معاون استاندار اصفهان:

مسکن دلیل عمده تورم بالا در اصفهان است

اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان در شاخص نرخ تورم ماهیانه در میان ۳۱ استان کشور در رتبه ۸ قرار دارد و مسکن عمده ترین دلیل تورم بالا در استان است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  امید شریفی بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران به خبر منتشر شده مبنی بر رتبه اول استان در شاخص تورم سالیانه در مردادماه، گفت: مقایسه سالیانه تورم در فصول و ماه‌های متفاوت از طریق مراجع رسمی بین استان هاصورت می‌گیرد که بر این مبنا، نتایج متفاوتی را در همین مقاطع متفاوت شاهد هستیم.

وی تصریح کرد؛ آنچه که بطور مستند قابل ارائه است آن است که روند فعلی تورم در سنوات اخیر، با همین شیب و با اختلاف چند دهم درصد بین استان‌ها برقرار و این رتبه‌ها هر ماهه میان استان‌ها در حال جابجا شدن است که بطور نمونه تفاوت تورم چند دهم درصدی میان استان اصفهان و استان با رتبه دوم را شاهد هستیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه میانگین نرخ کاهش تورم سالیانه در کشور منتهی به مردادماه سال جاری نسبت به یکسال منتهی به ماه قبل (تیرماه) حدود ۰/۷ است، تصریح کرد: این درحالی است که این نرخ کاهش تورم در اصفهان ۱/۱ درصد بوده و بدین لحاظ، کاهش نرخ تورم استان، فراتر از کاهش میانگین کشوری بوده است.

شریفی اضافه کرد: بر مبنای داده‌های مذکور تورم سالیانه و همچنین ماهیانه استان اصفهان در سال‌های اخیر مستمرا کاهشی بوده و در شاخص تورم ماهیانه، علیرغم بزرگ بودن سبد اقتصاد استان و اینکه اصفهان صنعتی ترین استان در میان ۳۱ استان کشور است، در شاخص تورم ماهیانه، در رتبه ۸ قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد کارگروهی ویژه تحت عنوان "رصد خانه و کارگروه ویژه کنترل تورم استان" متشکل از بخش‌های اجرایی مربوطه و مراکز علمی و دانشگاهی بیان کرد: این کارگروه در طول یکسال گذشته آسیب شناسی علمی در خصوص عوامل مؤثر بر شاخص تورم در استان را به انجام رسانده که اقدامات عملیاتی متناظر آنها تعریف و در دست پیگیری است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اضافه کرد: ماحصل این بررسی‌ها آنست که عمده دلیل نرخ تورم استان اصفهان موضوع مسکن و پس از آن موضوعاتی همچون اقلام پروتئینی، نرخ هتل و رستوران‌ها، خدمات حوزه حمل و نقل و حوزه بهداشت و درمان است.

شریفی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن، کارگروه ویژه ای تحت عنوان کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در حوزه مسکن و شهرسازی و با مدیریت عالی حوزه عمرانی استانداری اصفهان تشکیل شده است و با همکاری نهادهای نظارتی، تعزیراتی، اصناف و اداره کل راه و شهرسازی موضوع کنترل و ساماندهی اجاره بها پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد باتوجه به این که چالش اصلی نهضت ملی مسکن اصفهان تأمین زمین بود، با بررسی این موضوع در شورای مسکن استان و تصویب الحاق یک زمین ۸۵۰ هکتاری به اصفهان در شورای برنامه‌ریزی استان، این مصوبه هم اینک در صف تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: در بخش‌های دیگر مرتبط با شاخص‌های تورم استان مانند اقلام پروتئینی، حوزه بهداشت و درمان و … نیز اقدامات مؤثری شکل گرفته که با اقدامات زیرساختی در حوزه مسکن، امید می‌رود طی ماه‌های آتی شاهد کاهش چشمگیر نرخ تورم در استان اصفهان باشیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ