راههای پیشگیری ازنابودی مناطق جنگلی درکشور

اقتصاد ایران: مشاور محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه گفت: برای حفظ پوشش گیاهی جنگل های کشور باید برنامه ریزی های درست و علمی انجام شود تا شاهد از بین رفتن این ثروت ملی نباشیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  گلزاری، مشاور محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی اختصاصی گفت: طبق بررسی‌های دانشگاهی در آمریکا بهترین راه مبارزه با آتش سوزی علف‌ها، استفاده از دام در مراتع و جنگل‌ها است که در ایران و ترکیه اجرا می‌شود.

او گفت: علف‌ها ظرفیت سوختن دارند و به راحتی آتش گرفته و گسترش پیدا می‌کند و بهترین راه برای کم کردن حجم آن همین روش‌های طبیعی است که می‌توان از چرای دام استفاده کرد.

مشاور محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه افزود: در تهران بخشنامه‌ای برای کل کشور تصویب می‌کنیم بدون اینکه ظرفیت مناطق مختلف را درنظر بگیریم این آفتی است که متاسفانه در کشور وجود دارد  که ما در پایتخت برای کل کشور با این همه اقلیم یک تصمیم می‌گیریم که شاید برای نقاطی خوب و برای خیلی از نقاط دیگر بد باشد.

او اضافه کرد: هنوز در بعضی از نقاط کشور به صورت سنتی، سازمان مردم نهاد (NGO) برای خاموش کردن حریق اقدام می‌کنندکه برای اطفای حریق باید از بالگرد‌ها استفاده شود که یا در اختیار نداریم و اگر داریم مصافت زیادی را باید طی کند.

گلزاری با بیان اینکه ما در این موارد از هوش طبیعی خودمان خیلی استفاده نمی‌کنیم چه رسد به هوش مصنوعی گفت: بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتد کاملا قابل پیش بینی است و می‌توانیم برای کنترل آن باتوجه به هوش مصنوعی و اینترنت از نقشه‌های هوایی که در تمام دنیا استفاده می‌شود استفاده کنیم.

مشاور محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه گفت: با تجهیز سازمان مردم نهاد (NGO) که چشم بینایی در این زمینه دارند و سال‌های مختلف با دست خالی کار‌های بزرگ و قشنگی انجام داده اندکه می‌توانیم با کوچکترین هزینه‌ها اینها را هم برای فایر ریتاریدیند و فایر فایتینگ کاملا مجهز کنیم.

گلزاری با بیان اینکه قبل از آغاز هر طرحی باید ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: یکسری شعار‌ها در کشور داده می‌شود که سال‌های بعدش اثراتش را می‌بینیم از ماهی تیلاپیا گرفته تا خودکفایی در گندم و کاشت درخت که همه این مسایل باید به درستی کارشناسی شوند مثل همین خودکفایی دورانی، به جای اینکه دنبال افزایش بازدهی وبهره وری برویم، رفتیم دنبال خودکفایی یعنی مثلا از یک زمینی که حدود ۵۰ تن گندم به دست می‌آوردیم کار‌ی نکردیم که از همان زمین مثلا ۲۵۰ تن گندم به دست آوریم یعنی بهره وری را افزایش ندادیم و با همان روش سنتی و قدیمی و با بازده بسیار پایین گسترش دادیم.

او گفت: درباره گسترش جنگل هم باید کار کارشناسی شود و در مورد اینکه کشور ما کلا جنگلی شود کسی ناراحت نیست ولی بدون مطالعه نباید به اکوسیستم دست بزنیم و اگر قرار است در جایی از این کشور درخت کاشته شود، باید اقلیم و خاک آن منطقه را بررسی کنیم.

مشاور محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه گفت: کشور ما بالاترین فرسایش خاک را در دنیا داردیم به طوری که حدود پنج شش برابر استاندارد جهانی است و وضعیت منابع آبی هم که مشخص است و برای بحث درخت که یکی آب ودیگری خاک است که خیلی جا‌ها مرغوبیت خاک و منابع آبی خوبی وجود ندارد.  

او افزود: با مشاهده عکس‌های هوایی به راحتی متوجه می‌شویم که در برخی از نقاط جنگل‌های شمالی از ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پوشش گیاهی را داریم که علت آن هم یا سواستفاده عده‌ای از سودجویان است که با اره موتوری به جان جنگل می‌افتند و به راحتی می‌برند وانتقال می‌دهند و آتش سوزی و کم آبی است و ما در این شرایط از کاشت درخت صحبت می‌کنیم در حالی که ما باید در مرحله اول بتوانیم منابع خودمان حفظ کنیم.

گلزاری درباره آتش سوزی جنگل‌ها هم گفت: پسماند‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند مانند شیشه ها، پلاستیک‌ها، اجسام براقی و علوفه‌هایی که در طبیعت جمع شده اند باعث آتش گرفتن می‌شود که برای هر کدام از اسن موضوعات باید تدابیری اندیشیده شود.

او گفت: درباره روستای سبز مطالعه می‌شود که چگونه بتوانیم روستای سبز ایجاد کنیم که هم پسماندهایش مدیریت شود هم بحث بهره وری و کمترین آسیب به محیط زیست زده شود که با حضور در محل زندگی عشایر متوجه شدیم که نیازی به اختراع کردن چیز جدیدی نیست همه مطالعات ما اصلا بیخود بوده و خود آنها کاملا با طبیعت سازگارند و زندگی می‌کنند و بحث بازیافت را انجام می‌دهند و از هر چیزی که در طبیعت خودشان دارند تولید می‌کنند کاملا استفاده می‌کنند یعنی شایدبه آموزش آنها در خیلی از جا‌ها نیاز نیست خیلی بهتر از ما در طول سال‌های مختلف معنی طبیعت، آب، درخت، حیوانات و زندگی کردن با طبیعت را می‌دانند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ