کدام پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها در حملات حزب‌الله منهدم شد؟

اقتصاد ایران: حزب‌الله لبنان از آغاز عملیات طوفان الاقصی تعداد قابل توجهی از پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، تنش نظامی بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی و حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه آغاز شده و بعد از ترور فواد شکر از رهبران و فرماندهان نظامی حزب الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی در روز ۳۰ جولای گذشته وارد فاز جدیدی شده است.

در این مدت حملات متعددی از سوی حزب الله لبنان علیه مواضع صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته که مجموعه‌ای از اهداف و پایگاه‌های نظامی، امنیتی و جاسوسی جزو کانون‌های اصلی این حملات بوده است. مهم‌ترین پایگاه‌ها و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که مورد حملات حزب الله لبنان قرار گرفته، شامل موارد زیر است:

پایگاه میرون

پایگاه میرون رژیم صهیونیستی در فاصله هشت و نیم کیلومتری مرزهای لبنان قرار دارد. مأموریت اصلی این پایگاه نظارت هوایی است و منطقه‌ای متشکل از مرزهای سوریه و لبنان و ترکیه و شمال شرقی دریای مدیترانه را تحت پوشش نظارتی خود قرار داده است.

کدام پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها در حملات حزب‌الله منهدم شد؟

حزب‌الله لبنان برای اولین بار در ژانویه گذشته و در واکنش به ترور صالح العاروری نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین این پایگاه را با موشک‌های گراد و کورنت هدف قرار داد. رسانه‌های وابسته به حزب الله لبنان اعلام کردند که این پایگاه و سیستم‌های نظارتی و راداری آن در حمله مذکور مورد اصابت مستقیم قرار گرفته است.

حزب الله سه بار دیگر در ماه‌های مارس و آوریل و آگوست ۲۰۲۴ با استفاده از مجموعه متنوعی از موشک‌ها از جمله موشک‌های فلق و الماس ۳ این پایگاه و زیرساخت‌های موجود در آن را هدف حمله قرار داده است.

پایگاه عین زیتیم

پایگاه نظامی عین زیتیم در شمال سرزمین‌های اشغالی و در نزدیکی شهر صفد قرار گرفته و مرکز فرماندهی لشکر شمالی ارتش رژیم صهیونیستی و تیپ پیاده سوم وابسته به لشکر ۹۱ ارتش به شمار می‌رود.

نیروهای حزب الله لبنان در روز ۲۲ آوریل گذشته با ده‌ها موشک کاتیوشا این پایگاه را هدف قرار دادند. این عملیات حزب الله در واکنش به تجاوزهای اشغالگران صهیونیست علیه روستاهای جنوبی لبنان و کشتار غیرنظامیان لبنانی صورت گرفت.

فرماندهی لشکر شمالی در این پایگاه نیز در روز ۲۴ آگوست گذشته مورد حمله قرار گرفت که گزارش‌های میدانی از اصابت مستقیم خمپاره‌ها و راکت‌های حزب الله به این مرکز خبر می‌دهد.

پایگاه یردن

پایگاه نظامی یردن در مرکز بلندی‌های جولان اشغالی قرار دارد. فاصله این مرکز از مرزهای لبنان ۱۷ و نیم کیلومتر است و فرماندهی نیروهای نظامی یگان «هبشان ۲۱۰» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی در این مرکز قرار دارد. انبارهای ذخیره و لوجستیک این نیروها و همچنین نیروهای توپخانه این یگان نیز در این پایگاه مستقر است.

حمله به یگان جنگی در این مرکز در روز دوم ژوئن و با مجموعه‌ای از پهپادهای حزب الله لبنان گرفت که در نتیجه این حمله رادار سامانه گنبد آهنین این مرکز منهدم شد و تعدادی از نظامیان رژیم صهیونیستی کشته و زخمی شدند.

پادگان راموت نفتالی

پادگان نظامی راموت نفتالی در شمال سرزمین‌های اشغالی و در نزدیکی مرزهای لبنان قرار دارد. حزب الله لبنان در روز ۵ ژوئن ۲۰۲۴ این مرکز را با موشک‌های رهگیر هدف قرار داده و سکوی گنبد آهنین مستقر در آن را منهدم کرد. این پادگان در تاریخ ۲۱ آگوست هدف حملات خمپاره‌ای مقاومت قرار گرفته است.

پایگاه ایلانیا

پایگاه نظامی ایلانیا در سرزمین‌های اشغالی و غرب شهر طبریا واقع شده و تیپ ذخیره ۱۴۶ ارتش رژیم صهیونیستی در آن مستقر است. این پایگاه همچنین محل استقرار بالون جاسوسی اسکای دیو بوده و مرکز فرماندهی و کنترل این بالن نیز در همین مکان واقع شده بود. این پایگاه در فاصله ۳۲ و نیم کیلومتری مرزهای لبنان قرار دارد.

حزب الله لبنان در روز ۱۷ می ۲۰۲۴ تصاویری ویدئویی از رصد و هدف قرار دادن این بالن جاسوسی با ۲ پهپاد انتحاری منتشر کرد که باعث از کار افتادن این بالن جاسوسی شد.

سه روز پیش از آن نیز حزب الله لبنان حمله پهپادی دیگری به این مرکز انجام داده بود. در این حمله بخشی از سامانه‌های راداری و نظارتی نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شد.

پایگاه کیلع

پایگاه نظامی کیلع در فاصله ۱۵ کیلومتری مرزهای لبنان و در جولان اشغالی واقع شده است. این پایگاه در روز ۹ فوریه ۲۰۲۴ هدف حملات گسترده خمپاره‌ای حزب الله لبنان واقع شد. در روز ۱۲ مارس نیز مقر فرماندهی نیروهای هوایی و موشکی مستقر در این پایگاه مورد حمله قرار گرفت. این پایگاه برای اولین بار در آگوست ۲۰۲۴ مورد حمله نظامی قرار گرفته بود. بعد از آن نیز در می ۲۰۲۴ با ۶۰ موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گرفت.

حزب الله لبنان در مرحله اول واکنش خود به ترور شهید فواد شکر پادگان‌های کیلع و یواف و پایگاه نفح در جولان اشغالی را مورد حمله قرار داد.

پادگان یوآف

پادگان نظامی یوآف در جولان اشغالی واقع شده و برای دفاع هوایی و موشکی از سرزمین‌های اشغالی کارآیی دارد. این پایگاه برای اولین بار در ۷ آوریل سال ۲۰۲۴ هدف حمله حزب الله لبنان قرار گرفت. در روز ۳۰ جولای نیز حزب الله لبنان حملاتی را علیه این پایگاه نظامی انجام داد.

پایگاه نفح

این پایگاه نظامی نیز در عمق جولان اشغالی و در فاصله ۱۹ کیلومتری مرزهای لبنان واقع شده است. این پایگاه مرکز استقرار یگان منطقه‌ای جولان موسوم به ۲۱۰ است و اردوگاه نظامی عوز و مقر فرماندهی یگان زرهی ۷۷ و فرماندهی توپخانه‌ای ۲۰۹ نیز در این مرکز قرار دارد.

مرکز ارتباطات فرماندهی و تاکتیکی «آفیک رهاف» و «ایتاکس» نیز در این پایگاه مستقر است.

حزب الله در روز ۲۸ فوریه با بیش از ۶۰ موشک کاتیوشا به این پایگاه حمله کرد. در روز ۲۰ آگوست نیز مقر فرماندهی تیپ جولان ۲۱۰ در این پایگاه نظامی هدف اصابت دها موشک حزب الله قرار گرفت.

پایگاه برانیت

این پایگاه ۱۰۵ کیلومتر مساحت دارد و مقر فرماندهی لشکر ۹۱ موسوم به لشکر الجلیل به شمار می‌رود که مسئولیت حفاظت از مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی را بر عهده دارند. این لشکر متشکل از دو تیپ ۳۰۰ و ۷۶۹ است. پایگاه مذکور محل استقرار تعداد دیگری از تیپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی از جمله تیپ توپخانه و تیپ پیاده نظام و زرهی و تیپ جمع آوری اطلاعات به شمار می‌رود.

کدام پایگاه‌های نظامی صهیونیست‌ها در حملات حزب‌الله منهدم شد؟

حزب الله لبنان در روز ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ این پایگاه را با چهار موشک برکان مورد اصابت قرار داد. در روز ۲۹ ژانویه نیز بار دیگر با همین موشک‌های سنگین به پادگان مذکور حمله شد. رادیو رژیم صهیونیستی اذعان کرد که در این حمله دو نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند. تجمع نظامیان مستقر در این پایگاه در روز ۱۸ می مورد حمله حزب الله لبنان قرار گرفت و بنابر اعلام حزب الله این حمله با اصابت مستقیم همراه بود. در ۱۵ جولای نیز این پایگاه هدف حمله نظامی حزب الله لبنان قرار گرفته است.

پایگاه صنوبر

پایگاه لجستیک صنوبر وابسته به فرماندهی منطقه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی واقع شده و در ۱۸ کیلومتری لبنان قرار دارد. این پایگاه مرکز مهمات توپخانه‌ای وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی بوده و نیروهای پیاده ارتش نیز در این پایگاه آموزش‌های خود را پشت سر می‌گذرانند. سامانه‌های گنبد آهنین سکوهای ویژه‌ای را برای حفاظت از این پایگاه مستقر کرده بودند، اما حزب الله لبنان در روز ۱۷ می با ۵۰ موشک کاتیوشا به این منطقه حمله کردند. در روز ۲۱ آگوست نیز حملات مشابهی علیه این پایگاه نظامی انجام شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ