

طلا می‌درخشد و قیمت‌ها ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۵ به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد و پس از آن در بلندمدت به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس برسد.

دو عامل کلیدی تقاضای پناهگاه امن در میان عدم اطمینان ژئوپلیتیک و خرید از بانک‌های مرکزی در افزایش قیمت‌ها از اواخر سال گذشته نقش داشته است. کاهش مورد انتظار در نرخ‌های بهره جهانی سومین عاملی است که انتظار می‌رود تقاضای طلا را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

اولین افزایش قیمت طلا ناشی از عدم اطمینان روزافزون در چشم‌انداز ژئوپلیتیک جهانی با دو درگیری مداوم در اروپا و خاورمیانه است. این عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی از خرید طلا حمایت کرده است.

همراه با کاهش ارزش پول داخلی، گزارش‌های صنعتی مبنی بر خرید قوی محصولات فیزیکی طلا توسط سرمایه‌گذاران خرد به منظور جلوگیری از افزایش عدم اطمینان وجود دارد.

عامل دوم تخصیص ذخایر قوی به طلا توسط بازارهای نوظهور و بانک های مرکزی آسیایی است. چین با تخصیص قوی خود به طلا توجه همه را به خود جلب کرده است. به‌روزرسانی‌های شورای جهانی طلا در می ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که ذخیره رسمی طلای چین اکنون به حدود ۲۳۰۰ تن یا اندکی کمتر از ۵ درصد از کل ذخایر افزایش یافته است. این یک جهش حدود ۲۰ درصدی از ۱۹۰۰ تنی است که فقط دو سال پیش در سال ۲۰۲۲ داشت.

آخرین گزارش‌های خبری حاکی از آن است که بانک مرکزی چین، خرید طلا را در دو ماه گذشته به دلیل قیمت‌های بالاتر متوقف کرده است. با این حال، بانک مرکزی چین، گزارش‌های خرید طلا را با ارائه یک به‌روزرسانی در تاریخ بسیار دیرتر و چند ماه بعد، ارائه کرده بود.

بررسی اخیر شورای جهانی طلا از بانک‌های مرکزی جهانی به این نتیجه رسید که یکی از دلایل کلیدی بانک‌های مرکزی برای تخصیص بیشتر به طلا این است که به عنوان مصون از ریسک‌های تسویه دلار آمریکا و خطرات تحریم دیده می‌شود.

عامل سومی وجود دارد که انتظار می‌رود تقاضای طلا را در ماه‌های آینده افزایش دهد. با نرم‌شدن اخیر مسیر تورم ایالات‌متحده و تضعیف بازار کار ایالات‌متحده، اکنون اتفاق نظر وجود دارد که فدرال رزرو احتمالاً چرخه کاهش نرخ بهره خود را از سپتامبر آغاز خواهد کرد. به طور خاص، می‌توان انتظار داشت فدرال رزرو در هر یک از جلسات کمیته بازار آزاد فدرال در ماه سپتامبر و دسامبر، ۲۵ واحد کاهش دهد.

در بحبوحه نوسانات اخیر بازار جهانی، انتظارات بازار به سمت کاهش حتی بزرگتر نرخ از سوی فدرال رزرو افزایش یافته است. بازدهی بلندمدت خزانه داری با کاهش بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده از ۴.۵ درصد در سه ماهه دوم، به کمتر از ۴ درصد در ماه اگوست کاهش یافته است.

روند پیش بینی شده کاهش نرخ فدرال رزرو، همراه با کاهش نرخ بهره و کاهش بازده اوراق قرضه بلندمدت، محرک مثبت مهمی برای قیمت طلا خواهد بود. پیش از این، خریدهای نهادی در طلا و محصولات سرمایه‌گذاری مرتبط به دلیل سطح بالای نرخ‌های بهره، متوقف شده بود.

انگیزه اصلی تخصیص بلندمدت توسط سرمایه گذاران این است که طلا یک تنوع دهنده ریسک بسیار قوی و اثبات شده است. علیرغم نوسانات گسترده و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در اوایل ماه اگوست، قیمت طلا در حدود ۲۴۰۰ دلار در هر اونس ثابت ماند و اخیراً به ۲۵۰۰ دلار در هر اونس افزایش یافت.

با توجه به عوامل متعددی که تقاضا را افزایش می‌دهند، می‌توان انتظار داشت که طلا تا اواسط سال ۲۰۲۵ به ۲۷۰۰ دلار آمریکا برسد. در حالی که توجه به آینده زود است اما رسیدن طلا به ۳۰۰۰ دلار دور از دسترس نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ