چرا گربه از در بسته متنفر است؟

اقتصاد ایران: گربه‌ ذاتا کنجکاو است میو کردن و پنجه‌زدن به در، تنها برخی از کارهای عجیب گربه‌ها پشت در است. اما شاید این تنها دلیل تنفر گربه از در بسته نباشد.

اگر تا به حال گربه‌ای را پشت در بسته دیده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که چقدر از این وضعیت آزرده‌خاطر هستند. گربه‌ها ممکن است دست خود را تا جایی که ممکن است زیر شکاف در فرو کنند، پنجه‌های خود را به در بکشند، میوهای بلند از سر ناراحتی سر بدهند و حتی به در حمله کنند. اما چرا به نظر می‌رسد که گربه‌ها اینقدر از درهای بسته متنفرند؟ متخصصان می‌گویند که تکامل و صاحبان حیوانات خانگی در این رفتار نقش دارند.

دکتر کارن سوئدا، رفتارشناس حیوانات به لایوساینس گفت آزردگی‌خاطر گربه‌ها از در بسته، تا حدی بدین دلیل است که گربه‌ها کنجکاو هستند و ترسِ از بقیه جا‌ماندن (FOMO) دارند. سوئدا افزود «این مسئله تا حدی به‌دلیل فومو است؛ مثل اینکه من نمی‌دانم آن طرف چه چیزی وجود دارد و می‌خواهم بروم تا بفهمم چه خبر است.»

گربه‌ها کنجکاو هستند و ترس از بقیه جا‌ماندن (FOMO) دارند

گربه‌ها به‌طور طبیعی موجوداتی کنجکاو هستند و دوست دارند همه‌چیزهایی را که در قلمروشان اتفاق می‌افتد، از جمله خانه‌ی صاحبشان، زیر نظر داشته باشند. این کنترل‌گری به زنده‌ماندنشان در طبیعت کمک می‌کند، اما می‌تواند باعث رفتارهایی مانند حمله به در شود که ممکن است عجیب‌و‌غریب به نظر برسد.

اینگرید جانسون، مشاور رفتار گربه، می‌گوید: «گربه‌ها دوست دارند دسترسی به فضاها و نیازهای اساسی حیاتی و قلمرو را کنترل کنند.» جانسون معتقد است این رفتار خاص گربه به‌منظور شرور بودنش نیست. گربه‌ها گونه‌ای هستند که هم شکارچی هستند و هم شکار؛ پس آن‌ها هم باید دست به شکار بزنند و هم باید در محیط خود احساس امنیت داشته باشند.

جین ارلیش، رفتارشناس گربه، اعتقاد دارد یک در بسته، شامل همه چیزهایی است که گربه‌ها از آن وحشت دارند: آن‌ها از نداشتن انتخاب، از کنترل‌نکردن و از تغییر نفرت دارند. او گفت هرچند گربه‌ها لزوما نمی‌خواهند در هر اتفاقی که پشت در رخ می‌دهد دخالت کنند، می‌خواهند بدانند چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است.

گربه‌ها همچنین از توجه صاحبان خود لذت می‌برند که در بسته مانع آن می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ که در مجله‌ی فرآیندهای رفتاری منتشر شد، نشان داد که بیشتر گربه‌ها تعامل انسانی را به سایر محرک‌ها از جمله غذا و اسباب‌بازی ترجیح می‌دهند.

جانسون گفت گربه‌ها همچنین نمی‌دانند که یک در بسته، موقتی است. جانسون گفت: «گربه‌ها فقط می‌دانند محلی که قبلاً به آن دسترسی داشتند، جایی که احساس امنیت می‌کنند، یا دوست دارند بخوابند، چرت بزنند، بخورند یا چیزی که شما دارید، اکنون ناگهان از‌بین‌رفته است. وقتی ما چیزهایی را برای گربه‌هایمان کنترل می‌کنیم، به آن‌ها استرس وارد می‌کنیم.»

جانسون گفت برای کمک به کاهش اضطراب حیوانات خانگی، صاحبان گربه باید در مناطقی از خانه که گربه‌ها به آن دسترسی دارند، ثبات داشته باشند. بنابراین مثلا اگر نمی‌خواهید گربه‌ی شما در اتاق غذاخوری بیاید، فقط زمانی که مهمان دارید اجازه‌ی دسترسی به آنجا را از گربه نگیرید؛ شما کلا نباید بگذارید که گربه‌تان وارد اتاق غذاخوری شود.

بااینکه گربه‌ها اغلب رفتارهای توجه‌طلبانه را در اطراف درهای بسته از خود نشان می‌دهند، گاهی‌اوقات ممکن است واقعا مشکلی داشته باشند. سوئدا گفت، رفتارهایی مانند میوکردن دیوانه‌وار، گوش‌های صاف و هیس‌کردن نشان می‌دهد که گربه واقعاً ناراحت است. او توصیه کرد که اگر صاحبان حیوانات خانگی در مورد رفتار گربه خود نگرانی دارند، باید به دامپزشک مراجعه کنند تا هرگونه مشکل سلامتی را بفهمند و حل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ