۱۰ بنای تاریخی استان البرز در حال مرمت است

اقتصاد ایران: کرج- معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از مرمت و بازسازی ۱۰ بنای تاریخی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مهدی ارباب نیا در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی این استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ اظهار کرد: ۱۸ طرح اجرایی در ۱۰ بنای تاریخی استان انجام شده و در حال اجرا است.

وی افزود: این برنامه‌ها را شامل پل تاریخی کرج، کاخ سلیمانیه، کاخ مروارید، امامزاده هارون (ع)، امامزاده زید و رحمان (ع)، محوطه ازبکی، کاروانسرای ینگی امام، حمام شهرک طالقان و امامزاده احمد و محمود (ع)، است.

ارباب نیا ادامه داد: در همین بازه زمانی مطالعات بافت‌های تاریخی روستایی و شهری به تعداد پنج پرونده شامل روستای ورده و برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ و روستای گلیرد از توابع شهرستان طالقان و بافت‌های شهری اشتهارد و کرج بوده است. از دیگر اقدامات می‌توان به انجام فصل هشتم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی ازبکی اشاره کرد.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان البرز در ۱۸ ماه اخیر بیش از ۲۰۰ جلسه شورای فنی، شورای ثبت استان، کارگروه امور زیربنایی، کارشناسی و تصویب طرح هادی روستایی، کمیسیون ماده ۵، کمیته فنی و شورای حریم تشکیل شده است.

ارباب‌نیا با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف جهت پیشبرد اهداف تعیین شده صورت گرفته، گفت: در این مدت نشست‌های تخصصی با همکاری بخش خصوصی از جمله همیار کرج انجام گرفته است. تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی و بررسی اولویت‌های استان جهت تأمین اعتبار برای چهار بنای شاخص از دیگر اقدامات بوده است.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان البرز برای هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مرمت و حفاظت بناهای تاریخی در سال ۱۴۰۳، اعتبارات لازم برای مرمت بنای امامزاده سلیمان علیه السلام اشتهارد با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی و همزمان طرح مرمت تهیه شده و پروژه مرمت در حال انجام است.

ارباب نیا با بیان اینکه دو بنای تاریخی فرهنگی کاخ ناصری شهرستانک و قلعه صمصام جهت احیا و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده است گفت: مرمت کاخ ناصری شهرستانک با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان مهمترین اقدام بخش خصوصی برای احیای یکی از بهترین آثار استان در حال انجام است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ