چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران

اقتصاد ایران: مشاور مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و عضو گروه آمایش سرزمین این مرکز با پرداختن به چالش‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فرصت‌های موجود برای این نوع سرمایه‌گذاری را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  یاسر خانی  در تعریف سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر نوعی تامین مالی و سرمایه‌گذاری خصوصی است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگ در پروژه‌های نوظهور و کسب‌وکارهای کوچک که تصور می‌شود پتانسیل توسعه و رشد بلندمدتی دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. دراین نوع از سرمایه‌گذاری، عموما علاقه مندان به حوزه نوآوری و افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند یا به ارزش آفرینی علاقه مند هستند ورود می کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری خطرپذیر ، معمولا بر روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچکی است که سرمایه‌گذاران معتقدند پتانسیل رشد بالایی را در آینده خواهند داشت و با سرمایه‌گذاری در آن‌ها موجب تامین مالی آن پروژه‌ها می‌شوند. همچنین تفاوت مهم بین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (VC) و سایر معاملات سهام خصوصی (PE) این است که سرمایه گذاری خطرپذیر بر شرکت‌های نوظهوری متمرکز است که برای شروع کار خود به دنبال منابع جهت تامین مالی هستند؛ درحالیکه معاملات سهام خصوصی یا PE به‌دنبال تامین مالی شرکت‌های نسبتا بزرگتر و معتبر به‌عنوان سرمایه‌گذاری هستند و یا فرصتی را ایجاد می‌کنند که در آن بنیانگذاران شرکت بتوانند بخشی از سهام خود را به دیگران انتقال دهند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سینا (سینا وی سی) در ادامه در خصوص مزایای سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر باعث تامین مالی کسب‌وکارهای جدیدی می‌شود که به بازارهای سهام سنتی دسترسی ندارند و یا با مشکل جریان نقدینگی روبرو هستند.به عبارتی سرمایه گذاری خطر پذیر یک رویکرد تامین مالی برای سرمایه پذیر و یک روش سرمایه گذاری برای سرمایه گذار است. این مشارکت برای هر دو طرف یعنی سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها سودمند است زیرا کسب‌وکارها مقدار سرمایه لازم برای شروع فعالیت‌های خود را دریافت می‌کنند و در مقابل نیز سرمایه‌گذاران در شرکت‌هایی که احتمالا آینده خوبی داشته باشند صاحب سهام می‌شوند.

وی افزود: همچنین علاوه بر حمایت مالی و تامین سرمایه، سرمایه گذاری خطرپذیر مزایای دیگری را نیز از جمله خدمات منتورینگ و مشاوره ارائه می‌دهند و به شرکت‌های جدید راهنمایی، مشاوره و پشتیبانی می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا کسب‌وکار خود را با موفقیت راه‌اندازی کرده و آن را رشد دهند.

خانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر، با وجود اینکه سهمی کوچک از سرمایه گذاری در کشور را داراست اما بخش مهمی از اقتصاد است که به تامین مالی شرکت‌های نوپا و نوآور کمک می‌کند. شرکتهایی که مخاطب سرمایه گذاری خطر پذیرند، پتانسیل رشد بالایی هستند، اما در عین حال ریسک بالایی نیز دارند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر مایلند در ازای سهام شرکت یا سایر منافع مالکانه، ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را تقبل کنند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سینا در ادامه به چالش‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر پرداخت و گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های شرکت های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اقتصاد ایران، عدم قطعیت اقتصادی است. افزایش تورم، افزایش نرخ بهره و ناپایداری های مختلف ناشی ازبی ثباتی در خاورمیانه همگی می‌توانند بر تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پرخطر تاثیر بگذارند.

وی ادامه داد: چالش دیگر سرمایه گذاری خطرپذیر، رقابت بین سرمایه گذاری در پروژه های سرمایه پذیر که نوآور و استارتاپی نبوده وسرمایه گذاری در آنها ریسک کمتری دارد، می باشد. همچنین با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران خطرپذیر، رقابت برای به دست آوردن بهترین معاملات افزایش یافته است. این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌گذاری‌ها و سخت‌تر شدن سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های نوپا شود.

خانی از عدم موفقیت پروژه‌ها به عنوان سومین چالش سرمایه گذاری خطرپذیر یاد کرد و گفت: در سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بسیاری از پروژه‌ها و شرکت‌ها در مسیر موفقیت خود قرار نمی‌گیرند. این ممکن است به دلیل ریسک بالا، ناموفقیت در اجرای استراتژی‌ها، نقص در مدیریت و دیگر عوامل مربوط به پروژه باشد. عدم موفقیت پروژه‌ها می‌تواند باعث ضررهای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران، از جمله از دست دادن سرمایه سر و خسارت‌های مالی جدید و حتی گاها با خسارت اعتباری نیز می شود.یکی از چالشهایی که به عدم موفقیت پروژه های نوآور منجرمیشود، عدم شناخت کافی تیم سرمایه پذیر و کسب و کار از محیط اقتصادی است. عامل تاثیر گذار دیگر نیز فقدان مهارت های کسب و کارها در شرکت داری و مسائلی نظیر نحوه مذاکره و عقد قرارداد، ناآگاهی از قانون تجارت، مسائل مربوط به بیمه و مالیات و .. است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سینا (سینا وی سی) با بیان این‌که باید این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد، گفت: با وجود همه این چالش‌ها، هنوز هم فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود دارد. یکی از این زمینه‌ها، ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف است. با رشد فناوری و فراگیری ابزارهای مربوط به آن، بسیاری از خدمات، می توانند با سهولت بیشتری در اختیار مخاطبان قرار بگیرند. همچنین فرصتهایی که ابزارهای مربوط به هوش مصنوعی از جمله بینایی ماشین و .. ایجاد می کنند، می تواند زمینه ساز ارائه راه حل های جدید شود.

وی افزود: حوزه دیگری که به سرعت در حال رشد است، حوزه ی فین تک و ابزارهای نوین تامین مالی براساس فناوری است. ورود و ارائه ی خدمات از جمله روش های جدید احراز هویت، اعتبارسنجی، تامین اعتبارات خرد، انجام معاملات در بازارهای بورس و ... می‌تواند علاوه بر ارزش آفرینی به سودآوری در سرمایه گذاری‌های خطرپذیر منجر شود.

یاسر خانی در نهایت خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اقتصاد ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی روبرو است. سرمایه‌گذاران باید از چالش‌های موجود مانند عدم قطعیت اقتصادی، رقابت فزاینده و یافتن شرکت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری آگاه باشند؛ اما با این حال، فرصت‌های زیادی نیز برای سرمایه‌گذاران در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، فین تک، سلامت، حمل و نقل و سایر حوزه های صنعت و فناوری در کشور مهیا است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند از این فرصت‌ها بهره ببرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ