کرایه رایانه‌های ساخته شده از مغز با ۵۰۰ دلار

اقتصاد ایران: محققان می توانند با پرداخت ماهانه ۵۰۰ دلار از رایانه هایی متشکل از سلول مغز انسان که ۱۰۰ روز دوام می آورد، استفاده کنند. دانشگاه ها این دستاورد را برای پیشبرد هوش مصنوعی به کار می برند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت فناوری سوییسی «فاینال اسپارک» اخیرا طی برنامه جدیدی به محققان اجازه می دهد رایانه های زیستی را کرایه کنند.

این رایانه های زیستی از سلول های مغز انسان ساخته شده اند و اجاره ماهانه آنها ۵۰۰ دلار است. شرکت مذکور مدعی است رایانه های زیستی یا ارگانوئیدهای مذکور تا ۱۰۰ روز دوام می آورند که در واقع مدت زمان کوتاهی است. البته سیستم های هوش مصنوعی باید روی ارگانوئیدها آموزش ببینند. رایانه های زیستی یا ارگانوییدها در حقیقت نوعی فناوری هستند که جایگزینی کم مصرف برای مدل های هوش مصنوعی فراهم می کنند.

آموزش ارگانوییدها یک فرایند پیچیده و ۲ مرحله ای است. مرحله اول شامل پاداش مثبت با دوپامین و پاداش منفی با تحریک الکتریکی است. در مرحله دوم ارگانوئیدها با استفاده از این روش ها مانند مغز انسان زنده، مسیرهای جدید ابداع کردند. در حال حاضر ارگانوئیدها تحت بررسی هستند تا عملکرد آنها بهبود یابد.

هم اکنون حدود ۳۴ دانشگاه خواستار استفاده از رایانه های زیستی فاینال اسپارک شده اند. اما شرکت فقط به ۹ انستیتو از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه لانسستر در آلمان اجازه استفاده از این فناوری را داده است.

طبق گزارش های دانشگاه میشیگان احتمالا تحقیقات در مورد دستورالعمل‌های الکتریکی و شیمیایی ادامه خواهد یافت که به تغییر فعالیت ارگانوئیدها کمک می کند. علاوه بر آن محققان به دنبال قراردادن ارگانوئیدها در مدل های مختلف یادگیری هوش مصنوعی هستند. همچنین محققان مشغول بررسی هستند تا چنین رایانه هایی را در مقیاس بزرگتر فعال کنند و سیستم های هوش مصنوعی مبتنی بر سیلیکون را در اختیار داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ