رسوایی بزرگ انگلیس در بازداشت روزنامه‌نگارِ حامی فلسطین

اقتصاد ایران: "ریچارد مدهرست"، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای انگلیسی با پرس‌تی‌وی همکاری داشته به تازگی و پس از ورود به لندن و به زمین نشستن هواپیما در فرودگاه هیترو این شهر، با خشونت توسط نیروهای پلیس انگلیس و تحت قانون مبارزه با تروریسم این کشور بازداشت شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جهان غرب سال‌هاست که خود را به مثابه پیشگام و مدعی در حوزه شعارها و ارزش هایی نظیر احترام به حقوق بشر، آزادی و دموکراسی معرفی کرده و می‌کند. با این حال، در بزنگاه‌های مختلف، شاهد بوده‌ایم که این قبیل ادعاهای دور و دراز غربی‌ها با بن بست‌های جدی همراه شده و وجهه حقیقی آنها نزد افکار عمومی جهان رسوا و افشا شده است. در این راستا، به تازگی شاهد افشای یک پرده جدید در قالب معادله مذکور بوده‌ایم.
 
ماجرا از این قرار است که "ریچارد مدهرست"، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای انگلیسی که مدتی قبل به عنوان برنده جایزه بهترین ولاگ در بخش اصلی جشنواره رسانه‌ای صبح در کشورمان معرفی شد و پیشتر به عنوان مجری برنامه « The Communiqué with Richard Medhurst» با پرس‌تی‌وی همکاری داشته و اکنون نیز به عنوان کارشناس با این شبکه همکاری دارد، به تازگی و پس از ورود به لندن و به زمین نشستن هواپیما در فرودگاه هیترو این شهر، با خشونت توسط نیروهای پلیس انگلیس و تحت قانون مبارزه با تروریسم این کشور بازداشت شد.

ریچادر مدهرست در ویدئویی در شبکه اجتماعی یوتیوب، به طور کامل داستان دستگیری خود توسط نیروهای امنیتی انگلستان را توضیح داده و از بازداشت غیرانسانی و خشونت‌آمیز خود در فرودگاه به محض خروج از هواپیما و رفتارکردن با وی به مثابه یک تروریست و نه ژورنالیست خبر داده است.

ریچارد مدهرست تأکید کرده که نیروهای امنیتی انگلیسی به نحوی با وی رفتار و او را 24 ساعت بدون هرگونه دلیل بازداشت کردند که حتی به وی اجازه تماس با خانواده و نزدیکانش را هم داده نشد و به گفته وی؛ صرفا به دنبال تحقیر و ارعاب وی بونند. بازداشت ریچارد میدهرست به عنوانی ک روزنامه نگار و فعل رسانه‌ایِ حامی ملت فلسطین و مخالف با صهیونیست‌ها، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس نیز داشته و به طور خاص پایگاه خبری تایمز آو اسرائیل در گزارشی، این اتفاق را پوشش داده است.

در این راستا، در تحلیل رویداد مذکور توجه به سه نکته ضروری به نظر می‌رسد.  

اول اینکه به نظر می‌رسد مواضع ضدصهیونیستی ریچارد مدهرست که در بحبوحه جنگ غزه اوج گیری قابل‌توجهی داشته و به عنوان یک روزنامه نگار انگلیسی، نسبت به افشاگری در این رابطه پرداخته، لابی‌های صهیونیستی را که در انگلیس از نفوذ گسترده و قابل توجهی در سازوکارهای حکمرانی این کشور برخوردارند، بر این داشته تا علیه وی دست به یک اقدام جدی بزنند.

پیشتر در قالب گزارش‌ها و برنامه‌های مختلفِ رسانه‌ای نظیر برنامه "فلسطین محرمانه‌زدایی" شبکه پرس‌تی‌وی به این نکته اشاره شد که نفوذ لابی صهیونیستی در انگلیس به قدری جدی است که حتی این لابی برای برنامه درسی کوکان انگلیسی و القای یک دیدگاه مثبت نسبت به صهیونیست‌ها در این کشور، برنامه‌های خاصی را در دستور کار دارد. از این رو، دستگیری بی‌منطق و عاری از ملاحظات قانونی مدهرست به عنوان یک تروریست و نه ژورنالیست را می‌توان در ادامه کارزار قتل و کشتار بیش از 170 خبرنگار و روزنامه‌نگار فلسطینی و بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه ارزیابی کرد.

نکته دوم اینکه بانیان دستگیری ریچارد مدهرست سعی داشته‌اند تا با ترتیب دادن یک صحنه نمایش که در قالب آن ریچارد میدهرست، دو بار هم در فرودگاه و هم ایستگاه پلیس تحت بازجویی قرار گفته و کل وسایل کاری وی توقیف شده و البته که با فشار روحی و روانی جدی مواجه شده، به نوعی هزینه‌های سنگینِ حمایت از فلسطین و حمله به صهیونیست ها را مخصوصا در بحبوحه جنگ غزه، به یک فعال رسانه‌ای و در سطحی کلان به افراد شبیه به وی یادآوری کنند. رویکردی که هدف اصلی آن بازداشتن این افراد از پرداختن به واقعیت‌های جنگ غزه و کارزار ستم و نسل کشی صهیونیست‌هاست.

سوم اینکه دولت انگلیس و سازوکارهای حکمرانی در این کشور باید پاسخ دهند که چگونه دم از حقوق بشر و دموکراسی و آزادی بیان می‌زنند وقتی یک روزنامه‌نگار روشنگر در مورد جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه و محیط بین‌المللی را دستگیر می‌کنند و امکان آزادی بیان را از وی می‌گیرند، اما در برابر جنایات تکان‌دهنده صهیونیست‌ها که تاکنون منجر به شهادت بیش از 40 هزار فلسطینی در جنگ غزه شده و مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم جهان از منظر میزان کشتار غیرنظامیان را رقم زده، مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهند و بدتر از همه اینکه آمارهای رسمی حاکی از این هستند که انگلیس جزو چهار تامین‌کننده اصلی تسلیحات صهیونیست‌ها در بحبوحه کارزار قتل و جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه نیز است.

مسائل و معادلاتی که همه و همه این واقعیت را فریاد می‌زنند که میان مواضع اعلامی و واقعیت‌های میدانی دولت‌های غربی نظیر دولت انگلیس، فاصله از زمین تا آسمان است.


انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ