اجاق القایی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اقتصاد ایران: آشپزخانه قلب خانه است و اجاق‌ القایی با فناوری بی‌نظیرش، شما را از ایستادن جلوی گاز خسته نمی‌کند. در این مقاله با اجاق القایی بیشتر آشنا خواهید شد.

اجاق القایی برای استفاده در منازل و رستوران‌ها، گزینه‌ای محبوب به‌شمار می‌آید. در این نوع اجاق‌ها، از جریان الکتریکی برای ایجاد القای الکترومغناطیسی به‌منظور گرم‌کردن مستقیم تابه‌ها، استفاده می‌‌شود؛ بنابراین، مزیت اصلی اجاق القایی، توانایی آن در به حداکثر‌رساندن حرارت با حداقل مصرف انرژی است. با زومیت همراه باشید تا با فناوری منحصربه‌فرد اجاق‌های القایی آشنا شویم.

فهرست مطالب
  • اجاق القایی چیست؟
  • اجاق القایی چطور کار می‌کند؟
  • از چه نوع ظروفی می‌توان روی اجاق القایی استفاده کرد؟
  • اجاق القایی چقدر از نظر مصرف انرژی بهینه شده است؟
  • آیا اجاق القایی بهتر از اجاق برقی است؟
  • آیا اجاق القایی بصرفه‌تر از اجاق گازی است؟
  • سایر مزایای اجاق القایی
  • کنترل دقیق دما
  • پخت یکنواخت
  • قفل کودک و هشدار داغ‌بودن

اجاق القایی چیست؟

برخلاف اجاق‌های گازی یا برقی که گرما و حرارت را از طریق شعله و المنت حرارتی به تابه‌ منتقل می‌کنند، در اجاق‌های القایی حرارت از طریق میدان مغناطیسی ایجادشده توسط جریان الکتریکی به تابه وارد می‌شود. با این کار شاهد کاهش مصرف انرژی خواهیم بود؛ زیرا بیشتر گرما به‌جای خروج از سطح اجاق یا هوا، روی پخت غذا متمرکز می‌شود.

اجاق القایی با فناوری پیشرفته‌اش به یکی از رقبای اصلی اجاق‌های گازی و برقی تبدیل شده است و به‌‌دلیل مزایای مختلفی مثل صرفه‌جویی در انرژی، ایمنی بالا و تمیز‌کردن آسان در مقایسه‌ با اجاق گازی یا برقی شهرت زیادی دارد.

اجاق القایی چطور کار می‌کند؟

ایجاد میدان مغناطیسی گردابی در اجاق القایی

اجاق‌های القایی در مقایسه‌ با دیگر نوع اجاق‌گازها، روش تولید گرمای کاملاً متفاوتی برای پخت غذا دارند. با روشن‌‌کردن اجاق‌های القایی، سیم‌پیچ‌های مسی در زیر سطح، با استفاده از جریان‌های الکتریکی متناوب، یک میدان مغناطیسی گردابی ایجاد می‌کنند و سپس با فلز تابه واکنش می‌دهند تا گرما ایجاد شود.

از چه نوع ظروفی می‌توان روی اجاق القایی استفاده کرد؟

قابلمه روی اجاق القایی

قابلمه یا تابه‌هایی از جنس چدن معمولی، چدن لعابی و فولاد ضدزنگ را می‌توان بی‌دردسر روی اجاق‌های القایی قرار داد.

شیشه، مس، آلومینیوم و سرامیک نیز در صورتی‌ که لایه‌ی زیرین مغناطیسی داشته باشند، روی اجاق القایی قابل استفاده هستند. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، اگر آهنربایی به ته قابلمه یا تابه بچسبد، می‌تواند جریان الکتریکی ایجاد کند و برای اجاق القایی مناسب خواهد بود.

اجاق القایی چقدر از نظر مصرف انرژی بهینه شده است؟

در اجاق القایی، بیشتر انرژی انتقال‌داده‌شده صرف گرم‌کردن غذا می‌شود؛ بنابراین می‌توان آن را در رده‌ی کم‌مصرف‌ترین اجاق‌ها قرار داد. در ادامه اجاق القایی و برقی را باهم مقایسه می‌کنیم.

آیا اجاق القایی بهتر از اجاق برقی است؟

اجاق القایی و برقی دارای سطح شیشه‌ای یکسان هستند؛ اما عملکرد متفاوتی دارند. اجاق برقی به سیم‌پیچ‌های الکتریکی داغ متکی است و گرما را به شیشه می‌تاباند و آن را نه‌تنها در تابه، بلکه به سطح اطراف اجاق نیز پخش می‌کند.

این اتلاف حرارت، پخت‌و‌پز را کند می‌کند؛ اما در اجاق القایی این‌طور نیست. در اجاق‌های القایی جوشاندن دو لیتر آب فقط پنج‌ دقیقه طول می‌کشد، درحالی‌که جوشاندن این حجم از آب در اجاق برقی به ۹ دقیقه می‌رسد. افزون‌براین، هنگام خنک‌‌شدن، اجاق القایی سریع‌تر خنک می‌شود؛ زیرا فقط گرما را به خود تابه منتقل می‌کند.

لمس دست روی اجاق القایی

اجاق القایی ایمن‌تر است و راحت‌تر تمیز می‌شود؛ زیرا شیشه‌ی اجاق خنک‌ می‌ماند و در صورت لمس تصادفی دست روی شیشه، خطر سوختگی وجود ندارد. افزون‌براین، اگر مواد غذایی روی سطح اجاق القایی بریزد یا پاشیده شود، نمی‌سوزد و تمیز‌کردن آن آسان‌تر خواهد بود.

آیا اجاق القایی بصرفه‌تر از اجاق گازی است؟

از نظر قیمت، اجاق‌های گازی ارزان‌تر از اجاق‌های القایی هستند؛ اما از نظر مصرف انرژی، اجاق‌های القایی در درازمدت بصرفه‌ترند.

ازآنجاکه پخت غذا در اجاق القایی سریع‌تر انجام می‌شود، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. به‌عبارت دیگر، از انرژی اجاق القایی تا ۹۰ درصد برای پختن غذا مصرف می‌شود؛ اما میزان مصرف انرژی برای پختن غذا در اجاق گازی، فقط ۵۵ درصد است و بقیه‌ی انرژی به‌طور قابل توجهی هدر می‌رود؛ زیرا منبع حرارت آن از شعله‌ی مستقیم نشئت می‌گیرد و این حرارت به اطراف اجاق هم منتقل می‌شود.

افزون‌براین، به‌دلیل حرارت مستقیم به تابه، استفاده از اجاق‌ القایی برای آشپزی در هوای گرم تابستان یا آشپزخانه‌های کوچک بسیار مناسب است.

سایر مزایای اجاق القایی

بسته به نوع و برندی که انتخاب می‌کنید، امکانات مختلفی از اجاق القایی در اختیارتان قرار خواهد گرفت؛ بنابراین به یاد داشته باشید که اجاق مناسب را با بهترین عملکرد برای نیاز خود انتخاب کنید.

قابلمه غذا روی اجاق القایی

کنترل دقیق دما

اجاق‌های گازی یا برقی برای رسیدن به سطح گرمایش مورد انتظار به زمان زیادی نیاز دارند. در مقابل، اجاق‌های القایی به قابلیت کنترل دقیق دما مجهز هستند که به شما امکان می‌دهند غذا کم‌پخت نشود یا بیش‌از‌حد نپزد.

پخت یکنواخت

مقاله‌ی مرتبط:
  • اجاق‌های گاز با نگرانی‌های سلامتی همراه هستند؛ برای کاهش خطر چه باید کرد؟

اجاق القایی تابه‌ی شما را به‌طور یکنواخت گرم می‌کند؛ بنابراین دیگر نگران ته‌گرفتن یا سوختن غذا نخواهید بود. برخی از مدل‌ها دارای فناور‌‌هایی هستند که اندازه‌ی شعله‌ها را با تابه‌های شما تطبیق می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که آزادی بیشتری برای پختن در هر ظرفی داشته باشید.

قفل کودک و هشدار داغ‌بودن

بسیاری از برندهای اجاق‌های القایی با ارائه‌ی ویژگی‌هایی مانند هشدار داغ‌بودن، قفل کودک و عملکرد منحصر‌به‌فرد خاموش‌شدن خودکار برای جلوگیری از حوادث احتمالی، به ایمنی شما و خانواده‌تان توجه زیادی دارند. همه‌ی این ویژگی‌ها باهم ترکیب می‌شوند تا بهترین تجربه‌ی آشپزی را در آشپزخانه‌ی خود داشته باشید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ