هر سال شاهد افزایش زائران اربعین حسینی در مرز خسروی هستیم

اقتصاد ایران: زنجان-مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هر سال شاهد افزایش زائران اربعین حسینی در مرز خسروی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی، شامگاه دوشنبه در جریان بازدید از موکب شهدای کربلا اداره اوقاف زنجان در مرز خسروی المنذریه عراق با بیان اینکه اوقاف زنجان جزو اولین استان‌هایی بود که در زمینه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی، حضور فعالانه خود را اعلام کرد، افزود: اوقاف زنجان در سال ۹۶ و در شهر سامرا همراه با حسینیه اعظم زنجان حضوری بسیار پررنگ داشت و یکی از دو موکبی بود که از طرف اوقاف در شهر سامرا حضور داشت.

وی تصریح کرد: این موکب تا زمانی که در این شهر حضور داشت، خدمات بسیار فاخر ارائه کرد، به طوری که واحد نانوایی که از استان زنجان در این مکان مستقر شده بود، نان بسیاری از مواکب اطراف را تأمین و طبق شواهد، این واحد نانوایی به صورت شبانه‌روزی اقدام به پخت نان می‌کرد.

این مسؤول با یادآوری اینکه امسال نیز شاهد اسکان، پذیرایی و برگزاری مراسم فرهنگی از سوی این مواکب هستیم، اظهار کرد: معتقدیم این نوع ارائه خدمات کار بسیار سختی است و حضور ۳۶۰ موکب از اوقاف سراسر کشور در محورهای مواصلاتی عراق، خود حاکی از یک برنامه‌ریزی گسترده برای ارائه خدمات به زائران است.

وی با اشاره به اینکه هر زائری که به این نقطه از مسیر که موکب اوقاف مستقر شده است، می‌رسد، بی‌تردید به خاطر طی کردن مسیر طولانی، گرسنه و تشنه است، ادامه داد: بنابراین این زائر هم نیاز به مکانی برای استراحت دارد و هم به لحاظ غذایی باید پذیرایی شود.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: طبق آمار، تعداد مواکب در مرز خسروی نسبت به مهران کمتر است، به همین خاطر بار ارائه این خدمات بر دوش مواکب مستقر در این مسیر به ویژه موکب اداره اوقاف زنجان است، به همین خاطر معتقدیم تا به امروز خدمت‌رسانی شایسته‌ای از سوی این موکب به زائران اربعین حسینی انجام شده است.

موسوی متقی تصریح کرد: هر سال شاهد افزایش زائران اربعین حسینی در مرز خسروی هستیم و افزایش زائر نشان‌دهنده اقبال زائران به این مسیر است که باعث می‌شود زائران به دلیل دریافت خدمات ارزنده، سال بعد نیز همین مسیر را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه امانت‌دار وقف است و ۳۵ درصد منابع موقوفه کل کشور از جمله روضه‌خوانی، عزاداری، تعزیه‌خوانی و اطعام به عزداران امام حسین (ع) در رابطه سالار شهیدان بوده و از محل همین موقوفات است، خاطرنشان کرد: بخشی از این موقوفات مختص مکان و زمان بوده و نمی‌توان آن را غیر از آنچه که واقف خواسته است، هزینه کرد اما بخشی از موقوفات نیز بلاقید زمان و مکان هستند و می‌توان آن را برای عزای سیدالشهدا (ع) در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی استفاده کرد.

این مسؤول با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه باید منابع موقوفات خود را به نحو احسن اجرایی کرده و اعتماد عمومی مردم نیز باید به نهاد وقف بالاتر رود، عنوان کرد: بی‌تردید مسیر پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای انجام این امور است، بنابراین سازمان اوقاف و امور خیریه علاوه بر اینکه امانت‌دار وقف است، امانت‌داری بقا متبرکه را نیز بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه در مسئله ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی باید اولویت‌بندی کنیم، افزود: طبق برآوردها، بحث غذا در کربلا اشباع شده است، بنابراین دیگر نباید به این موضوع ورود پیدا کرد؛ چرا که اولویت بعدی مسئله اسکان است که خوشبختانه امسال شاهد سه برابر شدن موضوع اسکان نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امسال سازمان اوقاف و امور خیریه ۳۶۰ موکب داشت که ۵۷ موکب در کشور عراق مستقر بود و خدمات اسکان، فرهنگی و درمانی را به زائران ارائه داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ