حتی روزانه یک نخ سیگار در دوران بارداری به کودک آسیب می رساند

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کشیدن فقط یک یا دو نخ سیگار روزانه قبل یا در طول بارداری سلامت نوزادان را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند اگر مادران روزانه یک یا دو نخ سیگار قبل از باردار شدن بکشند، ۱۶ درصد بیشتر احتمال دارد که بعد از زایمان دچار مشکلات سلامتی شوند.

نتایج نشان داد این نوزادان نیز ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان هستند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که این خطرات با میزان سیگار کشیدن یک زن افزایش می‌یابد و حتی اگر در طول دوران بارداری خود آن را ترک کند، همچنان بالا باقی می‌ماند.

به گفته محققان، این نتایج بر خلاف باور برخی از زنان است که می‌گویند سیگار کشیدن قبل از بارداری یا در طول سه ماه اول بارداری اشکالی ندارد، یا اینکه سیگار کشیدن سبک بعید است مضر باشد.

تیم تحقیق به سرپرستی دکتر «بو ژی»، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه شانگدون در چین، نتیجه گیری کرد: «هیچ دوره ایمن و هیچ سطح ایمن برای کشیدن سیگار در مدت کوتاهی قبل یا در طول بارداری وجود ندارد.»

محققان افزودند که پزشکان باید بر اثرات مضر سیگار کشیدن سبک قبل و در طول بارداری تاکید کنند.

به گفته محققان، سیگار کشیدن در دوران بارداری با خطر بیشتر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و رشد نکردن جنین در رحم همراه است.

با این حال، مشخص نیست که زمان یا شدت سیگار کشیدن یک زن چه تأثیری بر نوزاد تازه متولد شده، چه قبل و چه در طول بارداری دارد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ایالات متحده را در مورد بیش از ۱۲ میلیون مادری که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ زایمان کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹ درصد از مادران قبل از بارداری، ۷ درصد در سه ماهه اول، ۷ درصد در سه ماهه دوم و ۶ درصد در سه ماهه سوم سیگار می‌کشیدند.

تیم تحقیق سپس بررسی کرد که آیا نوزادان پس از زایمان نیاز به درمان برای مشکلات ریوی، عفونت‌های خونی، تشنج یا مشکلات عصبی جدی دارند یا خیر.

نتایج نشان می‌دهد که هرگونه سیگار کشیدن- قبل یا در طول بارداری- خطر ابتلاء به این مشکلات سلامتی بالقوه کُشنده را در نوزادان افزایش می‌دهد.

به طور کلی، سیگار کشیدن قبل از بارداری خطر ابتلاء به بیش از یک مشکل سلامت نوزاد را تا ۲۷ درصد افزایش می‌دهد، در حالی که سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر ابتلاء به مشکلات سلامت را در نوزاد ۳۱ تا ۳۲ درصد افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند حتی اگر مادری یک یا دو نخ سیگار در روز می‌کشد، خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در کودکش افزایش می‌یابد- و این خطر با میزان سیگار کشیدن مادر باردار افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال، اگر مادرشان روزانه ۲۰ نخ یا بیشتر سیگار می‌کشید، خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در نوزادان ۳۱ درصد و خطر نیاز به مراقبت‌های ویژه ۲۹ درصد بیشتر بود، در مقایسه با ۱۶ و ۱۳ درصد افزایش خطر برای یک یا دو نخ سیگار در روز.

ترک سیگار در اواسط بارداری نیز خطر مشکلات سلامتی نوزاد را از بین نمی‌برد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ