جایگاه امنیت سایبری در دولت چهاردهم

اقتصاد ایران: حملات سایبری از مهم ترین تهدیدهای هکرا برای نفوذ، پاک کردن، تخریب یا باج گیری سیستم‌هاست بنابراین استفاده از روش‌های کنترل و خنثی‌کننده می‌تواند بر کاهش هزینه‌های احتمالی موثر باشد، موضوعی که به دلیل اهمیت بسیار آن در برنامه‌های دولت چهاردهم برای پیگیری و حمایت مطرح و بر آن تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مجرمانی که حملات سایبری را انجام می‌دهند اغلب به عنوان بازیگران بد و هکر شناخته می‌شوند و از مهارت‌های کامپیوتری خود برای طراحی و اجرای حملات مخرب استفاده می کنند. در واقع طی سالهای گذشته و همزمان با گسترش تعداد کاربران، افزایش حجم داده‌ها و نیاز به برقراری امنیت در فضای مجازی، مفاهیمی مانند هک، امنیت و دیوارهای امنیتی بیش از گذشته مطرح شده است.

اصطلاح امنیت سایبری مفهومی است که نقطه مقابل هک و حملات مخرب در فضای دیجیتال شناخته می شود. بنابراین زمانی که زیرساخت‌های مهم یک کشور مورد حمله سایبری قرار می‌گیرد، به این معناست که نوعی جدید از جنگ در حوزه سایبری شکل گرفته و در این میان مدیران و مسوولان سازمان‌ها باید از حداقل اطلاعات امنیت سایبری برخوردار باشند.

استفاده از مولفه‌های قدیمی و آسیب‌پذیر، بسیاری از سیستم‌های دفاعی سامانه‌های کاربران را سست کرده، به‌نحوی که به پنجره‌ای برای نفوذ هکرها و بروز حملات سایبری طی سال‌های اخیر تبدیل شده است.

کارشناسان معتقدند امنیت سایبری یک مساله مهم است چراکه امروزه اطلاعات پزشکی، دولتی، شغلی و سوابق مالی همه افراد نگهداری می‌شود و ممکن است به سرقت اطلاعات، حذف اطلاعات، کلاهبرداری و لطمه خوردن به اعتبار افراد و سازمان منجر شوند البته بنابر اعلام مسئولان حملات سایبری طی سال‌ها با هدف مختل کردن و از کار انداختن روند خدمت‌رسانی افزایش یافته است.    

از آنجا که یکی از دغدغه‌های اصلی هر شرکت و کسب‌وکاری این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسب‌ و کاری این است که هم از داده‌ای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه خود استفاده کند.

در این راستا به دلیل رخداد حملات سایبری مختلف و به سرقت رفتن اطلاعات کاربران بیش از گذشته اتخاذ تدبیری و راه حلی کلان برای حل آسیب‌های این موضوع احساس شد به گونه‌ای که موضوع امنیت سایبری و خطرات آن حتی با آغاز به کار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات مطرح شد.

ستار هاشمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هفته گذشته در جلسه علنی مجلس تأکید کرد بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود. وی معتقد است بحث امنیت سایبری یکی از موضوعات جدی بوده که همزمان با کارهای توسعه‌ای طبیعتا توجه به زیرساخت‌های امنیتی با توجه به تعامل دستگاه های متولی و ذی نفع از موضوعاتی است که حمایت و پیگیری می کنیم. 

بنابراین با توجه به اینکه تمرکز بر امنیت سایبری نه به اندازه کافی و شاید کمتر از مقداری که باید باشد، در این حوزه بوده و اشکال هم آنجاست که امنیت در حوزه فناوری اطلاعات بیش‌تر با فرآیندها و روش‌ها پیاده می‌شود نه با تجهیزات اما با این حال در سه سال گذشته اقداماتی برای پیشرفت این حوزه مانند توسعه بومی سازی زیرساخت‌های لازم انجام شده است اما انتظار می‌رود در دوره جدید مسئولان و دولتمردان برای کاهش هزینه‌های این حوزه تدابیر بهتر و تأثیرگذارتری در نظر بگیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ