حمله تروریستی زولینگن عامل زلزله سیاسی و امنیتی در آلمان

اقتصاد ایران: حمله تروریستی اخیر با چاقو در شهر زولینگن آلمان که منجر به ۳ کشته و تعدادی زخمی شد بار دیگر بحث‌های سیاسی و امنیتی در این کشور را داغ کرده و درخواست‌ها برای تقویت ساختارهای امنیتی و فشار بیشتر بر مهاجران را تشدید کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم حمله تروریستی اخیر توسط فردی مسلح به چاقو به شرکت کنندگان در یک جشنواره هنری در شهر زولینگن واقع در غرب آلمان دست کم 3 کشته و چهار زخمی به جا گذاشت.

24 ساعت بعد از این حمله تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

مجله خبری اشپیگل گزارش داد که مظنون یک شهروند سوری 26 ساله است که در سال 2022 به آلمان مهاجرت کرده و در بیله فلد درخواست پناهندگی داده است.

به گفته مسئولان محلی، سه فرد جان باخته در این حمله، دو مرد 67 و 56 ساله و یک زن 56 ساله بودند. به گفته پلیس، به نظر می رسد مهاجم عمداً گلوی قربانیان خود را در حمله هدف گرفته است.

برنامه‌های متنوعی در زمینه موسیقی، تئاتر و رقص به مدت سه روز برای این رویداد در نظر گرفته شده بود و انتظار می‌رفت دست کم 75 هزار نفر از این رویداد بازدید کنند.

دو روز پس از این حمله مرگبار با چاقو در زولینگن، گروه تروریستی داعش ویدئویی را منتشر کردند که گفته می شود عامل این حمله را نشان می دهد. در این ویدئوی تقریباً یک دقیقه ای، مردی کلاهدار و جوان دیده می شود که چاقوی بلندی را داخل دوربین گرفته است. وی در آن به زبان عربی به رهبر داعش سوگند وفاداری می‌دهد و او را لقب افتخاری "امیر" می‌خواند. روز شنبه، داعش مسئولیت این جنایت را که سه کشته برجای گذاشت، بر عهده گرفته بود.

داعش از طریق کانال های تبلیغاتی خود در اینترنت اعلام کرد که فیلم هایی از عامل حمله با چاقو در زولینگن دریافت کرده است. در ابتدا نمی توان بررسی کرد که این فیلم چه زمانی ضبط شده است و آیا مردی که در آن نشان داده شده عامل آن بوده است یا خیر.

در این ویدئو، این مرد خود را سمرقند A. - احتمالاً یک نام مستعار - می نامد و می گوید که از دیرالسور در شرق سوریه جایی که هسته های شبه نظامی تروریست هنوز فعال هستند و امروز حملاتی را انجام می دهند آمده است.

عامل مظنون زولینگن، یک جوان 26 ساله سوری، شامگاه شنبه خود را تسلیم کرد و اکنون در بازداشت به سر می برد. دفتر دادستانی فدرال او را به پیوستن به داعش متهم می کند. نامی که بازپرسان آلمانی برای وی داده اند با نامی که در این ویدیو آمده است متفاوت است.

به گفته برخی ناظران، خطرات تروریسم و ​​افراط گرایی در جنگ چند ماهه غزه افزایش یافته است. آلمان در کنار ایالات متحده آمریکا یکی از مهمترین متحدان اسرائیل و همچنین یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات برای این رژیم است.

این حمله تروریستی بار دیگر بحث های سیاسی و امنیتی در آلمان را داغ کرده و زمینه برای فشار بیشتر بر پناهجویان به بهانه این حمله را ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان پس از حمله مرگبار با چاقو در سولینگن آلمان درخواست ها برای تشدید قوانین اخراج علیه پناهجویان و قوانین سختگیرانه حمل اسلحه در این کشور بلندتر شده است. در عین حال، مقامات در توضیح اینکه سال گذشته در تلاش خود برای اخراج این پناهجوی سوری که توانست حمله شامگاه جمعه که منجر به کشته شدن سه نفر شد، انجام دهد، ناکام ماندند.

فشار بیشتر بر پناهجویان به بهانه حمله تروریستی در زولینگن

این حمله تروریستی با واکنش های زیادی از طرف مقامات آلمانی همراه بوده است.

"ینس اسپان"، نایب رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان از بستن مرزها به منظور جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی حمایت کرد. سال‌هاست که صدها مرد جوان از سوریه و افغانستان به آلمان و اروپا می‌آیند. اسپان به راینیشه پست گفت: "این شرایط باید بالاخره پایان یابد."

اسپان گفت، حمله در زولینگن یک بار دیگر "به طرز دردناکی عواقب این از دست دادن کنترل را نشان می دهد." مرزهای آلمان باید به روی مهاجرت های غیرقانونی بسته شود.

وی این حمله و نتایج تحقیقات را تا اینجا فرصتی برای فراخوانی برای تغییر سیاست مهاجرت دانست.

وی گفت: اگر زولینگن نقطه عطف ائتلاف دولتی نیست، پس من نمی‌دانم چه اتفاقی دیگری باید بیفتد تا عده‌ای در اینجا بالاخره به خود بیایند. وی همچنین تاکید کرد که ما باید از دنبال کردن یک سیاست ساده مهاجرتی دست برداریم.

فریدریش مرتز، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان هم قبلا نامه ای به اولاف شولتز (SPD) نوشته بود و در آن از صدر اعظم آلمان خواست تا پذیرش پناهجویان از سوریه و افغانستان را متوقف کند. وی پس از اقدام تروریستی در زولینگن گفت که اکنون باید بالاخره مشخص شود: مشکل چاقوها نیست، بلکه مردمی هستند که با آنها راه می روند.

از طرف دیگرساسکیا اسکن، رهبر حزب سوسیال ددموکرات آلمان درخواست مرتس برای توقف پذیرش را رد کرد، زیرا به زعم وی چنین اقدامی "با قوانین کشورش ، با کنوانسیون اروپایی پناهندگان و نه با قانون اساسی این کشور سازگار نیست.

مارکوس زودر، نخست وزیر یالت بایرن هم در ARD گفت که جنایتکاران باید فوراً بازداشت شوند و کشور را ترک کنند، به ویژه به سمت سوریه و افغانستان. باید به پلیس گزینه های بیشتری برای کنترل داده شود.

"لارس کلینگ بیل"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خواستار بسته ای از اقدامات علیه تروریسم به زعم خود اسلام گرای افراطی شده است. کلینگ بیل به روزنامه های فونکه گفت: ما بارها و بارها می بینیم که مجرمان در طول چند ماه در اینترنت رادیکال می شوند. آلیس وایدل، رهبر حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم در این مورد نوشت آنچه مورد نیاز است، "برگرداندن فوری مهاجرت" است.

رابرت هابک، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان هم خواستار تشدید قوانین حمل سلاح در کشورش شد.

وی در این باره گفت: باید "مناطق ممنوعیت سلاح بیشتر و قوانین سختگیرانه تری برای اسلحه وجود داشته باشد". وی تاکید کرد: هیچ کس مجبور نیست در مکان های عمومی در آلمان سلاح های چاقوکشی یا برش دهنده حمل کند. ما دیگر در قرون وسطی زندگی نمی کنیم.

مارکوس سودر، رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان همچنین از کمبودهایی در اختیارات مقامات و نهداهای امنیتی سخن گفت. وی در ARD گفت: ما ابزار مناسبی برای پاسخ به خشونت نداریم. وقتی ماشین می‌رانید، چک می‌شوید و در مناطق عابر پیاده این‌طور نیست.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم اعلام کرد که دولت "به طور مداوم با تهدید به زعم خود اسلامگرای افراطی مبارزه خواهد کرد."

وی تاکید کرد: ما به شدت در حال بحث و گفتگو هستیم که چه ابزارهایی را برای مبارزه با تروریسم و ​​خشونت بیشتر باید تیز کنیم و مقامات امنیتی ما در این مواقع به کدام قدرت نیاز دارند تا به بهترین نحو از مردم خود محافظت کنند.

قبل از حمله در زولینگن، فایزر قانون پیشنهادی برای گسترش ممنوعیت چاقو را اعلام کرده بود. این طرح شامل ممنوعیت انواع چاقو، معرفی مناطق ممنوعه سلاح و چاقو بیشتر و اجازه دادن به پلیس برای بررسی های بیشتر بود.

درخواست رئیس جمهور آلمان برای پرسنل بیشتر در نهادهای امنیتی

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور فدرال آلمان نیز از طرح محافظت بهتر در برابر حملات دفاع کرد. وی در واکنش به این حمله تروریستی خواستار پرسنل بیشتر برای مقامات امنیتی شده و در عین حال تاکید کرد که اما در صورت تهدید تروریستی، برای مثال، گسترش اختیارات اداره پلیس جنایی فدرال آلمان نیز قابل تصور است.

این گونه بحث ها در مورد درس های آموخته شده از این حمله همچنین جریان مبارزات انتخابات ایالتی یکشنبه آینده در تورینگن و زاکسن برگزار شد. بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه اینسا دراین انتخابات حزب افراطی جایگزینی برای آلمان می تواند به قوی ترین نیرو در هر دو ایالت فدرال تبدیل شود.

رئیس جمهور فدرال آلمان با توجه به این مسئله اکنون خواستار انسجام اجتماعی بیشتر شد. اشتاین مایر در این باره گفت: اکنون این مسئله مهم است که ما در آلمان به خودمان اجازه ندهیم که دچار تفرقه و جدایی شویم. ما نباید به نفرت و تحریک هایی مانند آنچه که اکنون توسط برخی ابراز می شود، جایی بدهیم.

به این ترتیب پس از حمله مرگبار با چاقو در زولینگن، درخواست ها برای اقدامات سیاسی علیه اعمال خشونت آمیز، به ویژه از سوی پناهندگان، همچنان ادامه دارد. تمرکز از یک سو بر تشدید قوانین اسلحه و اختیارات بیشتر برای نیروهای امنیتی و قوه قضاییه و از سوی دیگر بر تشدید سیاست مهاجرت تا بسته شدن مرزها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی است.

اعتراضات در آلمان به خشونت کشیده شد

به نوشته ان تی وی آلمان حمله با چاقو در زولینگن باعث شوک و اندوه عمیقی اما همچنین یک بحث سیاسی داغ در این کشور شده است. این امر در راهپیمایی های مختلفی که در محل ترور برگزار می شود، منعکس شده است. یکی از این راهپیمایی ها به خشونت بین تظاهرکنندگان و افسران پلیس منجر شد.

پس از حمله در زولینگن، گروه های مختلفی شب گذشته در مرکز این شهر تظاهرات کردند. سخنگوی پلیس گفت در مجموع سه تجمع مختلف در اطراف مرکز شهر و محل جنایت وجود داشته است. پس از اینکه همه چیز در ابتدا مسالمت آمیز پیش رفت، برخی از شرکت کنندگان در تظاهرات گروه های چپ، حلقه پلیس را شکستند. ماموران پلیس علیه معترضات از باتوم استفاده کردند. پلیس با تعداد زیادی نیرو برای تامین امنیت در محل حضور داشت.

پلیس نتوانست تعداد افرادی که در مجموع برای این منظور جمع شده بودند را تعیین کند. پلیس انتظار داشت حدود 100 تا 200 شرکت کننده در یک تظاهرات عزاداری که توسط ائتلاف "ووپرتال می ایستد" که توسط سازمان های چپ و مدنی حمایت می شود، فراخوانده شود.

یک هفته قبل از انتخابات ایالتی در زاکسن و تورینگن، همچنین هزاران نفر علیه افراط گرایی دست راستی تظاهرات کردند. به گفته سازمان دهندگان، 11000 نفر در لایپزیگ و درسدن به خیابان ها آمدند. در مقابل پارلمان ایالت ارفورت، برگزارکنندگان 7000 نفر را شمارش کردند، پلیس از 4500 شرکت کننده صحبت کرد.

مارکو بوشمان، وزیر دادگستری فدرال آلمان هم از مشاوره در مورد قانون سلاح برای چاقو خبر داده بود. وی در این باره گفت: ما اکنون در دولت فدرال بحث خواهیم کرد که چگونه می توانیم مبارزه با این نوع جنایت با چاقو را بیشتر پیش ببریم.

درک ویز، معاون گروه پارلمانی حزب سوسیال دموکرات هم از سیاستمداران خواست تا در نهایت در اجرای طرح ممنوعیت چاقو پیشرفت کنند.

افزایش چشمگیر حملات با چاقو در آلمان

تعداد حملات با چاقو در آلمان اخیراً به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در سال گذشته، پلیس 8951 مورد آسیب بدنی خطرناک و جدی را ثبت کرده است که در آن از چاقو برای جراحت یا تهدید به انجام آن استفاده شده است که در مقایسه با سال قبل تقریباً 9.7 درصد افزایش داشته است. 10.9 درصد از کل جرایم سرقت ثبت شده در سال 2023 حمله با چاقو بوده است.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم از تشدید مبارزه با افراط گرایی اسلام گرا خبر داد. این مقام آلمانی به روزنامه های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: به عنوان یک کشور، ما به این اقدام تروریستی با تمام شدت لازم پاسخ خواهیم داد و به طور مداوم با تهدید به زعم خود اسلام گرا مبارزه خواهیم کرد.

"رابرت هابک" ، معاون صدر اعظم آلمان هم گفت که مقامات امنیتی باید برای مبارزه با ترور به توصیف خود اسلامی مجهز شوند.. وی همچنین خواستار شفاف سازی سریع در مورد این مسئله شد که آیا شبکه ای وجود دارد یا خیر، آیا این نامه اعترافات داعش را می توان به این معنا تفسیر کرد که ساختارهای تروریستی دیگری در آلمان وجود دارد که باید کشف و برچیده شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ