تلویزیون صدای مستندسازان شهرستانی و استعدادهای جوان بشود

اقتصاد ایران: حامد شکیبانیا گفت: توجه تلویزیون به استعدادهای دور از مرکز که صدایشان به اندازه هنرمندان شهرهای بزرگ بلند نیست، اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد شکیبانیا تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند، مجموعه مستند «ترنج» را به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند ارسال کرده و متقاضی حضور در این رویداد است. 

او ضمن معرفی سوژه این مجموعه مستند گفت: مجموعه مستند 14 قسمتی «ترنج» درباره فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران است و تولید آن از سال 1397 تا 1401 به طول انجامید. علت طولانی شدن تولید، گستردگی جغرافیایی موضوعات و نیز دو سال درگیری با کرونا و تعطیل شدن کارها بود. اما با پخش آن بازخورد خوبی از مخاطب گرفتیم و چون تاکنون این مجموعه در جشنواره شرکت داده نشده تصمیم گرفتیم که متقاضی حضور در جشنواره باشیم.

این کارگردان و مستندساز با اشاره به ظرفیت‌های جشنواره تلویزیونی مستند گفت: هر ساله تعداد زیادی فیلم مستند در کشور ساخته می‌شود. بسیاری از این مستندها به سفارش شبکه‌های مختلف تلویزیون هستند، اما تعداد زیادی فیلم مستند هم با بودجه شخصی مستندسازان و یا به سفارش جاهایی غیر از تلویزیون تولید می‌شود. با توجه به اینکه ظرفیت جشنواره‌ها، چه در تعداد مستندهایی که می‌پذیرند و چه در تعداد نمایش‌ها و صندلی‌هایی که اختصاص می‌دهند، بسیار محدود است، جشنواره تلویزیونی مستند سیما امکان بی‌نظیری است؛ چرا که تعداد قابل توجهی فیلم و مجموعه مستند از شبکه مستند را روی آنتن می‌برد و در معرض تماشای مخاطبین این شبکه قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که این جشنواره را از سایر جشنواره‌های دیگر متمایز می‌کند امکان داوری مجموعه‌های مستند است که عموما راهی به جشنواره‌ها و امکان داوری برای آنها وجود ندارد.
 
شکیبانیا با اشاره این که تلویزیون خانه مستند است، گفت: دلیل این سخن این است که مخاطبان فیلم مستند در همه جای جهان، این آثار را در تلویزیون‌ها می‌بینند و درصد بسیار اندکی از مخاطبین این آثار در جشنواره‌ها و اکران‌های عمومی فیلم مستند تماشا می‌کنند. جشنواره تلویزیونی مستند، رویدادی است که در کنار داوری آثار توسط هیات‌های داوری برگزیده شده، آثار برگزیده را از طریق شبکه مستند به نمایش در می‌آورد و مخاطبین نیز در داوری و انتخاب آثار برگزیده نقش دارند. این امکان بی‌نظیری است. 

وی تاکید کرد: اما این که تلویزیون خانه مستند است، باید ناظر به این باید باشد که مستندسازان حرفه‌ای و سرشناس کشور باید در آن جایی داشته باشند و بیشتر آثارشان را آنجا تولید کنند. امری که فاصله زیادی تا تحقق آن داریم و مستندهای تلویزیون در بسیاری موارد سبک انگاشته می‌شود و با نگاهی غیر حرفه‌ای و غیر جذاب تولید می‌شوند و به جای این که پاسخگوی همه نیازهای مخاطب خود باشد اغلب پاسخگوی مناسبت‌ها، نیازهای تبلیغاتی و گزارش‌های مدیریتی است. 

تهیه‌کننده مجموعه مستند «ترنج» حضور مستندسازان شهرستانی در جشنواره تلویزیونی را اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره تلویزیونی مستند، توجه به استعدادهای خارج از مرکز و توجه به آثار تولید شده در همه جای کشور است. این موضوع در دوره جدید مدیریتی سازمان و همسو با سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم رونق بیشتری نیز گرفت؛ بدون شک توجه به استعدادهای دور از مرکز که صدایشان به اندازه هنرمندان شهرهای بزرگ و برخوردار بلند نیست، مهم است و از سویی دیگر، رقابت آنان با پیشکسوتان این عرصه رشد دهنده خواهد بود. جشنواره تلویزیونی مستند یکی از فرصت‌هایی است که برای رسیدن به این منظور می‌توان از آن بهره برد.

او حضور مستند در تلویزیون را کمرنگ دانست و گفت: متاسفانه به جز در شبکه مستند که به هر حال ظرفیت محدودی برای تولید و پخش دارد، در سایر شبکه‌ها نگاه تخصصی و تجربه حرفه‌ای در طرح و برنامه‌ها یا گروه‌های برنامه‌سازی به مستند وجود ندارد و مستندسازی را اگرچه موضوعی مهم و تعیین کننده می‌دانند اما در عمل امری ساده و دم دستی با بودجه‌های ناکافی و در باکس‌های پخش نه چندان جذاب در نظر می‌گیرند. بسیاری از مدیران گروه‌هایی که متولی مستندسازی در سیما هستند افراد ناشناسی برای جامعه مستندساز هستند و سیاست‌های مستندسازی سازمان برای مستندسازان روشن نیست تا در آن مشارکت کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ