تداوم سیاست تحریمی آمریکا علیه ترکیه

اقتصاد ایران: چند روز پیش سفیر آمریکا در آنکارا، بر ضرورت توسعه روابط تاکید کرد، اما اعلام تازه‌ترین لیست تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه چیز دیگری می‌گوید و قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۱۶ نیز هنوز اجرایی نشده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رصد و پیگیری سختگیرانه وزارت خزانه داری آمریکا درباره نقش شرکت‌ها و موسسات مالی و صنعتی ترکیه در نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، همچنان ادامه دارد. با آن که ترکیه به خاطر عضویت در ناتو، همواره خود را دوست استراتژیک و متفق آمریکا می‌بیند، اما شواهد نشان دهنده این است که آمریکا اعتماد چندانی به ترکیه ندارد و سوء ظن بالایی در مورد چند و چون روابط آنکارا – مسکو دارد.

چند روز پیش سفیر آمریکا در آنکارا، بر ضرورت توسعه روابط تاکید کرد، اما اعلام تازه‌ترین لیست تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه چیز دیگری می‌گوید و قرارداد فروش جنگنده های اف 16 نیز هنوز اجرا نشده است.

کشور ترکیه ,

قرار است به زودی، ماموریت جف فلیک سفیر آمریکا در ترکیه به پایان برسد و جای خود را به دیپلماتی دیگر بدهد. اما پیداست که او قبل از ترک آنکارا، به دنبال دلجویی از مقامات ترکیه بوده و توصیه‌هایی در مورد آینده روابط آنکارا – واشنگتن دارد.

فیلک در مصاحبه با پولیتیکو با افتخار اعلام کرده بود که به منظور جوش دادن معامله ترکیه و آمریکا چندین سفر با هواپیما و کشتی انجام داده و موفق شده تا رضایت اردوغان را برای عضویت سوئد در ناتو به دست آورد و در مقابل، اعضای کنگره را نیز راضی کرده تا به آنکارا اف 16 بفروشند.

فیلک همچنین بر نکاتی تاکید کرد که به شکل گسترده مورد توجه و استقبال رسانه‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه قرار گرفت: «ما پس از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی، خیلی دیر از ترکیه حمایت کردیم و این اشتباه بود. قبل از این که اوباما با اردوغان تماس بگیرد، پوتین این کار را انجام داد و اثر منفی این رفتار هنوز هم به قوت خود باقیست. ترکیه یک شریک ضروری است. وقتی جهان در صلح است، ترکیه با جغرافیای خود در موقعیت مهمی قرار دارد».

فلیک به سفیر بعدی و مقامات وزرات امور خارجه کشورش توصیه کرده رابطه با ترکیه را توسعه دهند. چرا که به زعم او «ترکیه برای آمریکا یک متحد ضروری و یک قدرت منطقه‌ای در حال رشد است که دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد».

الفاظ و عبارات تحسین‌آمیز سفیر آمریکا در مورد نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ترکیه، با استقبال رسانه‌های نزدیک به دولت اردوغان روبرو شد، اما گزارش جدید لیست تحریم‌های آمریکا نشان داد که تجار و شرکت‌های ترکیه‌ای طرف قرارداد با روسیه، باز هم با پتک تحریم روبرو شده‌اند.

آمریکا و تحریم چند شرکت ترکیه‌ای دیگر

وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی اعلام کرده که با وجود هشدارهای مکرر، هنوز هم چند شرکت و تاجر ترکیه‌ای با روسیه همکاری می‌کنند و آنان ترتیبات و صورت بندی مالی خاصی برای دور زدن تحریم‌ها و رساندن پول به روسیه ایجاد کرده‌اند. در فهرست تحریم‌ها که شامل افراد و سازمان‌های مختلف از چین، روسیه، اروپا و خاورمیانه است، یک فرد دارای تابعیت ترکیه و نام چند شرکت این کشور نیز دیده می‌شود.

والی آدیمو معاون وزیر دارایی که قبلاً دو بار به استانبول و آنکارا سفر کرده از این موضوع خبر داده که شرکت‌های ترکیه، به نقض تحریم‌ها کمک کرده‌اند و به اصول مهمی همچون عدم ارتباط با موسسات بانکی روسیه، محدود کردن بخش استراتژیک فلزات و معادن روسیه پایبند نبوده‌اند. 107 شرکت و موسسه مالی از چین، سوئیس، ترکیه و امارات متحده عربی در این لیست قرار گرفته‌اند.

کشور ترکیه ,

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که دو راه مرسوم برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر روسیه وجود دارد: الف) تامین تجهیزات و ادوات حساس با کاربرد دوگانه برای روسیه از طریق فعالیت پیچیده شبکه‌های فراملیتی. ب) کمک به انتقال غیرمستقیم پول به تجار بزرگ روسیه که نام آنها در لیست تحریم است اما تجار دیگر در قبال دریافت کمیسیون، به جای آنها فرایند تحویل کالا و پول را انجام می‌دهند و گاهی هم دست به پولشویی می‌زنند. گفته می‌شود که افراد و شرکت‌هایی از ترکیه در هر دو حوزه فعالیت کرده‌اند.

شبکه تامین تجهیزات نظامی

اولین نفر از افراد و سازمان‌هایی که در بیانیه وزارت دارایی آمریکا به نام او اشاره شده، شهروند ایتالیایی جولیو اسفولیتی است که با ترکیه ارتباط مالی دارد و بخشی از یک شبکه تدارکاتی و تسهیلگری را با طرف ترکی اداره می‌کند و برای خرید بیش از 150 میلیون دلار تجهیزات نظامی، مهمات و تسلیحات نظامی برای ارتش روسیه، از یک واسطه ترک و چند تامین‌کننده کمک گرفته است.

همچنین نام یک شهروند ترکیه که در حوزه تجارت دریایی و صنایع دفاعی فعال است، در لیست تحریم‌های آمریکا به چشم می‌خورد.

او خیری طاهربیگ اوغلو، رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی صنعت دفاع و تجارت طاها است. این شرکت نزدیک به سازمان صنایع دفاعی ترکیه، در واقع یک شرکت تولید مهمات، تسلیحات و تجهیزات نظامی است که بارها برای روسیه نیز فعالیت کرده است.

طبق اطلاعات وب سایت طاها دیفنس، این شرکت واقع در منطقه آتاشهیر استانبول، در سال 2017 تاسیس شد و در پروژه‌های بسیاری در موضوعات نظامی، تولید مهمات، تولید سلاح‌های سبک و سنگین، توسعه فناوری نظامی، تامین قطعات یدکی خودروهای نظامی و انرژی در محدوده سرمایه گذاری مشترک شرکت دارد.

کشور ترکیه ,

آمریکا همچنین اعلام کرد که شرکت پرومتخ مستقر در روسیه که در گذشته نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده شده بود، با ایجاد شبکه ای از طریق شرکت‌هایی در ترکیه، فرانسه و هنگ‌کنگ، کالاهای دارای فناوری بالا را برای شرکت‌های تابعه پرومتخ ارسال کرده است.

همچنین به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، شرکت Enutek ترکیه صدها فناوری از جمله فناوری‌های مورد استفاده دوگانه مانند مدارهای مجتمع الکترونیکی و خازن‌های سرامیکی را به برخی از شرکت‌های تابعه Promtekh ارسال کرده است است. Enutek واقع در بایرامپاشا استانبول، در زمینه فرآوری آلیاژهای فوق العاده، تیتانیوم، Inconel-718، RN88، RN41، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و برخی مواد دیگر تجربه دارد.

شرکت دیگری که به شرکت‌های تابعه Promtekh از ترکیه کالا می‌فروشد، Confienza Gıda است که بیش از 200 محموله را به یکی از شرکت‌های روسیه فروخته که شامل فناوری‌های با کاربرد دوگانه با اولویت بالا است.

محصولات این شرکت شامل «تجهیزات صنعتی، تجهیزات تصفیه آب و تجهیزات الکتریکی» است. یک شرکت ترک دیگر که به شکل مخفی به نام Whitestone در منطقه آلانیا در استان آنتالیا فعال است برخی کالاهای مورد نیاز صنایع اپتیک و ادوات پردازش اطلاعاتی را در اختیار روسیه گذاشته و تحریم شده است.

کشور ترکیه ,

شرکت صنعت و تجارت پنوماتیک هیدروپارک که در این لیست قرار دارد، تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک و همچنین تامین ماشین‌آلات و مراکز ماشین‌کاری با کنترل عددی را به کاربران نهایی در روسیه می‌فروشد. این شرکت بیش از 800 هزار دلار برای خریداران در روسیه ارسال کرده که این رقم بالاتر از درآمد سالانه گزارش شده شرکت است.

یک شرکت دیگر مستقر در ترکیه به نام Feva نیز ماشین‌آلات کنترل عددی را برای خریداران در روسیه عرضه می‌کند. این شرکت بیش از 500 محموله از جمله تجهیزات تولیدی را به روسیه ارسال کرده است. تاکنون در مجموع 8 شرکت بزرگ تولید صنایع دفاعی و فن آوری ارتباطی ترکیه، به بهانه صادرات کالا و ارائه خدمات به روسیه، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

همه اینها در حالی است که هنوز مشخص نیست آیا در شرایطی که دو ماه و نیم به برگزاری انتخابات آمریکا باقی مانده، این کشور حاضر است محموله جنگنده اف 16 را به ترکیه تحویل دهد یا نه. ولی شواهد نشان دهنده این است که تیم اردوغان، آرزومند پیروزی دونالد ترامپ است و آینده روابط ترکیه – آمریکا را در صورت پیروزی ترامپ، بهتر و مطلوب تر می بیند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ